شناسهٔ خبر: 67612373 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حمل آب زمزم برای حجاج ایرانی ممنوع!

در حالی که حجاج برخی کشورها می‌توانند آب زمزم را به راحتی در چمدان خود حمل کنند، حجاج ایرانی فقط امکان همراه داشتن ۲ بطری آب زمزم در ساک دستی را دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «چند بطری آب زمزم برای سوغات در چمدانم گذاشته بودم، اما نیروهای سعودی در فرودگاه چمدانم را باز کرده و آنها را بیرون انداختند.» این را حاجی ایرانی سعید محمودی می‌گوید.

نیروهای سعودی هنگام خروج حجاج امکان قرار دادن آب زمزم در چمدان را نمی‌دهند؛ به طوری که پس از قرار دادن چمدان در گیت‌های بررسی، در صورت مشاهده آب زمزم در چمدان، زائر را مجبور به باز کردن آن می‌کنند. مدیر کاروان حج محمدرضا غلامی می‌گوید که «این مشکل بیشتر در فرودگاه مدینه رخ می‌دهد.» این در حالی است که امسال بیش از ۷۰ درصد حجاج کشورمان از فرودگاه مدینه بازگشته‌اند.

عربستان ۲ سال گذشته (سال ۱۴۰۱) حمل یک بطری ۵ لیتری آب زمزم را برای زائران خانه خدا «با پرواز سعودی» مجاز اعلام کرد. این امر در حالی است که پیش از آن، زائران فقط می‌توانستند یک بطری کوچک در ساک دستی داخل کابین هواپیما داشته باشند.

امسال سعودی‌ها وسایل برخی از حجاج را با وجود داشتن آب زمزم به مقدار مجاز، باز و مانع از همراه داشتن آب زمزم شدند. این در حالی است که برخی از آنها با پرداخت ۱۲.۵ ریال سعودی (۲۰۰ هزار تومان) یک جعبه ۳ لیتری آب زمزم خریداری کرده بودند. مدیر روابط عمومی ایران‌ایر حسام قربانعلی با اشاره به اینکمه همه حجاج با پرواز ایرانی منتقل می‌شوند، می‌گوید که «زائران فقط ۲ بطری کوچک آب زمزم بسته‌بندی (در مجموع یک لیتر) در کیف دستی با خود بیاورند.» یعنی ۸۰ درصد کمتر از مقدار مجاز!

علاوه بر مشکل حمل آب زمزم برای حجاج ایرانی، حجاج کشورهای هند و پاکستان نیز درگیر این موضوع شده‌اند. برخی از آنها حتی نوشابه و سایر نوشیدنی‌ها را در کنار وسایل شخصی حجاج از چمدان خارج کرده و به برخی از بومی‌های سعودی می‌دهند.

مدیر اجرایی گردشگری عربستان فهد حمیدالدین می‌گوید که «همراه داشتن ۵ لیتر آب زمزم در چمدان با پروازهای سعودی مانعی ندارد،» اما با سایر پروازها نمی‌توان در چمدان آب زمزم حمل کرد.» در مقابل مدیر دفتر حج بنگلادش محمد کامروززمان می‌گوید که «اگر این قانون است، چرا حجاجی که از فرودگاه جده با پرواز غیرسعودی بازگشتند، هم در چمدان و هم در ساک دستی آب زمزم بردند.»

کارشناسان معتقدند که با توجه به اهمیت آب زمزم برای بردن سوغات یا شفا، «عربستان باید علاوه بر جلوگیری از اجرای سلیقه‌ای قوانین در این زمینه، امکان همراه داشتن بسته‌های آب زمزم را برای حجاج فراهم سازد.» البته وزارت امور دینی پاکستان پیشنهاد داده که «سعودی‌ها با تدابیری آب زمزم را به مسؤولان تحویل داده تا در مقصد به دست حجاج برسانند.»

نظر شما