به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ علی اصغرفانی در سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور که هم اکنون در سالن همایش های برج میلاد در حال برگزاری است گفت: در هیچ دوره ای به اندازه این دوره آموزش و پرورش مورد توجه و حمایت قرار نگرفته بود که این حمایت پشتوانه بزرگی برای این وزارتخانه است امیدواریم مدیران نیز از این فرصت که در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم کمال استفاده را کنید.
وی با بیان اینکه معلمان ستون فقرات آموزش و پرورش هستند ادامه داد: هر توفیقی که در آموزش و پرورش و کشور مشاهده شود مرهون تلاش و کوشش معلمان است.
فانی با اشاره به اینکه روسای آموزش و پرورش مناطق به عنوان لایه اجرایی مدیریتی در آموزش و پرورش نقش کلیدی دارند تصریح کرد: از این منظر اجلاس روسای آموزش و پرورش اهمیت زیادی را دنبال می کند امیدواریم در این اجلاس از حضور شما در تبادل تجربیات انتقال سیاست ها و حل چالش های این وزارتخانه بیش از پیش موفق باشیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امیدواریم با هم فکری دولت و ملت و با تلاش مجلس شورای اسلامی بتوانیم بخشی از تلاش معلمان را پاسخگو باشیم اعتقاد داریم در یک بازه زمانی معقول، منزلت، هویت و معیشت معلمان را مورد توجه قرار دهیم.
وی گفت: رای مجدد معلمان در مجلس شورای اسلامی به بنده تکلیف مضاعفی را برای من محقق کرد تا در این فرصت مقرر فعالیت بیشتری را پیگیری کنم .
فانی بیان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری 40 میلیون نفر این جامعه را دانش اموزان ، معلمان و اولیای دانش آموزان تشکیل می دهند به تعبیری دیگر آموزش و پرورش بطور مستقیم با 40 میلیون (26میلیون اولیای دانش آموز، 13 میلیون دانش آموز و یک میلیون فرهنگی ) در ارتباط است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: موضوع مذکور فصل مشترک حاکمیت و ملت است .
فانی به اولویت های پیش روی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: یکی از این اولویت ها برنامه ششم توسعه است که می تواند آموزش و پرورش را تا سال 99 به تعالی برساند.
وی افزود: به شرطی که در تدوین برنامه وقت گذاری شود و مورد توجه قرار گیرد . در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه تاکید بر سندتحول شده است. امروز که ما از نقشه راه سندتحول رونمایی کردیم این آمادگی در آموزش و پرورش وجود دارد . باید به اتکای سند تحول و نقشه راه آن بتوانیم آموزش و پرورش بهتری را در طول برنامه ششم توسعه رقم بزنیم.
الزامات اجرای سند تحول
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در نقشه راه به چند نکته مهم توجه شده است :یکی پیش نیازهای هر برنامه است یعنی باید ببینیم برای اجرای هر برنامه چه الزاماتی وجود دارد ، کدام بخشها باید متکفل اجرای آن باشند. در طول سالهای 95 تا 99 هر سال حدود 100 فعالیت و برنامه ذیل 131 راه کار در نقشه راه پیش بینی شده است و امیدواریم بتوانیم در برنامه ششم توسعه احکام و تکالیف را ببینیم تا منابع لازم برای تحقق سند تحول را پیش بینی کرده باشیم.
وی افزود: همدلی در درون سازمان آموزش و پرورش و همکاری در بیرون آن از دیگر لوازم اجرای سندتحول است. بدون همدلی و همرایی و همکاری در داخل و خارج سازمان آموزش و پرورش و بدون فراهم نمودن زیرساخت های بودجه و امکانات در حوزه تعلیم و تربیت نمی توان انتظاری برای تحقق سند تحول داشت.
تکالیف مهر 94
وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود گفت: محور دومی که در این اجلاس لازم است دنبال شود مهر 94 است . دوستان عزیزمن می دانند که مهر 94 مهری است که نظام 6-3-3 سند تحول همه دوره ها را در بر می گیرد. چندسال پیش که ششم ابتدایی به دوره ابتدایی اضافه شد این 6-3-3 فقط در داخل ابتدایی و تاثیر فرعی اش در دوره راهنمایی بود ولی امسال هم کلاسهای ابتدایی شش ساله شده است و هم دوره راهنمایی تحت عنوان متوسطه یک کامل می شود و از این به بعد دوره متوسطه دوم هم سه پایه خواهد شد.
وی افزود: بنابراین در دوره متوسطه دوم با تورم نیروی انسانی مواجه هستیم چون یک پایه از آن کم شده است. در متوسطه اول به دلیل ورود برخی از نیروها به ابتدایی ممکن است با کمبود نیرو مواجه باشیم . لذا بحث ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی 94-95 حساسیت بالایی را طلب می کند . امسال 38 هزار نیروی انسانی آموزش و پرورش به سن بازنشستگی می رسند در حالیکه دانشگاه فرهنگیان امسال هیچ خروجی ای نخواهد داشت بنابراین پروژه مهر 94 و سیاست ها و برنامه ریزی های پیش بینی شده برای آن با شما در میان گذاشته خواهد شد.
موضوع فضای آموزشی فراز دیگر سخنان وزیر آموزش و پرورش بود که در این خصوص گفت: در کنار مشکلات نیروی انسانی مشکلات فضای آموزشی در سال 94 هم مورد توجه است. به دلیل تحویل مسکن مهر در این سال و عدم پیش بینی فضای آموزشی مورد نیاز آنها ، این موضوع در اجلاس بررسی می شود.
سومین محور : رتبه بندی معلمان
فانی اظهار داشت: در تاریخ 27 اسفند 93 یعنی اخرین جلسه دولت در سال پیش طرح رتبه بندی معلمان به تصویب هیات دولت رسید و در همان جلسه مبلغ یک هزار و 350 میلیارد تومان برای سال94 و مبلغ 3 هزار و 500 میلیارد در سال 95 برای اجرای طرح رتبه بندی به تصویب هیات دولت رسید که سوای از بودجه آموزش و پرورش است و این نشان از حمایت دولت از آموزش و پرورش دارد. بررسی شاخص های رتبه بندی معلمان و ارائه اقدامات صورت گرفته و نظرات شما عزیزان در این نشست انجام خواهد شد.
وی افزود:ما امیدواریم از طریق شورای توسعه مدیریت طرح رتبه بندی را به تصویب برسانیم و احکام آن را برای اجرا در مهر 94 صادر کنیم.
ساماندهی نیروی انسانی
وزیر آموزش و پرورش در خصوص موضوع ساماندهی نیروی انسانی گفت: امیدواریم در ادامه ساماندهی نیروی انسانی بحث بهسازی منابع انسانی را باکمک دانشگاه فرهنگیان دنبال کنیم .
وی افزود: توسعه عدالت آموزشی در ادامه فعالیت های آموزش و پرورش مورد تاکید است و کار خوبی که در این زمینه در مناطق مختلف کشور انجام شد توسعه پیش دبستانی ، انسداد بی سوادی و توسعه آموزش ابتدایی است. دولت مصصم است دانش آموز بازمانده از تحصیل نداشته باشیم امروز 99 درصد دانش آموزان لازم التعلیم را در سیستم آموزش ابتدایی داریم و آن یک درصد باقی مانده کسانی هستند که علی رغم وجود واحد آموزشی در محیط زندگی شان خانواده ها آنها را به مدرسه نمی فرستند. یا دانش آموزان استثنایی ای که در محل زندگی شان مدرسه استثنایی وجود ندارد . ما امیدواریم در برنامه ششم با تاکید بر اجباری بودن آموزش ابتدایی از ابزارهایی برای اجبار ثبت نام بچه ها در مدرسه استفاده کنیم.
تکالیف جهانی
فانی در ادامه گفت: آموزش و پرورش دختران مورد تاکید ما است. در سندی که در سال 2000 در داکار پایتخت سنگال به تصویب رسیدتاکید بر آموزش دختران ، آموزش پیش دبستانی و ابتدایی بود که ما به عنوان کشوری پیشرو در این زمینه از طرف یونسکو شناخته شدیم و امیدواریم برای تکالیفی که برای سال 2030 به تصویب کشور های دنیا خواهد رسید آماده باشیم.
وی در این خصوص افزود: دنیا به این نتیجه رسیده است که کلید توسعه پایدار در توسعه آموزش و پرورش است . ما در برنامه ششم علاوه بر سند تحول باید نیم نگاهی به تکالیف جهانی داشته باشیم . سهم آموزش از کل هزینه های دولت باید به 30 درصد برسد. اگر به این ارقام نزدیک شویم می توانیم امیدواریم باشیم آموزش و پرورش به توسعه لازم خواهد رسید .
عدالت آموزشی
فانی در خصوص بحث عدالت آموزشی اظهار داشت: توسعه متوازن در رشته ها و شاخه ها از اهمیت بالایی برخوردار است و توسعه متوازن ذیل موضوع عدالت آموزشی مطرح می شود.