شناسهٔ خبر: 67615655 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

گیلان استان اول تولید بلوبری در کشور است

رشت - رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به کشت بیش از ۲۵ هکتار بلوبری در استان گفت: گیلان استان اول تولید بلوبری در کشور است.

صاحب‌خبر -


گیلان استان اول تولید بلوبری در کشور است / تولید روزانه ۹۰۰ تن گوشت مرغ در استان


رشت - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه گیلان استان اول تولید بلوبری در کشور است، گفت: بیش از ۲۵ هکتار به صورت متمرکز کشت بلوبری در گیلان ایجاد شده و رویکرد این محصول صادرات محور است.


به گزارش خبرنگار مهر صالح محمدی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه بازوان اصلی ووتوانمند ارکان مختلف جامعه هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به برگزاری نمایشگاه ادوات و تجهیزات کشاورزی در رشت بیان کرد: برپایی نمایشگاه‌ها با محوریت تجهیزات و مکانیزاسیون جهاد کشاورزی بر بهبود روند تولید و افزایش کیفیت محصولات کمک می‌کند.
محمدی با بیان اینکه گیلان از جمله استان‌های برتر کشاورزی کشور است، گفت: ظرفیت‌های کشاورزی گیلان در حوزه‌های مختلف باید مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.
وی از تولید بیش از سه و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی در گیلان خبر داد و افزود: اقتصاد کشاورزی در گیلان با تقویت زیرساخت‌ها، توسعه زنجیره ارزش و توسعه مکانیزاسیون و بالا بردن سطح کیفی و کمی تولید محصولات تحقق می‌یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه اقتصاد دریامحور در این به جد دنبال می‌شود، گفت: گیلان به لحاظ صید و صیادی و آبزی پروری و تولیدات شیلاتی ظرفیت‌های خوبی دارد.
محمدی با تاکید بر لزوم توجه به صادرات محصولات دریایی به کشورهای همسایه خزری اضافه کرد: کشورهای همسایه خزری و منطقه اوراسیا مشتریان خوب تولیدات شیلاتی و محصولات دریامحور گیلان هستند و کما اینکه اکنون هم صادرات از این استان صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اجرای قانون رفع تداخل اراضی کشاورزی و ملی افزود: بیش از ۲۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی گیلان مشمول قانون رفع تداخل شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کاشت یک میلیارد درخت شخصیت و هویت بین المللی به کشور داده است، گفت: این مهم در گیلان به جد دنبال می‌شود و این استان با تولید و کاشت نهال پرچم دار اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور است.
محمدی با اشاره به اینکه در حوزه زنجیره ارزش گوشت و مرغ اقدامات خوبی در گیلان صورت گرفته است، اضافه کرد: تولید روزانه مرغ در گیلان از ۴۵۰ تن به بیش از ۹۰۰ تن رسیده است و پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به ۱۳۰۰ تن برسد.
وی با بیان اینکه گیلان سه سال زراعی سخت را پشت سر گذاشت، افزود: در یک دهه گذشته هیچ گاه سد سفیدرود ذخیره زیر یک میلیارد متر مکعب آب را در خود ندیده بود اما در سه سال اخیر با تنش آبی شدیدی مواجه شدیم که با همراهی مردم و همچنین تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب در استان این بحران مدیریت شد.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در بخش گیاهان دارویی ظرفیت‌های خوبی داریم، گفت: بیش از ۹۶۰۰ تن تولید انواع گیاهان دارویی در گیلان تولید می‌شود و در این عرصه حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.
محمدی با بیان اینکه گیلان استان اول تولید بلوبری در کشور است، اضافه کرد: بیش از ۲۵ هکتار به صورت متمرکز کشت بلوبری در گیلان ایجاد شده و رویکرد این محصول صادرات محور است.
وی با تاکید بر عدم واردات برنج در کشور و گیلان افزود: در حال حاضر حدود ۷۲ هزار تن برنج در انبارهای گیلان موجود است و انتظار می‌رود مسؤولان نسبت به واردات بی رویه برنج به کشور حساسیت‌های ویژه ای داشته باشند.

برپایی ۳۲ عنوان نمایشگاه در گیلان

«رضا زمانی» مدیرعامل نمایشگاه‌های بین المللی گیلان هم در این نشست اظهار کرد: نگاه به برپایی نمایشگاه‌های گیلان در حوزه‌های مختل، «فراملی» می‌شود.
وی از برپایی نمایشگاه کود، ادوات و تجهیزات کشاورزی در رشت خبر داد و افزود: نمایشگاه نهاده‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی گیلان به مدت ۴ روز از ۱۹ لغایت ۲۲ تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی گیلان در حال برگزاری است.
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی گیلان با اشاره به ایجاد ۴۵ غرفه برای معرفی نهاده‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی اضافه کرد: تولیدگران و فعالین عرصه مکانیزاسیون و تجهیزات کشاورزی از ۱۰ استان کشور در این نمایشگاه حضور دارند.
زمانی از برپایی ۳۲ عنوان نمایشگاه با موضوعات مختلف در گیلان خبر داد و اضافه کرد: از ابتدای شهریور هر هفته یک نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی گیلان دایر می‌شود و از تعداد ۳۲ عنوان نمایشگاه، ۸ عنوان برای نخستین بار قرار است در استان برگزار شود.

نظر شما