شناسهٔ خبر: 67611130 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شناسایی و حل موانع ۲۰۱ تعاونی در استان تهران

ندا خسرو شاهی

بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۲۰۰ شرکت تعاونی مشکل‌دار در سطح استان تهران شناسایی و مشکلات و موانع ۸۰ درصد از آنها حل شده و در حال ادامه فعالیت هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در سال‌های گذشته کمیته‌های حل موانع و مشکلات تعاونی‌ها به منظور بررسی و پایش فضای کسب و کار تعاونی‌ها و کمک به حل مشکلات مالی و اعتباری آنها توسط وزارت تعاون تشکیل شده است. این کمیته‌ها به بررسی موانع و چالش‌های پیش روی تعاونی‌ها می پردازند و در جهت آسیب‌شناسی و حل این مشکلات و چالش‌ها برنامه‌های راهبردی و اقدامات عملی ارائه می‌دهند.

بخش تعاون از جمله ارکان مهم اقتصاد کشور است که از ظرفیت‌های بالای اقتصادی و اجتماعی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی دارد. بنگاه‌های تعاونی، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و در گرایش‌های متعدد توزیعی، تولیدی، خدماتی، اعتباری، عمرانی، صنعتی، مسکن و... فعالیت دارند؛ بر همین اساس با توجه به ظرفیت‌های بخش تعاون، شناسایی و ارزیابی مشکلات تعاونی‌های دارای مشکل در کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع در اولویت قرار گرفته و در کمترین زمان ممکن رسیدگی می‌شوند.

بر اساس گزارش‌ها، از ابتدای سال گذشته تاکنون ۹۹ جلسه کارگروه تخصصی تعاونی‌ها با هدف بررسی و حل مسائل و مشکلات تعاونی‌های استان تهران برگزار و ۸۰ درصد از مشکلات این تعاونی‌ها مرتفع شده است.در راستای حمایت از بخش تعاون و حل مشکلات شرکت‌های تعاونی‌ استان تهران، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون تعداد ۹۹ جلسه کارگروه تخصصی تعاونی‌ها با هدف بررسی و حل مسائل و مشکلات تعاونی‌های استان تهران برگزار شده است.

آنطور که محمد آذرپناه - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفته هدف از برگزاری این کارگروه، بررسی دقیق مسائل و مشکلات تعاونی‌ها در استان تهران و ارائه راهکارهای عملی برای رفع آنها بوده است. 

وی از رفع موانع ۲۰۱ تعاونی‌ مشکل‌دار در استان تهران خبر داده و می‌افزاید: در این جلسات با شناسایی دقیق موانع و مشکلات پیش روی تعاونی‌ها، از جمله کمبود نقدینگی، بروکراسی اداری، مسائل و مشکلات داخلی و اعضای شرکت‌ها، مشکلات حقوقی و مالیاتی و چالش‌های مربوط به بازاریابی و فروش محصولات، راهکارهای عملی و قابل‌ اجرایی برای رفع آنها ارائه شده است.

به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اهتمام و تلاش شبانه‌روزی صورت گرفته و تعامل سازنده با دستگاه‌های دیگر و همکاری مدیران تعاونی‌ها، ۸۰ درصد از مشکلات این تعاونی‌ها حل شده و این شرکتها در حال ادامه فعالیت هستند.

برابر آمارها تا پایان سال گذشته بیش از ۱۱هزار تعاونی با عضویت ۳۰۰ هزار نفر در استان تهران فعالند و این استان در صدر بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال در بین استان‌ها قرار دارد. طبق گزارش‌ها تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۵۰۰ فرصت شغلی جدید در بخش تعاون در استان تهران به وجود آمده که بیش از ۵۹ درصد رشد اشتغال داشته است.

به گزارش ایسنا، از آغاز فعالیت دولت سیزدهم آمار ثبت تعاونی‌ها ۲.۵ درصد و تعداد شاغلین در بخش تعاون ۳.۵ درصد افزایش یافته که به منزله بهبود عملکرد تعاونی‌ها در این دوره است. در دولت سیزدهم نگاه به بخش تعاون، نگاه حمایتی بوده و تقویت و توانمندسازی تعاونی‌ها در اقتصاد و استفاده از ظرفیت‌های مردمی همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما