شناسهٔ خبر: 67614644 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

لزوم ادامه ۳ راهبرد موفق دولت سیزدهم

یکی از راهبرد‌های موفق دولت سیزدهم گسترش رابطه و تبادلات سیاسی و اقتصادی با همسایگان بود که نتایج بسیار شیرینی برای کشور داشته است و می‌توان گفت زیر ساخت‌های خوبی را برای برقراری رابطه با همسایگان فراهم کرده است. به همین دلیل این ریل گذاری دولت سیزدهم می‌تواند برای سال‌های طولانی مورد استفاده دولت‌های آینده قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسیده است و این روز‌ها رئیس جمهور منتخب در حال بررسی گزینه‌های احتمالی برای حضور در کابینه‌اش است در این بین باید به نکاتی توجه داشت. برای نمونه رهبر انقلاب فرموده‌اند که برای پیشرفت کشور باید از منابع انسانی جوان، مومن و انقلابی استفاده کرد و راه دولت شهید رئیسی نیز ادامه پیدا کند.

نباید فراموش کرد که دولت سیزدهم عملکرد خوبی در حوزه رابط بین‌الملل داشت و دستاورد‌های ایشان در این حوزه باید حفظ و ادامه پیدا کند. برای نمونه دولت شهید رئیسی سه راهبرد بسیار موفق را اجرا کرد و با توجه به اینکه زمان زیادی از آن‌ها نگذشته است مردم هنوز آن‌ها را مشاهده می‌کنند و انتظار دارند که دولت چهاردهم نیز این راهبرد‌ها را دنبال کند.

اولین راهبرد موفق دولت سیزدهم گسترش رابطه و تبادلات سیاسی و اقتصادی با همسایگان بود که نتایج بسیار شیرینی برای کشور داشته است و می‌توان گفت زیر ساخت‌های خوبی را برای برقراری رابطه با همسایگان فراهم کرده است. به همین دلیل این ریل گذاری دولت سیزدهم می‌تواند برای سال‌های طولانی مورد استفاده دولت‌های آینده کشور قرار بگیرد.

‌دومین راهبرد دولت شهید رئیسی متوازن سازی سیاست خارجی و تلاش برای خروج از محدودیت‌هایی است که بر منطقه حاکم شده. افزون بر این بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود جهانی بخصوص کشور‌های غیر متعهد و همچنین کشور‌های آسیایی نیز از دستاورد‌های دولت سیزدهم است که نتایج بسیاری برای کشور داشت. در واقع با عضویت در شانگهای و بریکس و تبادلات اقتصادی با کشور‌هایی که مخالف تحریم‌های غرب هستند، توانستیم از انزوایی که غرب برای ما ایجاد کرده بود عبور کنیم. به عبارت دیگر این مهم از جمله سیاست‌هایی است که مردم ما ارزش آن را می‌دانند و انتظار دارند دولت چهاردهم نیز این سیاست را اجرا کند.

سومین راهبرد، افزایش همکاری‌های اقتصادی و فعال کردن معاونت اقتصادی وزارت خارجه است. در واقع پیش از این مهم سفارتخانه‌های ما به شکل تشریفاتی عمل و بیشتر مسائل سیاسی را دنبال می‌کردند. اما با این راهبرد سفارتخانه‌ها ماموریت پیدا کردند که قابلیت‌های اقتصادی کشورمان را به دیگر کشور‌ها معرفی کنند و علاوه بر این شناخت خوبی نیز از قابلیت‌های اقتصادی دیگر کشور‌ها به دست بیاورند.

بنابراین با توجه به اینکه آقای پزشکیان شعار برقراری رابطه با همه کشور‌ها را مطرح کرده‌اند، برای تحقق شعار‌های خود می‌توانند از ریل گذاری مناسبی استفاده کنند که دولت سیزدهم انجام داده است.

نظر شما