شناسهٔ خبر: 67615794 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

سفیر پیشین ایران در روسیه در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

هیچ دولتی نمی‌تواند ظرفیت‌های روسیه و چین را نادیده بگیرد / لزوم توازن سازی در روابط خارجی برای تحقق منافع ملی

نعمت الله ایزدی با تاکید بر واقع‌بین بودن برای تحقق منافع ملی اظهار کرد: روسیه و چین یک سهم طبیعی از سبد روابط خارجی ما با توجه به ظرفیت‌هایشان برخوردار هستند و هیچ دولتی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد اما در عین حال باید برای توازن سازی روابط خارجی تلاش کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از دو دور رقابت بسیار نزدیک سرانجام دکتر پزشکیان توانست در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسد و سکان دولت چهاردهم را به دست بگیرد. در جریان دو هفته رقابت‌ها نامزدهای مختلف برنامه‌های خود را در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست خارجی در معرض دید مردم قرار دادند. به نظر می‌رسد جنبه غالب در رویکرد سیاست خارجی رئیس جمهور منتخب تلاش برای تعامل بیشتر با غرب، حل تنش‌های موجود و به ویژه مذاکره برای لغو تحریم‌ها بود.

پس از مشخص شدن نتیجه نهایی انتخابات، طرفداران گفتمان رقیب در حوزه سیاست خارجی پیروزی آقای پزشکیان را موجب به تضعیف محور مقاومت و از بین رفتن دستاوردهای دولت سیزدهم دانستند. هر چند که پس از ارسال نامه آقای پزشکیان به دبیر کل حزب الله لبنان و ایجاد اطمینان در خصوص تداوم حمایت ایران از محور مقاومت و همچنین گفتگوی تلفنی رئیس جمهور با همتای روس خود این نگرانی‌ها تا حدی کاهش یافت، اما همچنان گروهی از کارشناسان سیاسی نگرانی‌هایی را در حوزه روابط خارجی دارند. به منظور بررسی بیشتر این موضوع، گفتگویی با نعمت الله ایزدی -سفیر ایران در روسیه در دهه 70- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

صرفا یک دولت مقتدر می‌تواند منافع را در حوزه سیاست خارجی محقق کند / ضرورت تداوم تجربیات موفق دولت سیزدهم در دستگاه دیپلماسی

وی با غیرمنطقی بودن نگرانی‌هایی که در مورد احتمال کاهش روابط ایران و روسیه در دولت جدید وجود دارد، اظهار کرد: روسیه یکی از قدرت‌های جهانی و همسایه ایران است و هیچ دولتی چه در گذشته و چه آینده نمی‌تواند این کشور را در روابط خارجی نادیده بگیرد. ایزدی افزود: طبیعی است که دولت جدید هم از ظرفیت‌های روسیه استفاده خواهد کرد اما در عین حال نباید این ظرفیت‌ها بزرگنمایی شود؛ زیرا به نظر می‌رسد در برخی موارد که حتی ظرفیتی وجود نداشته، تبلیغ بی‌موردی در برخی حوزه‌ها انجام شده است.

ایزدی با اشاره به اینکه در روابط خارجی و صحنه بین الملل باید به واقعیت‌ها پرداخته شود، تصریح کرد: روسیه در بسیاری از حوزه‌ها ظرفیت‌های خوبی دارد اما نباید ظرفیت سایر کشورها نادیده گرفته شود؛ بنابراین روابط متوازن با روسیه کاملا مطلوب است و در دهه‌های گذشته همواره روابط خوبی بین تهران و مسکو وجود داشته است. هر چند که به اعتقاد این دیپلمات با سابقه باید مراقب سوء برداشت‌ها از روابط با روسیه بود و به این نکته هم توجه کرد که روسیه هم همه ظرفیت‌های خود را در اختیار ایران قرار نمی‌دهد.

وی افزود: روسیه هم مانند همه کشورها منافع ملی خود را دنبال می‌کند و روابطش با کشورهای دیگر از جمله کشورهایی که با ایران در تخاصم هستند مانند آمریکا، اسرائیل و ... را در نظر می‌گیرد و روابط با ایران را بر همان اساس تنظیم می‌کند. ایزدی خاطر نشان کرد که ایران هم باید همین نکته را در نظر بگیرد و برای توازن سازی روابط خارجی خود تلاش کند تا از این طریق نه از ظرفیت‌های روسیه محروم شویم و نه بطور کلی به این کشور وابسته باشیم.

معاون پیشین اروپا و آمریکای وزارت خارجه تاکید کرد که هیچگاه در عرصه روابط خارجی نباید تخم مرغ‌های ما در یک سبد باشد و حتی این مسئله باید در مورد روسیه و چین هم در نظر گرفته شود. وی افزود، چه مذاکره و تحریم در کار باشد و یا نباشد، روسیه و چین یک سهم طبیعی از سبد روابط خارجی ما با توجه به ظرفیت‌هایشان برخوردار هستند اما باید برای آنها هم روشن کرد که ما در صورت لزوم تغییراتی در روابط خارجی خود به وجود خواهیم آورد.

ایزدی با بیان اینکه حتی خود روسیه هم بعد از تحریم‌ها به سراغ چین و هند رفت، اظهار کرد: در صورتی که روسیه رفع تحریم شود و جنگ اوکراین به پایان برسد، احتمالا مجددا به تنظیمات قبلی خود بازخواهد گشت؛ لذا در صورتی که گشایشی برای ما ایجاد شود نباید آنها را نادیده بگیریم. وی افزود: ما باید منافع ملی خودمان را در نظر بگیریم و متناسب با آن روابط با سایر کشورها و مناطق را تنظیم بکنیم.

سفیر پیشین ایران در روسیه در مورد به تعویق افتادن امضاء قرارداد همکاری جامع ایران و روسیه بعد از شهادت رئیس جمهور گفت: روسیه در برخی موارد اتفاقات داخلی کشورها را در روابط خارجی خود دخالت می‌دهد و روی آن حساس هستند و بنابراین این برداشت غلطی نیست که روس‌ها توقف امضای قرارداد را بر مبنای همین ایده انجام داده‌اند. ایزدی تصریح کرد: از روسیه انتظار می‌رود در شرایطی که قرادادی مرضی الطرفینی وجود دارد که منافع دو کشور را تامین می‌کند، نیازی به توقف روند تکمیل آن نبود.

وی با اشاره به اینکه از محتوای قرارداد مطلع نیست، گفت: لازم است که این قرارداد هرچه سریعتر امضاء شود هر چند که اگر دولت جدید ملاحظاتی در این خصوص دارد باید لحاظ شود. ایزدی در انتها تاکید کرد: امضاء قراردادهای طولانی مدت در حوزه سیاست خارجی امر کاملا درستی است و انتظار می‌رود که دولت جدید هم همین روند را طی کند.

انتهای پیام/

نظر شما