شناسهٔ خبر: 67614253 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عملیات هلی‌برن نیرو برای کنترل آتش در خائیز آغاز شد/بالگرد آبپاش در راه است

فرماندار شهرستان کهگیلویه از هلی‌برن نیرو برای کنترل آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز خبر داد و گفت: بالگرد آبپاش پیگیری شده و در راه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، منطقه حفاظت شده کوه خیز و سرخ (خائیز) با مساحت ۳۲ هزار ۳۳۲ هکتار در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد این منطقه واقع در حوزه استحفاظی شهرستان گچساران، کهگیلویه و بهبهان در استان خوزستان واقع شده است.

این منطقه‌ای است تپه ماهوری و کوهستانی پوشیده از انواع درخت و درختچه‌هایی مانند بلوط (گونه غالب)، بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک و گون است که با توجه به عبور رودخانه مارون از اطراف این منطقه و پاسگاه محیط بانی، روز به روز گونه‌های حیات وحش آن در حال افزایش است.

منطقه حفاظت شده «خاییز» که به گونه حیات وحش کل و بز معروف است دیگر گونه‌های جانوری و شکاری از جمله گرگ، گراز، کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش)، پلنگ، سنجاقک و انواع خزندگان است پرندگان این منطقه را شامل کبگ، تیهو، شاهین، بحری، عقاب، بلوط خور، سارگپه، را نیز در خود اسکان داده‌است.

منطقه حفاظت شده خائیز به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های حیات وحش کشور و کهگیلویه و بویراحمد در حوزه شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران و بهبهان خوزستان واقع شده‌است.

این منطقه حفاظت شده سال ۱۳۷۷ با توجه به نقش محیط زیستی و اکولوژی منطقه در جادادن گونه‌های جانوری و شکاری به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.

با توجه به وسعت، پراکندگی، وجود روستاهای اطراف این منطقه، حفاظت بهتر از آن نیازمند تأمین نیروی انسانی و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی است.

خرداد سال ۱۳۹۹ خبر آتش‌سوزی در منطقه خائیز کهگیلویه یکی از اخبار مهم کشور بود، به طوری که رسانه‌های خارجی نیز از این اتفاق غافل نبوده و رصد آن را انجام می‌دادند.

عملیات هلی‌برن نیرو برای کنترل آتش در خائیز آغاز شد/بالگرد آبپاش در راه است

حسین کلانتری استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد مدت زمان این آتش‌سوزی را پنج روز، تعداد نیروهای حاضر در عملیات کنترل را ۵۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: ۸۰ سورت پرواز توسط نیروی هوایی بر فراز منطقه حفاظت شده خائیز انجام شد.

سال ۱۴۰۱ نیز آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز قریب به چهار هزار هکتار از اراضی این منطقه را طعمه آتش کرد.

شامگاه روز سه‌شنبه، نوزدهم تیر سال‌جاری نیز فرمان در شهرستان کهگیلویه از آتش سوزی گسترده در خائیز خبر داد و گفت: باد شدید، گرما و کمبود امکانات مانع از کنترل آتش شده‌است.

علیرضا نیکروز مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز از کنترل آتش خبر داده اما خطر فعال شدن آتش را متذکر و خواستار همکاری برای کنترل آتش شده‌است.

سید حمزه محقق‌زاده، فرماندار شهرستان کهگیلویه، اظهار کرد: در پی وقوع آتش‌سوزی در کوه «خاییز» کهگیلویه با پیگیری‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس و فرماندار شهرستان بالگرد هلال احمر جهت هلی‌بورن نیروهای امدادرسان به کوه خاییز به منطقه رسید و بالگرد آبپاش هم در مسیر است‌.

وی با اشاره به اینکه کوه «خاییز» کهگیلویه از مناطق حفاظت شده‌است که بسیار مرتفع و سخت‌گذر است، افزود: آتش در این منطقه گسترده است و می‌طلبد که همه برای حفظ محیط‌زیست و حیات وحش تلاش کنیم.

فرماندار کهگیلویه گفت: تمام امکانات به همراه اکیپ‌های اداری و مردمی برای اطفای آتش در منطقه حفاظت شده بسیج شده‌است.

به گزارش ایمنا، روز گذشته تاکنون جنگل‌های منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه در آتش می‌سوزد و امدادگران با دست‌های خالی برای مهار شعله‌های آتش تلاش می‌کنند و محیط زیست و حیات وحش این بخش در حال نابودی است.

آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در منطقه حفاظت شده خاییز در حال گسترش است و با وزش بادهای شدید و افزایش دما، مهار آتش‌سوزی با چالش مواجه و نیازمند همکاری است.

نظر شما