شناسهٔ خبر: 67610116 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رشد منفی تصادفات درکهگیلویه و بویراحمد/ساعت ۱۴ تا ۱۶ اوج سوانح جاده ای

یاسوج- ایرنا- میزان تصادفات کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۳ با اقدامات صورت گرفته و همکاری پلیس راه و پلیس راهور نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافت البته همچنان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی استان، تلاش‌های جدی برای ایمن‌سازی و بهبود محورهای اصلی به منظور کاهش محسوس تصادفات و حفظ ایمنی رانندگان امری ضروری به نظر می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،از اواخر قرن نوزدهم، خودرو با هدف حمل و نقل زمینی اختراع شد و صنعت خودرو به دلیل کارایی ملموس، به سرعت مورد توجه قرار گرفت. به‌طوری که، تولید سالانه آن از ۲۰ هزار دستگاه در سال ۱۹۰۰ به ۹۸.۱ میلیون دستگاه در سال‌های اخیر رسید. افزایش خودروها و افزایش جاده‌ها باعث شد، پدیده‌ای به نام ترافیک- مجموعه عبور و مرور وسایل نقلیه و اشخاص در راه‌ها - در زندگی انسان‌ها به وجود آید.

همزمان با رشد و گسترش ترافیک، سوانح ترافیکی نیز پدیدار شدند و به تدریج به یکی از مسائل اجتماعی مهم در سراسر جهان تبدیل شدند. بر حسب مستندات، هر ۵۰ ثانیه یک تصادف مرگبار در جهان اتفاق می‌افتد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸، سوانح ترافیکی، سالانه باعث مرگ ۳۵.۱ میلیون نفر و مصدومیت ۵۰ میلیون نفر می‌شوند که اولین عامل مرگ و میر در گروه‌های سنی ۵ تا ۲۹ سال و هشتمین عامل عمده مرگ و میر در تمام گروه‌های سنی، محسوب می‌شوند.

افزون بر ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است.

بسیاری از جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق کوهستانی و دارای شیب تند هستند.بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.

روند کاهشی آمار تصادفات در امسال

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: آمار تصادفات در سال ۱۴۰۳ رشد منفی داشته که به دلیل تلاش‌های پلیس راه و سایر ادارات خدمات‌رسان بوده است.

علی محمد روستا بیان کرد: در حالی که نوروز ۱۴۰۲، تعداد ۱۸ فوتی در جاده‌های استان رخ داده، در نوروز ۱۴۰۳ تعداد هشت فوتی ناشی از تصادفات جاده‌ای اتفاق افتاده است.

روستا تصریح کرد: تصادفات جرحی در سال ۱۴۰۲ ۱۲۴ مورد و در سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۴۰ مورد بوده، تعداد تصادفات خسارتی در نوروز ۱۴۰۲، ۶۱۶ مورد و تعداد تصادفات خسارتی در نوروز ۱۴۰۳ حدود ۴۶۴ مورد بوده که آمار کاهشی است.

وی ابراز کرد: آمار مجروحین در نوروز ۱۴۰۲ تعداد ۲۸۱ مورد و در نوروز ۱۴۰۳ تعداد ۲۳۵ مورد بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد رتبه چهارم در کاهش تلفات راه های برون شهری و روستایی

تعداد متوفیان حوادث رانندگی برون شهری و روستایی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ ۱۲.۶ درصد کاهش داشته است و بیشترین کاهش مربوط به اسفندماه و فروردین ماه با ۵۵ و ۵۳ درصد و بیشترین افزایش مربوط به تیرماه با ۸۵ درصد و بیشترین تلفات ۱۴۰۲ در شهریورماه با ۲۹ نفر بوده است.متوفیان حوادث رانندگی در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲ حدود ۷۵ درصد مرد و ۲۵ درصد زن بوده اند.

آمار مصدومان در حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۱ حدود هفت هزار و ۴۲۸ نفر شهری و ۶ هزار و ۴۲۵ نفر روستایی، سال ۱۴۰۲ حدود هفت هزار و ۲۵۰ نفر شهری و ۶ هزار و ۴۰ نفر روستایی بوده اند.

در طرح نوروزی ۱۴۰۳ آمار مصدومان شهری و روستایی ۴۵۳ نفر، درون شهری ۵۱۱ نفر، تعداد تصادفات برون شهری و روستایی ۲۸۷ و تصادفات شهری ۳۵۳ فقره بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد رتبه چهارم در کاهش تلفات راه های برون شهری و روستایی را بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور در طرح نوروزی ۱۴۰۳ کسب کرده است.به گونه ای که ۴۲.۹ - درصد تغییرات استان است.

نوروز ۱۴۰۲ حدود ۲۱ نفر فوتی و نوروز ۱۴۰۳ حدود ۱۲ نفر فوتی ثبت شده است که ۹ نفر تعداد فوت شدگان کاهش یافته است.

مهمترین اقدامات در نوروز ۱۴۰۳ برای کاهش میزان تصادفات

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شناسایی محورهای پرتصادف و اجرای طرح کنترل و نظارت مبدا و مقصد ایمنی تردد ناوگان حمل و نقل عمومی بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین طرح کنترل و نظارت بر عملکرد مدیران فنی قبل از اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۳ اجرا شده است.

روتا ادامه داد: تهیه و اطلاع رسانی محتوای ایمنی جهت کابران جاده ها نیز صورت گرفت.

آمار و تحلیل تصادفات پلیس راه استان

طبق اعلام پلیس راه استان، بیشترین تصادفات در حدفاصل ساعت ۱۶ تا ۱۸ رخ داده است و تصادفاتی که عابر پیاده در آن ها نقش دارد ۸.۳ درصد است و ۴۶.۱۵ درصد از تصادفات از نوع واژگونی و خروج از جاده است.

عامل ۴۴.۹۶ درصد از تصادفات استان تخطی از سرعت مطمئنه و تجاوز از سرعت مقرره است و پس از آن ۲۱.۲۵ درصد مربوط به انحراف به چپ و تجاوز به چپ و ۱۷.۱۹ درصد مربوط به عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله طولی است.

سال ۱۴۰۱ تعداد تصادفات فوتی ۱۸۳ فقره، تصادفات جرحی یک هزار و ۸۷۳ فقره، تصادفات خسارتی چهار هزار و ۸۳۴ فقره، تعداد فوت شدگان در صحنه ۱۶۲ نفر و تعداد مجروحان سه هزار و ۱۹۸ نفر بوده است و سال ۱۴۰۲ تصادفات فوتی ۱۶۰ فقره، تصادفات جرحی۲ هزار و۱۷۶ فقره، تصادفات خسارتی ۶ هزار و ۸۱۱ فقره، تعداد فوت شدگان در صحنه ۱۵۱ نفر و تعداد مجروحان سه هزار و ۷۷۰ نفر بوده است.

درصد تخلفات رانندگی در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در خصوص سرعت غیر مجاز ۱۶.۲، سبقت غیر مجاز ۲۹.۲، تجاوز به چپ ۳۵.۱، عدم رعایت حق تقدم۳۶.۶، نقص فنی سیستم روشنایی ۲۳.۴، کمربند ایمنی ۳۰.۶، کلاه ایمنی ۱۹، نداشتن برگ معاینه۴۲، حمل بار تجاری ۳۵.۸و مجموع تخلفات ۲۶.۶ بوده است.

عامل ۸۲.۵۱ درصد تصادفات خودروی سواری، ۹.۹ درصد تصادفات خودروی وانت و ۴۰۵۵ درصد موتور یکلت و ۲.۴۷ درصد کامیون و مابقی اتوبوس و مینی بوس است.

حدود ۳۰.۳۴ درصد از تصادفات استان مربوط به حوزه پلیس راه یاسوج به اصفهان، ۳۱.۱۳ درصد مربوط به حوزه پلیس راه یاسوج به شیراز، ۱۲.۳۵ درصد پلیس راه گچساران به شیراز، ۱۸.۸۷ درصد پلیس راه دهدشت به بهبهان، ۳.۱۶ درصد پلیس راه یاسوج به اقلید و ۴.۵ درصد مربوط به حوزه پلیس راه بهمئی به بهبهان است.

وضعیت حوادث و تصادفات رانندگی در ۱۴۰۳

خودروهای مشاهده شده در محورهای استان ۹۱.۱۲ درصد سبک و ۸.۸۸ درصد سنگین بوده است و کاهش ۵.۹۳ درصدی تردد ساعتی در محورهای استان از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا امروز نسبت به مدت مشابه در سال قبل بوده سات.

در مجموع سه ماهه امسال هشت درصد کاهش در حوادث رانندگی برون شهری و روستایی استان وجود داشته است.

بیشترین تصادفات در حدفاصل ساعت ۱۴ تا ۱۶ رخ داده است و تصادفاتی که عابر پیاده در آن نقش داشته ۹.۴۰ درصد است و ۴۶.۳۱ درصد از تصادفات از نوع واژگونی و خروج از جاده است.

حدود ۳۸.۹۳ درصد از تصادفات تخطی از سرعت مطمئنه و تجاوز از سرعت مقرره، ۲۰.۸۱ درصد عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله طولی، ۲۲.۴۸ درصد انحراف به چپ و تجاوز به چپ و ۸.۷۲ درصد عدم رعایت حق تقدم بوده است.

عامل ۷۹.۵۳درصد تصادفات خودروی سواری و ۹.۶ درصد خودروی وانت و ۷.۳۸ درصد موتور سیکلت و مابقی تصادفات کشنده، اتوبوس و مینی بوس و خودروی عمومی بوده است.

حدود ۲۶.۵۱ درصد از تصادفات استان مربوط به حوزه پلیس راه یاسوج به اصفهان، ۲۸.۱۹ درصد مربوط به حوزه پلیس راه یاسوج به شیراز، ۱۷.۴۵ درصد پلیس راه گچساران به شیراز، ۱۸.۴۶ درصد پلیس راه دهدشت به بهبهان، ۷.۵ درصد پلیس راه یاسوج به اقلید و ۲.۳۵ درصد مربوط به حوزه پلیس راه بهمئی به بهبهان بوده است.

در ماه های فروردین ماه، اردیبهشت ماه و خرداد و تیرماه ۶۱ نفر در سال ۱۴۰۲ فوت شدند و در سال ۱۴۰۳ حدود ۵۶ نفر فوت شده اند و مجموع تصادفات به ترتیب ۲ هزار و ۹۱۹ و ۲ هزار و ۷۳۰ فقره بوده و کاهش ۶ درصدی را نشان می دهد.البته تصادفات جرحی در این مدت هم کاهش ۳۷ درصدی داشته و تصادفات خسارتی کاهش ۱۹ درصدی داشته اند.

کمبود زیرساخت ها در امداد رسانی به مجروحان

رئیس اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مجموع حوادث ترافیکی استان کمتر از یک درصد تلفات در حین انتقال داریم که نشانگر زحمات کارکنان است.

محمد نکویی نژاد بیان کرد: در ۵۴ پایگاه اورژانس استان دستگاه دی سی شوک، ساکشن و دیگر دستگاه‌هایی که در بیمارستان‌ها هم وجود دارد اما زیرساخت‌هایی مثل کنترل خونریزی داخلی یا باز کردن قفسه سینه را نداریم.

وی افزود: چندین بار با معاونت عمرانی و راهداری مکاتبه شده که یک پایگاه اورژانس در پلیس راه قدیم شیراز ایجاد شود و زمان رسیدن بر بالین بیمار را بتوانیم کاهش دهیم، توقع داریم مسئولان بخاطر سلامت مردم به مکاتبات پاسخ دهند.

آخرین اقدامات راهور برای کاهش تصادفات در کشور

معاون عملیات راهور کشور گفت: پلیس راهبر فراجا در حال هوشمندسازی کنترل ترافیک با استفاده از نسل سامانه‌های هوشمند تخلف جاده‌ای در سطح محورهای مواصلاتی کشور است.

سرهنگ ناصر قلی‌نیا در سفر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: به دلیل توسعه راه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در ۴۰ سال اخیر، ایمنی ۱۰۰ درصدی اتفاق نیفتاده است.

قلی نیا بیان کرد: نقاطی که مستعد تصادفات است با توجه به داده‌های ترافیکی احصا شده است، همکاران راهداری الزام ویژه‌ای برای رفع نقاط حادثه خیز دارند و اولویت دهی به نقاط پر تصادف در برنامه پلیس راه و راهداری قرار دارد.

وی ابراز کرد: کاهش تصادف سال ۱۴۰۲ نتیجه زحمات مسئولان استان است، با اهتمامی که استاندار کهگیلویه و بویراحمد، معاون عمرانی‌ایشان، مدیرکل راهداری و رئیس پلیس استان دارندامیدواریم اتفاقات خوبی را برای سال جاری و سال‌های آینده شاهد باشیم.

قلی نیا تصریح کرد: با رشد تردد وسیله‌های نقلیه، ابزارهای دستی و آنالوگ مثل گذشته کاربرد ندارند و نمی‌توانند ترافیک را مدیریت و کنترل کنند.

وی گفت: پلیس راهور فراجا در حال هوشمندسازی کنترل ترافیک با استفاده از نسل سامانه‌های هوشمند تخلف جاده‌ای در سطح محورهای مواصلاتی کشور است.

قلی نیا بیان کرد: سامانه‌های کنترل ناوگان بر روی همه ناوگان حمل و نقل مسافربری نصب شده است، تعداد ۱۰۰ سامانه کنترل ناوگان بار کشور در محورهای مهم کشور نصب شده است.
وی گفت: اعمال جریمه با دستگاه‌ها و ابرازهای هوشمند اتفاق می‌افتد، این‌ها به ما کمک می‌کند که بدانیم کدام نقطه پرتخلف و کدام نقطه پرترافیک است تا بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب معضلات موجود را مرتفع کنیم.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با جغرافیای کوهستانی و زیبایی‌های طبیعی خود همچنان با یک چالش جدی روبرو است. آمار نگران‌کننده‌ای از تصادفات فوتی و زخمی‌های ناشی از تصادف در جاده‌های این منطقه منتشر می شود.

یکی از عوامل اصلی معرفی‌شده توسط مقام‌های بهداشتی و ترافیکی، وجود توپوگرافی کوهستانی و جاده‌های پرپیچ و خم در استان است. این وضعیت باعث افزایش مخاطرات رانندگی شده و در کنار نورپردازی نامناسب می‌تواند به وقوع تصادفات تأثیر گذار باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بیش از ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی، از جمله جاده‌های اصلی و شریانی که منطقه را به استان‌های دیگر متصل می‌کند، به وضوح در برابر چالش‌های خاص ترابری قرار دارد. اما با کمتر از ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط توپوگرافی و کوهستانی، تحلیل‌گران ترافیک معتقدند این استان یکی از مناطق خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است.

مسیرهای جاده‌ای مهمی چون یاسوج-اصفهان، یاسوج-بهبهان، گچساران-بابامیدان و پاتاوه-دهدشت به عنوان جاده‌های شریانی استان تأثیر مهمی در ترافیک منطقه دارند. تلاش‌های جدی برای ایمن‌سازی و بهبود این محورها به منظور کاهش تصادفات و حفظ ایمنی رانندگان ضروری به نظر می‌رسد.

برای مقابله با این چالش‌ها، ترکیبی از تلاش‌های آگاهی‌بخشی به رانندگان، بهبود نورپردازی و نشانه‌گذاری جاده‌ها، ایجاد ایستگاه‌های امداد و اورژانس، و بهبود زیرساخت‌های ایمنی جاده‌ها می‌تواند مسیری به سوی بهبود ایمنی در ترافیک استان ایجاد کند.

نظر شما