شناسهٔ خبر: 67610449 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راه های جلوگیری از گزش پشه «آئدس»

ساری - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این که تا کنون موردی از تب دنگی در بابل گزارش نشدگفت، این پشه‌ها تمایل زیادی به خونخواری از انسان دارند و در طول روز به‌ویژه نزدیک طلوع و غروب آفتاب افراد را مورد گزش قرار می‌دهند.

صاحب‌خبر -

محمد رضا عادل مشهدی سری روز چهارشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: راههای پیشگیری از تکثیر پشه آئدس می‌توان به جلوگیری از تجمع آب‌های راکد، عدم رهاسازی ظروف یکبار مصرف و قوطی کنسرو در طبیعت، جمع‌آوری لاستیک‌های مستعمل و رهاشده در محیط، تعبیه درب روی ظروف محتوای آب، تخلیه و تمیز کردن ظروف محتوی آب مانند ظروف زیر گلدان‌ها اشاره کرد.

وی بیان کرد: از جمله بیماری‌های منتقله از طریق پشه آئدس، تب دنگی است که یک بیماری ویروسی است و توسط گزش پشه آئدس منتقل می‌شود.

وی با بیان این که پوشیدن لباس‌های آستین‌بلند، پاچه بلند و رنگ روشن، استفاده از اسپری یا قلم دافع حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شود از جمله راه های پیشگیری در مقابل گزش این پشه است، اظهار کرد: استفاده از پشه‌بند در صورت استراحت در فضای باز، نصب توری بر روی درب و پنجره‌ها و اطمینان از سالم بودن آنها، پرهیز از بیرون رفتن در ساعات پر گزش را راههای دیگر پیشگیری از تب دنگی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: از علائم بیماری تب دنگی، می‌توان به علائم تب، سردرد شدید، درد عضلانی، درد مفصلی، درد استخوانی، درد حدقه چشم، بثورات جلدی اشاره کرد.

راه های جلوگیری از گزش پشه «آئدس»

مشهدی سری ادامه داد: با توجه به سابقه سفر دو هفته قبل از بروز علائم و تب به منطقه‌ای که تب دنگی در آنجا وجود دارد، به طور حتمی در زمان مراجعه به پزشک خود این موضوع را اطلاع دهید و در صورت بروز هرگونه علائم ذکرشده، در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کنید.

وی با اشاره به اینکه تله‌گذاری‌های متعددی که توسط کارشناسان واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل صورت پذیرفته تاکنون، پشه آئدس در محدوده شهرستان یافت نشد، اظهار کرد: خوشبختانه موردی از بیماری تب دنگی در این شهرستان گزارش نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: در برنامه اجرایی پیشگیری و کنترل بیماریهای منتقله از پشه مهاجم آئدس وزارت بهداشت، این دانشگاه هم با توجه به ظرفیت موجود در گروه دانشگاه‌های علوم پزشکی فاز یک مراقبت در مواجهه با پشه مهاجم آئدس و سایر عوامل اکولوژیک و اقلیمی و میزان تردد و موارد دیگر را در دستور کار قرار داد.

این مقام مسوول تصریح کرد: با توجه به گسترش بیماری تب دنگی در برخی از استان‌های جنوبی و نیز صید پشه در استان گیلان از مردم شریف شهرستان بابل خواهشمندیم که با رعایت نکات ذکرشده، از خود در برابر گزش پشه محافظت کنند.

راه های جلوگیری از گزش پشه «آئدس»

نظر شما