شناسهٔ خبر: 67615976 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون داوری و میانجی گری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه: معاون داوری و میانجی گری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه:

قریب به ۲ هزار داور حرفه‌ای در سطح کشور جذب شده اند قریب به ۲ هزار داور حرفه‌ای در سطح کشور جذب شده اند

مقدس گفت: تاکنون قریب به ۲ هزار داور حرفه‌ای در سطح کشور جذب شده اند و پروانه داوری برای آن ها به مدت ۳ سال صادر شده است.

صاحب‌خبر -

محسن مقدس در همایش نقش داوری حرفه‌ای (حکمیت) در نظام قضایی و حقوقی کشور، ضمن بیان این مطلب که موضوع داوری حدود ۱۱۳ سال قبل تحت عنوان حکمیت در قوانین کشور پیش بینی شده است، گفت: این مهم، با تیزبینی و درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست‌های قضایی ابلاغی از سوی معظم له به عنوان موضوع جایگزین‌های رسیدگی‌های قضایی مطرح شده است.

وی افزود: در دوره ریاست کنونی قوه قضاییه و با پیشنهاد رییس مرکز حل اختلاف کشور، اولین دستورالعمل ساماندهی اختلافات از طریق داوری مصوب شده و به تائید ریاست معظم قوه قضاییه رسیده است.

معاون داوری و میانجی گری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که اولین شیوه نامه جذب داوران حرفه‌ای تدوین و اجرایی شده است، ادامه داد: باید بین داوری حرفه‌ای و سایر داوری‌هایی که هم اکنون انجام می‌شود، تمیز قائل شد و در این رابطه آنچه در قالب مرکز حل اختلاف انجام می‌شود، داوری حرفه‌ای می‌دانیم.

وی افزود: برای ساماندهی موضوع داوری، تاکنون بر مبنای جذب اصلح، تشکیل کانون داوران حرفه ای، فرهنگسازی و اصلاح قوانین و مقررات مربوط به داوری در اولویت قرار دارد.

مقدس ضمن تاکید بر این مطلب که حرکت به سمت داوری‌های تخصص از اولویت‌های مورد نظر در حوزه داوری است، گفت: حرکت به سمت داوری تخصصی گره گشای مشکلات مردم در حوزه‌های حقوقی و قضایی خواهد بود.

معاون داوری و میانجی گری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه یادآور شد: کانون داوران حرفه‌ای در تهران فعال شده و در سایر استان‌ها نیز در دست راه اندازی است.

علیرضا منظری توکلی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز گفت: دانشگاه‌ها در طول تاریخ رسالت‌های مهمی را برای خود تعریف کرده اند و در سیر تحول خود در دوره‌های محتلف، به رویکرد حل مساله و تمدن سازی رسیده اند.

وی افزود: یکی از مشکلات مهم ما تعداد زیاد پرونده‌ها در دادگستری است و یکی از راه‌های کاهش پرونده‌ها و کوتاه کردن زمان دادرسی، استفاده از حکمیت است و بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج قاسم سلیمانی، اقدام به برگزاری همایش نقش داوری حرفه‌ای (حکمیت) در نظام قضایی و حقوقی کشور و کارگاه‌های مربوطه کرده اند.

علم، عقل و انگیزه الهی، ۳ اصل داوری حرفه ای و خداپسند است

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی،نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: موضوع داوری با وجود ۳ عنصر علم و دانش، عقل مناسب داوری و انگیزه الهی و بی طرفانه، به حکمیتی حرفه ای و خداپسند تبدیل می شود.

وی افزود: به هر میزان که علم و دانش در موضوع داوری مخدوش شود، به همان میزان موضوع داوری مخدوش می شود.

نماینده ولی فقیه در استان

امام جمعه کرمان  بیان داشت: اگر انگیزه داور، پاک، طاهر و الهی باشد و عقل در همه مراحل داوری به کار گرفته شود و دانش به صورت تخصصی و حرفه ای متناسب با موضوع داوری به کار گرفته شود، آن داوری رضایت طرفین و در نهایت رضایت خداوندی را به دنبال خواهد داشت.

 این همایش با حضور معاون حل اختلاف قوه قضاییه، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، رئیس کل دادگستری استان، روسای دادگستری های شرق کشور، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، معاون توسعه حل اختلاف استان کرمان، معاونین دادگستری کرمان و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در محل تالار حافظ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

نظر شما