شناسهٔ خبر: 67610781 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

«حیفا و مابعد حیفا»؛ هدهد چگونه تهدیدات نصرالله را عملی کرد؟

قسمت دوم از فیلم پهپاد هدهد حزب‌الله که شامل مواضع حساس نظامی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی است، در چهارچوب مصداق عملی معادله معروف سید حسن نصرالله تحت عنوان «حیفا و مابعد حیفا» قرار دارد.

صاحب‌خبر -

انتشار قسمت دوم از فیلم پهپاد «هدهد» حزب الله که شامل مواضع حساس نظامی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه است، شوک جدیدی به اشغالگران در بحبوحه تلاش آنها برای نجات از باتلاق غزه و جبهه شمالی فلسطین اشغالی بود و بعد از انتشار این فیلم، موج جدیدی از نگرانی در محافل صهیونیستی به راه افتاده است.

نقره داغ شدن صهیونیست‌ها با هدهد حزب‌الله

مقاومت لبنان آمادگی خود را برای مقابله با هرگونه جنگ گسترده که دشمن صهیونیستی قصد تحمیل آن را داشته باشد، طی 9 ماه گذشته به شکل عملی نشان داده است. در حالی که دوران بعد از جنگ جولای 2006 تا نبرد طوفان الاقصی در اکتبر 2023 مملو از معادلات، پیام‌ها و هشدارهای مقاومت به مقامات صهیونیست، ارتش اشغالگر و شهرک نشینان آن بود اما معادلات بازدارندگی که حزب الله در 9 ماه گذشته به صهیونیست‌ها تحمیل کرده، قواعد جدیدی در درگیری‌ها در کل منطقه به وجود آورده است.

صهیونیست‌ها که می‌خواستند شانس خود را برای نجات از باتلاق جبهه شمالی، با تهدید به حمله نظامی گسترده علیه لبنان امتحان کنند، با پاسخ عملی حزب الله مواجه شدند؛ به طوری که بعد از تهدیدات «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای گسترش جنگ در جبهه شمالی و همچنین تهدیدات «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم مبنی بر بازگرداندن لبنان به عصر حجر و تبدیل بیروت به غزه دوم، حزب الله تصاویری دقیق از همه مواضع حیاتی و حساس صهیونیست‌ها اعم از نظامی و غیرنظامی در حیفا واقع در شمال فلسطین اشغالی منتشر کرد؛ تصاویری که توسط پهپاد هدهد جمع آوری شده بود، در حالی که اسرائیلی‌ها اصلاً متوجه ورود این پهپاد به حیفا نشدند.

حزب‌ الله لبنان , سید حسن نصرالله , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , حیفا ,

انتشار این تصاویر طی سه هفته گذشته موجی از انتقادات را میان صهیونیست‌ها نسبت به ارتش و کابینه برانگیخت و ادعاهای ارتش اسرائیل و نهادهای امنیتی آن در زمینه قدرت اطلاعاتی را زیر سوال برد.

بلافاصله بعد از انتشار این تصاویر بود که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله طی انجام یک سخنرانی، قاطعانه به صهیونیست‌ها و همه حامیان آنها درباره هر حماقتی علیه لبنان هشدار داده و تاکید کرد: پاسخ هر تجاوز دشمن را با معادله چشم در برابر چشم می‌دهیم و اگر اشغالگران به دنبال گسترش جنگ باشند، هیچ یک از اهداف آنها از موشک‌های مقاومت در امان نمی‌ماند و این نبردی در زمین، دریا و هوا خواهد بود.

شکست استراتژی اسرائیل علیه حزب‌الله

برای درک صحت معادلاتی که حزب الله و سید حسن نصرالله از زمان جنگ جولای 2006 تاکنون ضد صهیونیست‌ها ترسیم کرده‌اند، بهتر است نگاهی به تحولات سال‌های گذشته در سطح تقابل مقاومت لبنان با دشمن صهیونیستی داشته باشیم.

سید حسن نصرالله در سپتامبر 2018 در پیامی هشدارآمیز خطاب به صهیونیست‌ها گفت: مقاومت دارای انبوهی از موشک‌ها از جمله موشک‌های نقطه زن و توانمندی‌های تسلیحاتی پیشرفته است و سرنوشت و واقعیتی را به اسرائیل تحمیل خواهد کرد که این رژیم هرگز تصور آن را هم نمی‌کند.

سپس دبیرکل حزب الله در تابستان سال 2023 اعلام کرد که مقاومت تنها به چند موشک نقطه زن برای نابود کردن گروهی از مواضع حساس صهیونیست‌ها از جمله فرودگاه‌های نظامی و غیرنظامی، پایگاه‌های نیروی هوایی، نیروگاه‌ها، زیرساخت‌های آبی و... و پالایشگاه‌های نفت رژیم اشغالگر که مهمترین آنها رآکتور دیمونا است، نیاز دارد.

روشن است که حزب‌الله از سال 2006 تاکنون هرگز بیکار ننشسته و خود صهیونیست‌ها هم اعتراف می‌کنند که آگاهی از ابعاد پیشرفت نظامی حزب الله به ویژه در زمینه موشکی و پهپادی طی این سال‌ها ممکن نیست، اما مسلم است که قدرت نظامی حزب الله را نمی‌توان با سال 2006 مقایسه کرد و این حزب اکنون در زمره یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان طبقه‌بندی می‌شود.

رژیم صهیونیستی طی یک دهه گذشته در چهارچوب استراتژی «جنگ بین جنگ‌ها» تلاش داشت یک اقدام مثلثی علیه حزب الله انجام دهد:

- تلاش برای ضربه زدن به پروژه موشک‌های نقطه زن حزب‌الله.

- انجام عملیات‌های خرابکارانه امنیتی و جاسوسی در عمق لبنان برای رسیدن به مواضع حزب الله.

- انجام عملیات‌های خرابکارانه و جاسوسی علیه متحدان حزب الله در منطقه.

اما همانگونه که خود صهیونیست‌ها اعتراف می‌کنند این استراتژی اسرائیل هرگز نتوانست موفق شود و با وجود هزینه‌های سنگینی که تل آویو پرداخته، اما نتوانسته اطلاعاتی درباره پروژه موشکی حزب‌الله دریافت کند و نتیجه آن شد که در جریان نبرد کنونی، اسرائیل از ترس سناریوهای خطرناک گسترش جنگ، آتش بس با حزب الله را ترجیح می‌دهد.

حزب‌الله چگونه صهیونیست‌ها را نیم‌خیز نگه داشته است؟

در این میان مقاومت لبنان که اکنون در قلب نبردی برای حمایت از غزه و محافظت از لبنان قرار دارد، در چهارچوب آمادگی خود برای تقابل همه جانبه با دشمن صهیونیستی تصمیم گرفت تا سطح پیام‌های تهدیدآمیز خود را بالا ببرد تا به این ترتیب افکار عمومی صهیونیست‌ها و مقامات سیاسی و نظامی این رژیم متوجه شوند که اگر کار به جنگ گسترده بکشد، مقاومت برنامه‌ای برای آنها دارد که در هیچ یک از ارزیابی‌های نهادهای امنیتی اسرائیل، پیش بینی نشده است.

راهبرد جالبی که حزب الله برای به هم ریختن محاسبات صهیونیست‌ ها در جبهه شمالی اتخاذ کرده، این است که همواره از عنصر غافلگیری استفاده می‌کند. به عنوان مثال در زمینه اعلام عملیات شناسایی موفقی که پهپاد هدهد حزب الله انجام داد، مقاومت بسیار هوشمندانه عمل کرد؛ به این صورت که صهیونیست‌ها تصور می‌کردند تصاویری که این پهپاد حزب الله جمع آوری کرده، صرفاً همان تصاویر مواضع اسرائیل در حیفای اشغالی است که سه هفته قبل منتشر شد.

حزب‌ الله لبنان , سید حسن نصرالله , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , حیفا ,

اما به فاصله کمتر از یک هفته از اعلام عملیات پهپاد هدهد، حزب الله کلیپ ویدیویی جدیدی با عنوان «برای کسانی که ممکن است نگران باشند» منتشر کرد که در آن مواضع حساس و حیاتی اشغالگران بدون اشاره به نام آنها منتشر شده بود.

این ویدیو همچنین شامل ترجمه بخش‌هایی از سخنرانی سید حسن نصرالله به زبان‌های انگلیسی و عبری بود که در آن به صهیونیست‌ها هشدار داد: در صورت تحمیل جنگ گسترده به لبنان، مقاومت این کشور بدون توجه به قواعد درگیری و بدون هیچ سقفی وارد جنگ می‌شود و دشمن را پشیمان خواهد کرد.

روز گذشته هم حزب الله قسمت دوم از تصاویری که پهپاد حزب الله جمع آوری کرده بود را منتشر کرد که شامل مواضع نظامی حیاتی صهیونیست‌ها در جولان اشغالی سوریه است. این کلیپ تصویری تحت عنوان «ادامه دارد...» منتشر شد و به این ترتیب حزب‌الله موفق شده با استفاده از عنصر غافلگیری، اسرائیلی‌ها را در حالت نیم خیز قرار دهد و آنها همچنان منتظر شوک‌های جدید باشند.

مصداق عملی معادله سیدحسن نصرالله در «حیفا و ما بعد حیفا»

بر این اساس می‌توان گفت که معادله معروف «حیفا و ما بعد حیفا» که سید حسن نصرالله قبلا در پرونده مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی، علیه صهیونیست‌ها ترسیم کرده و درباره تجاوز اسرائیل به منابع انرژی لبنان در آب هشدار داده بود و سپس این معادله را در ابتدای نبرد طوفان الاقصی هم تکرار کرد، اکنون در مصداق عملی خود ظاهر می‌شود.

با توجه به تصاویری که حزب الله از مواضع دشمن صهیونیستی منتشر کرده می‌توان به چند نکته اشاره کرد:

- اول اینکه مقاومت لبنان بیش از 100 هدف حیاتی از جمله پایگاه‌ها، پادگان‌های نظامی قدیمی و جدید، مراکز توپخانه‌ای، پایگاه‌های نیروی هوایی، اتاق عملیات نظامی، مراکز جمع آوری اطلاعات و جنگ سایبری، ابزارهای جاسوسی مختلف، رادارها، سیستم‌های ردیابی و نظارت، مراکز فرماندهی و مدیریت انبارهای تسلیحات، سیستم‌های پدافند هوایی شامل رادارها، سیستم‌های کنترل و سکوهای پرتاب ارتش اسرائیل را در تصاویری که اخیراً منتشر کرد، نشان داد.

-حزب الله همچنین بیش از 50 هدف شامل زیرساخت‌های مرکزی رژیم صهیونیستی از جمله فرودگاه‌ها، بنادر دریایی اصلی یا فرعی، ایستگاه‌های تولید و توزیع برق، بخش مدیریت کنترل منابع نفتی مانند پالایشگاه‌ها و مراکز فرآورده‌های پتروشیمی، کارخانه‌ها، تاسیسات غیرنظامی شامل مجتمع‌های مسکونی که کارمندان ارشد و بازرگانان شاغل در صنایع خصوصی رژیم صهیونیستی در آن زندگی می‌کنند، بخش صنعتی و کشاورزی، مراکز تجاری، کارخانه‌های تولید مواد غذایی و ... در عمق فلسطین اشغالی را به نمایش گذاشت.

- حزب الله همچنین مساحت وسیعی از دریا تا دوردست‌های جولان اشغالی سوریه را نشان داد که 3650 کیلومتر مربع وسعت دارد و در آن صنایع پیشرفته رژیم صهیونیستی که سالانه میلیاردها دلار برای این رژیم و بخش خصوصی آن درآمد دارد، دیده می‌شود. این بدان معناست که در صورت وقوع یک جنگ گسترده، این بخش در معرض خسارات مستقیم قرار خواهد گرفت که بر همکاری آن با طرف‌های بین‌المللی هم تاثیر منفی بالایی خواهد گذاشت.

باید توجه داشته باشیم تصاویری که حزب الله از مواضع صهیونیست‌ها تهیه کرده، بسیار بیشتر از اینهاست، اما مقاومت لبنان با هدف نیم خیز و سردرگم نگه داشتن دشمن، ترجیح می‌دهد اطلاعاتی که از مواضع رژیم اشغالگر جمع آوری کرده را به شکل تدریجی منتشر کند.

سوال مهمی که ذهن محافل امنیتی رژیم صهیونیستی را در مرحله کنونی مشغول کرده، این است که اسرائیل با ادعاهای زیادی که در حوزه اطلاعاتی و جاسوسی دارد و همچنین در سایه حمایت‌های نامحدودی که آمریکا و غرب در این زمینه از تل آویو به عمل می‌آورند، این رژیم چگونه متوجه انجام این عملیات‌های شناسایی موفق توسط حزب الله نشده است؟

بلایی که در هفته‌های اول جنگ با حزب‌الله بر سر اسرائیل می‌آید

از طرف دیگر مراکز صهیونیستی ارزیابی می‌کنند که در هرگونه جنگ گسترده، تشکیلات پدافندی اسرائیل شاید بتواند تنها 50 درصد موشک‌ها و پهپادهایی که به سمت فلسطین اشغالی شلیک می‌شود را رهگیری کنند. علاوه بر آن مشخص نیست که در این جنگ حزب الله قصد دارد از چه سلاح‌هایی رونمایی کند.

طبق این ارزیابی‌ها، شلیک هزاران موشک از انواع مختلف در روز به فلسطین اشغالی، در کنار پهپادهایی که نوع آنها هنوز مشخص نیست، در همان هفته‌های ابتدایی جنگ، ویرانی بی‌سابقه‌ای برای اسرائیلی‌ها به وجود می‌آورد و این رژیم در برابر حملاتی قرار خواهد گرفت که هرگز تجربه نکرده و آمادگی آن را ندارد. ضمن اینکه احتمال نفوذ نیروهای ویژه رضوان حزب الله به شمال فلسطین اشغالی هم بسیار بالاست.

حزب‌ الله لبنان , سید حسن نصرالله , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , حیفا ,حزب‌ الله لبنان , سید حسن نصرالله , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , حیفا ,

بنابراین نتیجه اولیه چنین جنگی برای صهیونیست‌ها، فلج شدن زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی و استراتژیک همراه با آوارگی بیش از یک و نیم میلیون شهرک نشین است و سناریوهایی به مراتب وحشتناک‌تر از وقایع 7 اکتبر 2023 در انتظار اسرائیلی‌ها خواهد بود.

البته همه این‌ها مربوط به جنگی است که دامنه جغرافیایی آن هنوز در یک سوم جبهه شمالی فلسطین اشغالی قرار دارد. اما هیچکس نمی‌تواند پیش بینی کند که آیا مقاومت این نبرد را منحصراً در شمال انجام خواهد داد، یا ممکن است از مکان دیگری آغاز شود؛ به ویژه اینکه حزب الله نشان داد اطلاعات کاملی از همه مواضع دشمن دارد. علاوه بر آن، بدون شک همه گروه‌های مقاومت منطقه در جبهه‌های مختلف که از هر سو رژیم اشغالگر را محاصره کرده‌اند، در هماهنگی کامل با حزب‌الله عمل خواهند کرد.

نظر شما