شناسهٔ خبر: 67610818 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رسانه‌ها: آمریکا استقرار موشک‌های تایفون در فیلیپین را طولانی‌تر نمی‌کند

شادی سلطان‌زاده

یک وبگاه خبری-تحلیلی بلغارستانی با بررسی گزارش‌های متعدد رسانه‌های آسیایی درباره موضوع استقرار موشک‌های میان‌برد آمریکایی در فیلیپین و تهدیدات راهبردی آن برای کشورهای منطقه، به‌ویژه چین، گزارش داد که احتمال دارد مدت استقرار این موشک‌های آمریکایی در فیلیپین طولانی‌تر نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رسانه‌های آسیایی، از جمله چینی گزارش دادند که موشک‌های میان برد آمریکایی «تایفون» که در حال حاضر، در فیلیپین مستقر شده‌اند، ممکن است مدتی طولانی در آن‌جا نمانند.

در برخی از گزارش‌ها نیز آمده است که این موشک‌ها تا سپتامبر در فیلیپین می‌مانند و برخی دیگر نیز زمانی کمی طولانی‌تر را تخمین زده‌اند. اگرچه، به نظر می‌رسد آمریکا برنامه‌ای برای استقرار دائمی تایفون در فیلیپین ندارد.

وبگاه خبری-تحلیلی «بالگرین میلیتری» با انتشار این مطالب گزارش داد: در ابتدا، ارتش فیلیپین اعلام کرد که موشک‌های میان‌برد تایفون آمریکا که در فیلیپین مستقر شده‌اند، تا سپتامبر یا زودتر از آن خارج خواهند شد. آن موقع، بسیاری این موضوع را بیانگر رویکرد ملایم‌تر فیلیپین می‌دانستند.

چند روز بعد، ارتش فیلیپین تضمین‌های جدیدی دریافت کرده و موضع خود را یک‌باره، تغییر داد. آن موقع، اعلام شد که ارتش آمریکا احتمالا، مدت‌زمان استقرار تایفون را تمدید خواهد کرد.

ارتش فیلیپین درباره بازه زمانی تمدیدشده، تنها به پاسخ مبهمی بسنده کرده و گفت که این موضوع به ارزیابی رزمایش نظامی مشترک «دوشادوش» آمریکا-فیلیپین بستگی خواهد داشت. با توجه به ماهیت همکاری دو کشور، برخی بر این باورند که این تمدید ممکن است دائمی باشد.

ارسال موشک‌های میان‌برد آمریکا به فیلیپین یک اقدام ژئوپولتیکی قابل توجه است. اهمیت آن به دلیل آن است که این اولین مورد از ارسال موشک‌ها به آسیا از زمان خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است.

چین واکنش تندی نسبت به این موضوع داشته است. «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین بیان کرد که ارسال این تسلیحات آمریکا به فیلیپین تهدیدی جدی علیه امنیت منطقه ایجاد می‌کند، صلح و ثبات را مختل می‌کند و با خواسته‌های مردم محلی برای صلح و پیشرفت مغایرت دارد. پکن از کشورهای دخیل خواسته است که چاره‌ای برای این وضعیت بیاندیشند.

به رغم موضع آشکار چین، آمریکا و فیلیپین برای حفظ این رویه ثابت‌قدم به نظر می‌رسند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: طبق افشاگری‌های انجام‌شده از سوی ارتش آمریکا، ممکن است گروهی از موشک‌های میان‌برد در فرودگاه بین‌المللی لائوآگ در شمال غرب جزیره لوزون مستقر شوند که اقدامی قابل توجه از نظر راهبردی است.

این موشک‌ها با برد ۱۶۰۰ کیلومتر دارای قابلیت هدف قرار دادن استان‌هایی در جنوب غربی و جنوب شرقی چین هستند. این در بر دارنده پیامی به چین برای تجدیدنظر در موضع خود درباره مسئله دریای چین جنوبی است.

انتهای پیام

نظر شما