شناسهٔ خبر: 67615727 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

توصیه های مهم رئیس ستاد مرکزی اربعین به زائران

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: به دلیل مشکلات حمل و نقل عمومی، زائران سفر خود را با وسایل شخصی خودشان انجام دهند.

صاحب‌خبر -

 مجید میراحمدی پس از جلسه ستاد مرکزی اربعین در جمع خبرنگاران، گفت: دولت سیزدهم مصمم است که اربعین امسال، دستخوش تغییرات دولت نشود و زائران بتوانند مثل سال گذشته از شرایط خوبی بهره‌مند شوند و ما هم تا آخرین لحظه موضوع راهپیمایی اربعین را پیگیری می‌کنیم تا این شرایط به نحو احسن فراهم شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین یادآور شد: ثبت‌نام در سامانه سماح را یک هفته زودتر آغاز کردیم و تأکید ما این است که زائران ثبت‌نام را به تأخیر نیندازند. همچنین به درخواست زائران ۳ نوع بیمه در ۳ سطح پیش‌بینی شد که هرکس منطبق با خواست خود، یکی را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: برای عبور از مرز ۳ شرط داریم؛ اولین شرط، داشتن مدرک قانونی یعنی گذرنامه رسمی یا زیارتی با حداقل ۶ ماه اعتبار است. شرط دوم، ثبت‌نام در سامانه سماح و شرط سوم، بیمه شدن است که هرکدام نباشد، زائر امکان خروج نخواهد داشت.

میراحمدی با اشاره به شرایط عبور اتباع خارجی از ایران به عراق، گفت: اتباع پاکستانی بنا به اعلام دولت عراق، حداکثر ۵۰ هزار نفر از سنین ۵۰ سال به بالا هستند. شرطی که ما برابر نظر پاکستان اعلام کردیم، علاوه بر شرایطی که دولت عراق اعلام کرده، این است که زائران پاکستانی باید با اتوبوس کشور خودشان وارد ایران ‌و ازر مرزهای کشور ما وارد عراق شوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: اتباعی که در ایران زندگی می‌کنند باید مانند زائران ایرانی خودشان را بیمه کنند؛ اتباع غیرمقیم هم طبق ضوابط وزارت امور خارجه باید در کشور خودشان هم روادید دریافت و هم خودشان را بیمه کنند.

وی با بیان اینکه تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در مسیر اجرای کامل تعهدات خود هستند، گفت: این نشان‌دهنده آن چیزی است که رهبری انقلاب از دولتمردان خواستند که تا لحظه آخر مثل روز اول به وظایف و تکالیف خود عمل کنند.

توصیه های مهم رئیس ستاد مرکزی اربعین به زائران

میراحمدی با اعلام اینکه هفته آینده جلسه ستاد مرکزی اربعین با ریاست سرپرست ریاست جمهوری برگزار خواهد شد، اظهار کرد: فردا نیز وزیر کشور به همراه همتای عراقی سفر دوروزه‌ای به استان خوزستان، ایلام و کرمانشاه خواهد داشت. آخرین وضعیت دو طرف در این سفر بررسی و نواقص برطرف و هماهنگی‌ها انجام خواهد شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به مسئله گرمای هوا، گفت: امسال پیش بینی می‌شود هوا از سال گذشته گرم‌تر باشد که مدیریت آن در دستور جدی کار قرار دارد. ساخت بیش از ۱۴۵ هزار مترمکعب سایه‌بان، مه‌پاش‌ها و تامین نیازمندی‌هایی که تحمل گرما را تسهیل می‌کند پیش‌بینی شده است. بیش از ۲۰۵ میلیون بطری آب و بیش از ۱ میلیون قالب یخ و ده‌ها کارخانه تولید یخ نیز پیش‌بینی شده است.

وی تأکید کرد: به دلیل مشکلات حمل و نقل عمومی که وجود دارد، زائران سفر خود را با وسایل شخصی خودشان انجام دهند. هرگونه خدمات‌دهی به زائران مانند ارز زیارتی، خدمات بیمه، و تهیه بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس و سایر خدمات نیز مشروط به انجام ثبت‌نام در سامانه سماح است.

میراحمدی در پاسخ به پرسشی درباره نرخ بلیت هواپیما و اتوبوس تصریح کرد: قیمت بلیت هواپیما را سازمان هواپیمایی باید اعلام کند و نباید تغییری در قیمت ایام اربعین ایجاد شود. اما در سفر با اتوبوس هزینه بلیط تا ۲۵ ماه صفر، دوبرابر دریافت می‌شود. هزینه بیمه نیز ۶۰ الی ۷۰ هزار تومان است که قبلاً اعلام شده بود و البته خدمات ۷۵ درصد بیشتر است.
رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره امکان کاپوتاژ، اظهار کرد: امسال هم همانند سال قبل، امکان کاپوتاژ نه با خودروی شخصی و نه با اتوبوس از خاک ایران به داخل عراق وجود ندارد.

نظر شما