شناسهٔ خبر: 67615812 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

تولید زیتون در کشور ۱۰۰ درصد افزایش یافت

مجری طرح زیتون کشور اعلام کرد: در سال جاری با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی برداشت زیتون نسبت به سال قبل، بیش از ۱۵۰ هزار تن میوه و حدود ۱۱ هزار تن روغن زیتون تولید خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ میرعرب با بیان ماهیت درخت زیتون در زمینه سال‌آوری، به میزان تولید زیتون در سال گذشته و سال جاری اشاره کرد و گفت: سال 1402 که سال کم‌بارآوری برای زیتون بود، تولید میوه زیتون به 88 هزار تن و تولید روغن زیتون به 6 هزار تن رسید .

وی افزود: اما برآوردها نشان می‌دهد امسال، سال بارآوری زیتون است و پیش‌بینی می‌شود تولید میوه زیتون در سال جاری به بیش از 150 هزار تن و میزان تولید روغن زیتون نیز به حدود 11 هزار تن برسد.

مجری طرح زیتون درباره سطح باغات این محصول در کشور هم گفت: در حال حاضر وسعت اراضی باغی زیتون کشور، 75 هزار هکتار است و با وجود تغییرات اقلیمی در سراسر جهان، به دلیل ویژگی‌های خاص درخت زیتون از نظر اکولوژیکی و شرایط رشدی، در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای توسعه اراضی می‌توان به جهش تولید و تامین ‌بخشی از روغن خوراکی مورد نیاز جامعه و جایگزینی با روغن‌های وارداتی دست یافت.

وی با اشاره به میانگین برداشت نزدیک به 2 تن در هکتار این محصول و با تاکید بر این که در برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار است بخشی از روغن خوراکی کشور از زیتون تهیه شود، درباره جایگاه توسعه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان برای رسیدن به این هدف گفت: بهره‌وری مناسب از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، سامانه‌های آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و تصفیه پساب واحدهای فرآوری از جمله موضوعات مهم و کلیدی در رسیدن به این هدف است.

میرعرب به استفاده از روش‌های نوین در باغداری هم اشاره کرد و گفت: استفاده از فناوری‌های نوین در کشت زیتون، توسعه مکانیزاسیون در زیرپروژه اصلاح باغات، برنامه‌ریزی‌های لازم درخصوص تغذیه درخت، هرس، بازجوان‌سازی و پیوند و عوامل مهم دیگر در اقتصادی شدن این محصول و افزایش تولید زیتون موثر هستند.

وی درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای افزایش میزان تولید با توجه به تقاضای روزافزون مصرف زیتون و فرآورده‌های آن در کشور هم گفت: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر توسعه سالانه 20 هزار هکتار باغ زیتون، در صورت فراهم شدن شرایط و ملزومات مورد نیاز از جمله تامین نهاده‌های اولیه مثل نهال، برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه صورت خواهد گرفت.

مجری طرح زیتون با اشاره به ابلاغ قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه کشور از سوی دولت افزود: هدف وزارت جهادکشاورزی در اولین سال برنامه، توسعه 20 هزار هکتار باغ زیتون با اولویت ارقام روغنی و اصلاح 9 هزار و 880  هکتار از باغات موجود است.

وی درباره میزان واردات روغن زیتون هم گفت: حجم واردات در سال 1402 به میزان 318  تن به ارزش ریالی 507 میلیارد ریال بوده است./تسنیم

نظر شما