شناسهٔ خبر: 67610612 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

این زن کمپین بایدن را نجات می‌دهد؟

کمپین تبلیغاتی دموکرات ها بعد از مناظره ترامپ با بایدن در وضعیت بدی قرار گرفته و نظرسنجی ها از سقوط محبوبیت بایدن حکایت دارد. اما دموکرات ها یک برگ برنده دیگر هم دارند که می تواند کمپین آنها را نجات دهد. خبرآنلاین به بررسی تغییرات سریع در کمیپن حزب دموکرات پرداخته که احتمالا سرنوشت انتخابات را تغییر خواهد داد.

صاحب‌خبر -

رسول سلیمی: درخواست ها از درون حزب دموکرات برای خروج جو بایدن از رقابت ریاست جمهوری پس از آن مطرح شد که او عملکرد ضعیفی در مناظره در برابر دونالد ترامپ به نمایش گذاشت و موجب شد تا رشد محبوبیت ترامپ همچنان افزایش یابد. عملکرد بحث برانگیز بایدن و اشتباهات او منجر به گمانه زنی های زیادی در حامیان مضطرب او شد تا نامزد مناسب تری را برای ریاست جمهوری حزب دموکرات انتخاب نمایند. چهره های دموکرات از جمله معاون رئیس جمهور هریس، فرماندار کالیفرنیا گاوین نیوسام، فرماندار میشیگان گرچن ویتمر و فرماندار کنتاکی اندی بشیر در روزهای اخیر و پس از عملکرد ضعیف بایدن در هفته گذشته به عنوان جایگزین های احتمالی مطرح شده اند.

«آکسیوس» به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که شمار زیادی از دموکرات‌های ارشد کنگره آمریکا از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرده‌اند تا روز جمعه هفته جاری، از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کناره‌گیری کند. نمایندگان دموکرات کنگره امیدوارند که کل این حزب بتوانند به بایدن «التماس» کنند که کناره‌گیری کند. طبق گزارش آکسیوس، حامیان مالی بزرگ حزب دموکرات و نهادهای کلیدی این حزب، در خصوص توانایی بایدن برای شکست ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.

اما از میان گزینه های مطرح شده، کاملا هریس برجسته ترین نامی است که گمانه زنی ها از او به عنوان نامزد جایگزین احتمالی یاد کردند. اگرچه کاملا هریس به عنوان یک رقیب احتمالی برای بایدن است اما با توجه به نظرسنجی پس از مناظره پنجشنبه، جایی که بایدن عملکرد ضعیفی داشت. نظرسنجی دیگری که توسط سی ان ان منتشر شد، نشان داد که رقابت بین کاملا هریس و ترامپ منجر به رقابتی نزدیک با محبوبیت ۴۵-۴۷٪ بین هریس و ترامپ در مقایسه با محبوبیت ۴۳٪ -۴۹٪ بین بایدن و ترامپ شده است. چه آنکه هریس در مبارزات انتخاباتی دستاوردهای بایدن را تبلیغ کرده و دولت دوم او محسوب خواهد شد.

این زن می تواند کمپین بایدن را نجات دهد؟

اما مسئله اینجاست که رای دهندگان، نامزدها را تنها بر اساس عناوین سیاسی خود انتخاب نمی کنند. بلکه بررسی عملکرد معاونان رئیس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری قبلی، ممکن است نظر رای دهندگان را درباره اینکه چه کسی سزاوار است، تغییر دهد. چه آنکه قبل از تصویب متمم دوازدهم قانون اساسی در سال ۱۸۰۴، هر یک از اعضای کالج انتخاباتی دو رای همزمان برای تعیین رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور می دادند. آن زمان نامزدی که بیشترین رای را داشته می داشت، ریاست جمهوری را به دست می آورد. و نامزد دیگر معاون ریاست جمهوری شد. برای نمونه آرون بور پس از توماس جفرسون دوم شد و معاون رئیس جمهور شد.

در چنین شرایطی اگر هریس ۵۹ ساله، سناتور سابق ایالات متحده و دادستان کل کالیفرنیا جایگزین بایدن شود، اولین زنی خواهد بود که رئیس جمهور ایالات متحده می شود، این در صورتی است که او نامزد حزب شود و در انتخابات ۵ نوامبر پیروز شود. او اولین فرد افریقایی-امریکایی و آسیایی است که به عنوان معاون رئیس جمهور خدمت می کند. از این رو اگر بایدن انصراف دهد، هریس پیشتاز جایگزینی او در صدر کاندیداهای دموکرات ها خواهد بود.

هریس، سناتور سابق کالیفرنیا، دختر مهاجری هندی و جامائیکایی است که در سال ۲۰۲۰ برای انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد اما ناموفق بود.

هریس به عنوان معاون رئیس جمهور نماینده دولت بایدن است که بی وقفه از جنگ غزه حمایت کرده است. با این حال، او یکی از اولین مقامات ارشد دولت بود که هنگام درخواست آتش بس در غزه از کلمه "آتش بس" استفاده کرد. هریس درباره فلسطین گفته بود: "با توجه به مقیاس عظیم رنج در غزه، باید حداقل برای شش هفته اتش بس فوری وجود داشته باشد. " هریس علنا تاکید کرده است که در همسویی کامل با بایدن قرار دارد. معاون رئیس جمهور در طول فعالیت سیاسی خود حامی پرشور اسرائیل نیز بوده است. در سال ۲۰۱۷، اولین اقدامی که او به عنوان سناتور از آن حمایت کرد، محکوم کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که شهرک سازی غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری اشغالی را محکوم می کرد.

با این حال، یک مشکل مداوم این است که رتبه بندی تایید هریس تا حد زیادی همزمان با بدتر شدن وضعیت بایدن در طول مدت ریاست جمهوری او بوده است. او پایگاه حمایتی در حزب دارد و پیام خود را به عنوان مدافع اصلی حقوق سقط جنین در دولت تشدید کرده است، اما ناظران سیاسی معتقدند بسیاری در حزب دموکرات هنوز در مورد اینکه آیا او می تواند برنده شود، تردید جدی دارند. کمپین اولیه او در سال ۲۰۲۰ از هم گسست و او قبل از هر گونه رای گیری از رقابت ها کنار رفت.

مسئله سرنوشت هریس محور هر بحثی است که درباره جایگزینی بایدن در امریکا مطرح می شود. در حالی که افراد کمپین بایدن به طور خودکار به او متصل نمی شوند و همراهی نمی کنند، در صورت حمایت تمام قد بایدن از او، هریس می تواند از ۹۱ میلیون دلار منبع مبارزات انتخاباتی دموکرات ها استفاده کند. یکی از جالب ترین نشان ها از قوت گرفتن کناره گیری بایدن به نفع کاملا هریس، بازارهای شرط بندی هستند که بر این باورند که به تمام این دلایل، صعود او به عنوان نامزد نخست دموکرات ها، محتمل ترین حالتی است که کناره گیری بایدن سرآغاز چنین کنشگری است.

311213

نظر شما