شناسهٔ خبر: 67611719 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

عزم جدی برای مقابله با دلار

جرم‌انگاری معامله با دلار در قوانین جدید زامبیا

بانک مرکزی زامبیا برای محدود کردن استفاده از ارزهای خارجی، به خصوص دلار آمریکا در معاملات داخلی، قوانین جدیدی را از جمله مجازات تا ۱۰ سال زندان تدوین کرده است. این قوانین واحد پول زامبیا، کواچا، را برای تمام تراکنش‌های داخلی الزامی می‌کند. دلیل این اقدام، نگرانی بانک مرکزی از تأثیر منفی دلار بر سیاست‌های پولی و نرخ ارز زامبیا عنوان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی زامبیا روز دوشنبه اعلام کرد قوانین جدیدی را برای محدود کردن استفاده از ارزهای خارجی، به ویژه دلار آمریکا، در معاملات داخلی تدوین کرده‌ است.

تصمیم قاطع دولت زامبیا در برخورد با ارز های خارجی

طبق گزارشها، مقررات جدید ارزی به عنوان یک ابزار قانونی توسط وزیر دارایی و برنامه‌ریزی ملی صادر خواهد شد. پس از اجرایی شدن این قانون، استفاده از کواچا زامبیا و زیرواحد آن، نگوه، برای تمامی معاملات داخلی اعم از دولتی و خصوصی الزام‌آور خواهد بود.

بانک مرکزی زامبیا از افزایش استفاده از دلار در اقتصاد داخلی ابراز نگرانی کرده‌ است. این بانک بر این باور است که این رویه ابزارهای سیاست پولی آن را تضعیف کرده و فشار زیادی بر نرخ ارز وارد می‌کند.

سندی که روز شنبه توسط بانک مرکزی زامبیا منتشر شد، نشان داد که افرادی که برای معاملات محلی از ارز خارجی استفاده کنند، ممکن است تا ده سال زندان یا جریمه های سنگین متحمل شوند. این موضوع توسط فرانسیس چیپیمو، معاون عملیات بانک مرکزی، در سخنرانی خود در یک نمایشگاه تجاری در ندولا اعلام شد.

«دلاریزه شدن» تهدیدی برای ارزش پول کشور

آقای چیپیمو با تاکید بر خطرات «دلاریزه شدن» اقتصاد این کشور، اعلام کرد این رویه توانایی مقامات برای مدیریت موثر سیاست‌های پولی و نرخ ارز را محدود می‌کند. او توضیح داد که استفاده از دلار، خطر اعتبار و نقدینگی را افزایش داده و همچنین نفوذ بانک مرکزی را کاهش می‌دهد، چرا که بازارهای اعتباری مبتنی بر دلار به اقدامات بانک مرکزی زامبیا واکنش نشان نمی‌دهند.

آقای چیپیمو همچنین تاکید کرد که در یک اقتصاد وابسته به دلار تقاضا و اهمیت پول داخلی کاهش می‌یابد و در نتیجه ارزش آن به عنوان واسطه مبادله و ذخیره ارزش به طور مداوم تنزل پیدا می‌کند. آقای چیپیمو خاطرنشان کرد: «در نهایت، واحد پول کشور پذیرش خود را به عنوان پول رایج از دست خواهد داد.»

مقابله زامبیا با تحمیل درخواست‌های ایالات متحده آمریکا

در ماه مه ۲۰۱۲، زامبیا محدودیت‌هایی را برای استفاده از دلار در بین کسب‌وکارهای محلی اعمال کرد، اما این اقدامات کمتر از دو سال بعد لغو شد. در همین حال، استفان کامپیونگو، یکی از اعضای مجلس ملی این کشور در یک مصاحبه اختصاصی گفت که زامبیا نیازی به حضور نظامی آمریکا ندارد.

در آوریل ۲۰۲۲، واشنگتن اعلام کرد که دفتر همکاری‌‌های امنیتی فرماندهی آفریقای ایالات متحده (AFRICOM) در سفارت آمریکا در لوساکا، پایتخت زامبیا، افتتاح می‌شود. هدف این اقدام بهبود «روابط نظامی بین دو کشور» و گسترش زمینه‌های همکاری با نیروهای امنیتی زامبیا بود.

کامپیونگو در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است واشنگتن در تلاش است تا سیاست‌های خود را بر دولت زامبیا تحمیل کند، گفت: «این مطلوب نیست که ایالات متحده آمریکا درخواستی بین المللی را بر ما تحمیل کند.» او همچنین افزود: «هر سیاست بین‌المللی باید بر اساس احترام متقابل و احترام به حاکمیت هر کشور بنا شود.»

منبع: راشا تودی

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی

نظر شما