شناسهٔ خبر: 67609641 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

شایعه‌ای ناامیدکننده: عملکرد تک‌هسته‌ای پردازنده‌های Arrow L... -

اقتصاد ایران: پیشرفت عملکرد پردازنده‌های دسکتاپی نسل بعد اینتل در مقایسه‌با نسل قبل بسیار کمتر از حد انتظار است.

صاحب‌خبر -

گفته می‌شود پردازنده‌های اینتل سری Arrow Lake-S تنها سه درصد در عملکرد تک‌هسته‌ای و ۱۵ درصد در عملکرد چندهسته‌ای نسبت‌به پردازنده‌های نسل قبل Raptor Lake بهتر شده‌اند.

پست یک افشاگر در ایکس شایعه‌ی جدیدی براساس نمونه‌های اولیه‌ی مهندسی (ES2) پردازنده اینتل آرو لیک به اشتراک گذاشته است که پیشرفت بسیار ناامیدکننده‌ای را در حالت پردازش تک‌هسته‌ای این تراشه‌ها نشان می‌دهد.

پردازنده‌ی دسکتاپی آرو لیک S که مورد بررسی قرار گرفت، شامل ۸ هسته‌ی قدرتمند و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف است که با تراشه‌ای از نوع رپتور لیک (نسل ۱۳) با مشخصات مشابه در توان طراحی حرارتی ۲۵۰ وات مقایسه شد.

نتایج آزمون نشان داد که نمونه‌ی مهندسی تراشه‌ی آرو لیک S اینتل بهبود عملکرد ۳درصدی در آزمون تک‌هسته‌ای و ۱۵ درصدی در آزمون چندهسته‌ای پیدا کرده است. انتظار می‌رود که این اعداد در مرحله‌ی ارزیابی نمونه (QS) که بعد از ES2 قرار می‌گیرد، تا حدود ۵ درصد در پردازش‌ تک‌هسته‌ای و ۲۰ درصد در پردازش چندهسته‌ای افزایش یابند.

پیش از این گفته شده بود که کانفیگ‌های بالاتر Arrow Lake-S با فرکانس بوست ۵٫۵ گیگاهرتز در وضعیت نمونه‌ی اولیه (ES) قرار گرفته‌اند، اما پردازنده‌های جدیدتر همین سری با حداکثر سرعت کلاک ۵٫۷ گیگاهرتز درحال اجرا هستند.

مقالات مرتبط
  • اینتل با پردازنده ۲۴ هسته‌ای ۲ نانومتری «ارو لیک» بازار را به‌هم می‌ریزد
  • اولین بنچمارک پردازنده‌های ارو لیک و لونار لیک اینتل لو رفت

۳درصد پیشرفت عملکرد تک‌هسته‌ای، چنانچه در نهایت حتی به ۵ درصد افزایش یابد، برای پردازنده‌های Arrow Lake-S نسبت‌به نسل‌های ۱۳ و ۱۴ رپتور لیک بسیار کمتر از حد انتظار است. اگر این شایعه به واقعیت تبدیل شود، پردازنده‌های جدید دسکتاپی اینتل رقابت سختی با پردازنده AMD سری رایزن ۹۰۰۰ خواهند داشت.

پردازنده‌های دسکتاپی آرو لیک S اینتل احتمالاً در ماه اکتبر (مهر و آبان) همراه با مادربرد‌های جدید Z890 عرضه خواهند شد. هنوز قیمت پردازنده جدید تیم آبی مشخص نشده است.

نظر شما