شناسهٔ خبر: 67612797 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

لاروخا الگویی برای جوانگرایی در تیم ملی؛ او مثل بعضی‌ها شعار نداد/ بچه‌هایی که با مسی عکس گرفتند به بزرگان اروپا رحم نمی‌کنند

اسپانیا قاطعانه به سمت فتح یورو پیش می‌رود، تیمی که روی کاکل جوانان می‌چرخد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرورزشی، اسپانیا با پیروزی مقابل فرانسه یک رکورد دیگر را هم جابجا کرد. تنها تیمی که ۶ بازی متوالی در یورو را با پیروزی تمام کرده، آن هم بدون نیاز به ضربات پنالتی چه در جریان مسابقه و چه در پایان آن! اسپانیا از روز اول زیباترین فوتبال‌ها را به نمایش می‌گذاشت و لایق‌ترین مدعی قهرمانی بود. روزی که قرار شد در یک چهارم نهایی آلمان و اسپانیا بازی کنند همه گفتند فینال زودرس و برنده این بازی فاتح جام است. اما در دنیای امروز فوتبال دیگر تیم ضعیف نداریم، چه رسد به قاره اروپا با این همه مدعی و ستاره....

فرانسه تیم کوچکی نیست. فینالیست ۲ دوره اخیر جام جهانی با یک لشکر ستاره در لیست تیم و نام‌های بزرگی که هر کدام برای پیروزی در یک مسابقه کافی هستند. تیمی که در سال‌های اخیر کنار هم بازی کرده و دیدیه دشان سال‌هاست با اقتدار جایگاهی ثابت دارد. این بازی سرشار از نکته‌های فنی، آنالیز و درس‌های زیاد برای مربیان ما بود. کلی رکورد هم جابه جا شد که بهترین تیترها را به رسانه‌ها داد و اهالی جمع آوری آمار را خوشحال کرد. مثلاً همین که لامین یامال رکورد ۶۶ ساله پله افسانه‌ای را شکست و در سنی کمتر از او موفق به گلزنی در یک تورنومنت درجه اول ملی شد. اما شاید مهمترین نکته در قبال پیروزی‌های اسپانیا، رکورد شکنی‌ها و این نمایش درخشان این باشد که لاروخا با یک اسکلت کاملاً جوان به میدان آمده و مزد اعتماد به جوانگرایی را هم گرفته است. لوییس دلافونته  ۵ سال متوالی تیم جوانان اسپانیا را داشت و با همان تیم به مقطع بزرگسالان آمد.

کاری که فوتبال ایران در دهه ۵۰ تجربه کرد و یک دهه سرور آسیا بود. توجه عملی و نه در شعار به جوانگرایی و میدان دادن به جوانان باعث شد ما در جام جهانی ۱۹۷۸ بازیکن ۲۲ ساله در ترکیب اصلی داشته باشیم و در بالاترین سطح فوتبال جهان در اروپا نیز این فرمول جواب داده است. اسپانیا یکی از بزرگترین صادرکنندگان مربی به تمام دنیا است. یکی از بهترین لیگ‌های دنیا را دارد. صاحب ال کلاسیکو به عنوان مهمترین بازی دنیا است و پادشاه فوتبال اروپا یعنی رئال مادرید را دارد، اما همین کشور با این معدن غنی اختیار تیم اصلی خود را به مربی جوانان می‌دهد!

لاروخا الگویی برای جوانگرایی در تیم ملی؛ او مثل بعضی ها شعار نداد/ بچه هایی که با مسی عکس گرفتند به بزرگان اروپا رحم نمی کنند

این چراغ سبز باعث می‌شود که او با فراغ بال و اطمینان خاطر جوانان ۱۶ تا ۲۰ ساله را به تیم ملی بیاورد و این روزها می‌بینیم که آنها چه بلایی بر سر بزرگان اروپا می‌آورند. لامین یامال و نیکو ویلیامز همین حالا از بزرگترین باشگاه‌های دنیا پیشنهاد دارند، دنی اولمو با شماره ۱۰ ستاره جام بوده و این‌ها بچه‌هایی هستند که در دوران کودکی کنار لیونل مسی عکس گرفته‌اند!

دیگر نیازی به تکرار و تاکید نیست که امیر قلعه نویی با شعار جوانگرایی روی کار آمد اما با گذشت بیش از یک سال از حضور او روی نیمکت تیم ملی، هیچ جوانی را نمی‌بینیم که قبلاً سابقه حضور در تیم ملی را نداشته باشد و در ترکیب تیم امیر بازی کند! البته که همه جای دنیا منتقدان هستند اما این اسپانیا می‌تواند باعث دلگرمی و پشتوانه قلعه نویی باشد. اینکه اگر به جوانان میدان بدهد و حتی شکست بخورد، همه می‌پذیرند چرا که او آینده فوتبال را بیمه کرده است. ضمن اینکه بازیکن جوان انگیزه زیادی برای درخشش و نام آوری دارد و با همین انگیزه می‌تواند ستاره‌های بزرگ را به زانو درآورد.

اسپانیا در عمل جوانگرایی کرد و حالا هم نمایش را دارد و هم نتیجه را اما حتی اگر یکی از این دوتا را هم نداشت، باز برنده یورو ۲۰۲۴ بود چرا که آینده از همین حالا متعلق به لاروخا است. ای کاش ما هم به گذشته خودمان برگردیم و این فرمول را دوباره تکرار کنیم، جوانان پر استعداد ایرانی دست کمی از جوانان اسپانیا ندارند.

نظر شما