شناسهٔ خبر: 67612335 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

به قلم نویسنده جنوبی؛

یک اثر با محوریت «محیط زیست» برای کودکان منتشر شد

بوشهر - «تولد یک ستاره» نوشته سعیده سلیمی، نویسنده بوشهری با محوریت «محیط زیست» در رده کتب ایران‌شناسی به همت انتشارات «زمزمه‌های روشن» راهی بازار کتاب شد.

صاحب‌خبر -

نویسنده «تولد یک ستاره» به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر در این خصوص گفت: این کتاب که با تصویرگری فاطمه زارعی در ۲۲ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است، با سفر، پرسش و پاسخ و پژوهش در خصوص جزیره خارگ شروع می‌شود.

سعیده سلیمی ادامه داد: «مراورید» شخصیت اصلی داستان این کتاب است که نامش از «در یتیم» گرفته شده است؛ صفتی که به جزیره خارگ منسوب شده است. تلاش کرده‌ام در «تولد یک ستاره» به زیست‌بوم و اقلیم و فرهنگ این منطقه توجه ویژه داشته باشم، از این‌رو، از نوع پوشش مروارید تا شغل، حیوانات، درختان بومی (لیل) و المان‌های هویت‎ساز و تاریخی جزیره خارگ را در قالب روایت و تصویر به جهان داستان وارد کرده‌ام.

وی درباره داستان این اثر کودکانه توضیح داد: این کتاب روایتگر ماجرای یک ستاره دریایی است که در روز تولد خود به همراه مادرش به جزیره خارگ سفر می‌کند تا از مرجان‌ها دیدن کند؛ اما با پرتاب شدن یک بطری درون آب، کنجکاوی ستاره گل می‌کند که این کنجکاوی‌ها، ماجراهایی را برای او پیش می‌آورد.

سلیمی با تاکید بر اینکه ویژگی مشترک آثاری که تا کنون نوشته‌ام، در این است که همه این آثار به جغرافیای ایران می‌پردازند، تصریح کرد: کودکان امروزی در عصر فناوری و اطلاعات و ارتباطات زندگی می‌کنند. بنابراین من با نوشتن داستان‌هایی با موضوع و محوریت شناخت ایران‌شناسی و ارائه فرهنگ و جغرافیا این سرزمین متمدن، درصدد هستم تا کودکان را با گنجینه فرهنگی کشورمان بیشتر آشنا کنم.

وی که تاکنون فقط دو کتاب خود را منتشر و به بازار عرضه کرده است، محیط زیست را دیگر محوری دانست که در آثارش بدان توجه ویژه‌ای دارد و در این باره گفت: داستان «تولد یک ستاره» با محوریت محیط زیست نوشته شده است. غیر از این، دو کتاب دیگر را درباره جغرافیا و محیط زیست بوشهر و عسلویه نوشته‎‌ام که در حال حاضر در مرحله تصویرگری قرار گرفته‌اند و تا مهرماه راهی بازار کتاب خواهند شد.

نویسنده «تولد یک ستاره» با اشاره به دلیل انتخاب این نام برای کتابش بیان کرد: بیشتر کودکان در جهان ستاره‌های درخشان را تنها در آسمان دیده‌اند، بنابراین شانس دیدن ستاره دریایی را نداشته‌اند! از این‌رو، ما با استفاده از یک پارادوکس، کاراکتری به‌نام «ستاره دریایی» را خلق کردیم تا ضمن آشنا کردن آن‌ها با خلیج فارس و جزیره خارگ، کودکان را مهمان درخشش دریا و ستارگانش کنیم.

وی کودکان را بخشی از این جهان دانست که همدیگر را کامل می‌کنند و ادامه داد: افلاطون در جمله‌ای می‌گوید: «برای کودکان خود کتابی را بخوانید که مقبولیت داشته باشد.» از این‌رو، تلاش کردم تا کتاب‌هایی را بنویسم که به دانسته‌ها و شناخت آن‌ها می‌افزاید.

سلیمی تاکید کرد: بر این باور هستم که نویسندگی بیان یک اندیشه است. اینکه کودکان ما از طریق جهان رسانه و فناوری ارتباطات به خوبی با عناصر کشورهای دیگر آشنا شده‌اند، ما هم با رسالتی که داریم، باید با خلق کتاب‌هایی بر مبنای جغرافیا و تاریخ و فرهنگ کشورمان، آن‌ها را با سرزمین‌شان آگاهانه آشنا کنیم و این اطلاعات را با دنیا تبادل و عرضه کنیم.

یک اثر با محوریت «محیط زیست» برای کودکان منتشر شد

به گزارش ایبنا؛ سعیده سلیمی، فعال فرهنگی، شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان متولد سال ۱۳۶۱ در بوشهر و دانش‌آموخته رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد است. وی در حوزه قصه‌گویی هم دستی دارد و در این زمینه از سال ۱۴۰۰ در فرهنگسرای شیخ حسین چاهکوتاهی فعالیت می‌کند. سلیمی با همراهی یلدا صدر در دو سال اخیر با رفتن به دیگر کتابخانه‌ها و روستاهای استان، با رویکردی تحلیلی- تعامل اقدام به قصه‌گویی برای کودکان می‌کنند.

آن‌ها همچنین به‌منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این نقاط، اقدام به معرفی کتاب‌های خوب و بلندخوانی این آثار برای مادران کرده و کتاب‌هایی را به عنوان هدیه به کودکان می‌دهند و بر این باورند که «کودکان جهانی از عشق هشتند. البته این دو بانو تنها به اهدای کتاب به کودکان روستایی اکتفا نکرده و دو کتابخانه در دو مدرسه عشایری و یک کتابخانه در مدرسه‌ای در بوشهر راه‌اندازی و تجهیز کرده‌اند.

سعیده سلیمی در حال حاضر عضو انجمن داستان‌نویسی حوزه هنری است و تاکنون در کارگاه‌های اساتیدی چون خسرو باباخانی، محمود پوروهاب، حمیدرضا نویدی‌مهر و مجید ملامحمدی (سردبیر مجله پوپک) دوره‌های داستان‌نویسی را برای کودکان پشت سر گذاشته‌است. او به آثار فرهاد حسن‌زاده علاقه‌مند است. سلیمی علاوه بر نوشتن برای کودکان، شعر سپید هم می‌سراید و به طور حرفه‌ای از سال ۹۵ در این عرصه ورود کرده است اما هنوز مجموعه‌ای از اشعار سپید خود را راهی بازار کتاب نکرده است.

نظر شما