شناسهٔ خبر: 67609613 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چرا بایدن نتوانست حماس را به توقف جنگ با شروط تل‌آویو مجبور کند؟

زینب غلامی

بعد از ۹ ماه از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه همچنان ارتش این رژیم با مقاومت سرسختانه گروه‌های فلسطینی در تمام مناطق نوار غزه حتی آنهایی که به طور کامل در آغاز جنگ ویران شده‌اند، مواجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رژیم اشغالگر در این جنگ کاری جز کشتار غیرنظامیان فلسطینی نتوانست انجام بدهد. از هفت اکتبر تاکنون ۱۲۶ هزار فلسطینی شهید و زخمی شده‌اند. بیش از ۱۰ هزار نفر نیز مفقود شده‌اند و به نظر می‌رسد که در زیر آوارها کشته شده باشند.

به رغم اینکه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بارها تلاش کرد حماس را بزرگترین مانع در مقابل اجرای طرح آتش بس و آزادی اسرای صهیونیست در غزه جلوه دهد و با انواع سلاح‌ها از رژیم صهیونیستی برای نابودی حماس حمایت کرد، به نظر می‌رسد که این رژیم هرگز نمی‌تواند حماس را نابود کند چرا که حماس به رغم ویرانی گسترده در نوار غزه همچنان فعال است.

طبق گزارش «الخلیج آنلاین»، بعد از ۹ ماه از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، ارتش این رژیم فاش کرد تونل‌های مقاومت که سلاح استراتژیک آن برای مقابله با حمله زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه است، همچنان در وضعیت خوبی است. این مسأله شکستی برای عملیات رژیم صهیونیستی در نوار غزه است. ارتش این رژیم به رغم ورود به بیشتر مناطق نوار غزه همچنان از نابودی شبکه تونل‌های مقاومت عاجز است.

بر اساس پیش‌بینی‌های ارتش رژیم صهیونیستی، تونل‌های حماس در اردوگاه‌های مرکز نوار غزه و بیشتر شهر رفح و منطقه الشجاعیه در وضعیت عالی هستند و مقاومت توانسته تعدادی از تونل‌های آسیب دیده در خان یونس را ترمیم کند.

درباره شهر مرزی رفح با مصر، ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد که تونل‌ها در وضعیت خوبی هستند و این مسأله به مقاومت اجازه می‌دهد تا به نوار مرزی نزدیک شود.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین تاکید کرد تونل‌های شهر غزه در وضعیت متوسط تا عالی هستند.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد این ارزیابی به این معناست که اگر جنگ الآن متوقف شود، حماس همچنان قدرت انجام حملات در نزدیکی مرزها و چه بسا دورتر از آن را دارد.

«دیوید هرست» سردبیر سایت «میدل ایست آی» در مقاله‌ای نوشت: جو بایدن اواخر ژوئن پیشنهادی برای آتش بس فراگیر و دائم در نوار غزه را ارائه و اعلام کرد که این پیشنهاد اسرائیل به حماس است. چند هفته پیش حماس سند آتش بس را که شامل آتش‌بس دائم و فراگیر است، تحت نظارت «ویلیام برنز» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و با موافقت کامل وی امضا کرد اما کابینه اسرائیل با آن مخالفت کرد و آمریکا نیز تسلیم اسرائیل شد و توافق امضا شده را یک پیشنهاد مغایر جلوه داد که جنبش حماس آن را ارائه کرده است.

بایدن ژوئن گذشته گفت: می‌دانم که برخی طرف‌ها در اسرائیل با این طرح موافق نیستند و خواهان ادامه جنگ تا زمانی نامعلوم هستند. برخی از این طرف‌ها در ائتلاف دولتی اعلام کرده‌اند که خواهان اشغال غزه و ادامه جنگ تا سال‌ها هستند و اسرا برای آنها اولویت نیستند. من از رهبری اسرائیل خواستم از این معامله به رغم هرگونه فشاری حمایت کند. من به مردم اسرائیل می‌گویم که جنگ تا زمان نامعلوم برای پیروزی کامل تنها منجر به گرفتاری اسرائیل در غزه و از بین رفتن منابع اقتصادی، نظامی و انسانی آن و افزایش انزوای اسرائیل در جهان می‌شود.

این نویسنده انگلیسی درباره این اظهارات بایدن گفت: می‌شد این حرف‌ها را با همین قدرت هشت ماه پیش گفت اما در ماه ژوئن گفته شد. اظهارات بایدن کابینه جنگ اسرائیل را به مدت ۴۸ ساعت دچار آشفتگی کرد و نتانیاهو دو بیانیه متناقض را صادر کرد.

وی درباره توافق کنونی گفت: اگر مذاکرات شکست بخورد هیچ چیزی اسرائیل را به ادامه مرحله دوم ملزم نخواهد کرد و اسرائیل جنگ را از سرخواهد گرفت.

این نویسنده گفت: امضای سندی مثل این توسط رهبران حماس به معنای تسلیم شدن و خروج از تونل‌ها و برافراشتن پرچم سفید بزرگی است و ما همگی می‌دانیم برای افرادی که پرچم سفید را بالا می‌برند، چه اتفاقی می‌افتد. با این حال حماس چنین کاری نمی‌کند. حماس می‌داند که در جنگ اراده‌ها در غزه پیروز می‌شود و معتقد است که ارتش اسرائیل در وضعیت بدی است. حماس تخریب و ویرانی که جنگ به وجود آورده را درک می‌کند اما از قدرت خود برای ادامه مقابله با اسرائیل برای چند ماه دیگر از طریق تونل‌هایش در زیرزمین اطمینان دارد. حماس اکنون بایدن را به چالش می‌کشد تا متن پیشنهاد آتش بس شامل مسائلی باشد که در سخنرانی خود گفته بود. آنها می‌خواهند این مسأله به صورت مکتوب تضمین شود. حماس می‌خواهد به محض شروع تبادل اسرا جنگ به پایان برسد.

از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، بنیامین نتانیاهو اهدافی را برای جنگ مشخص کرده است که مهمترین آن نابودی حماس است. وی و مسوولان دیگر رژیم صهیونیستی با اطمینان درباره این مساله همچنان صحبت کرده و می‌گویند که در نهایت هدفشان را محقق خواهند کرد و مقاومتی که تانک و جنگنده و موشک ندارد را از بین می‌برند اما بعد از گذشت حدود ۹ ماه از جنگ، تعدادی از رهبران سیاسی یا نظامی رژیم صهیونیستی اذعان می‌کنند که هدف نابودی حماس واقعی نیست بلکه بیشتر شبیه آرزو و رویا است چرا که ارتش رژیم صهیونیستی با سرسختی و دلیری مقاومت به رغم نداشتن امکانات مواجه شده است.

«جهاد ابوالعیس» تحلیلگر سیاسی گفت: یک سری دلایل مانع این می‌شود که آمریکا بتواند به جنبش‌های مقاومت و در راس آن حماس پایان بدهد. آمریکا ماهیت جنبش‌های مقاومت فلسطین را درک نمی‌کند و فکر می‌کند که حماس تفاوتی با دیگر گروه‌هایی که آنها را «تروریستی» می‌خواند، ندارد.

وی به الخلیج آنلاین گفت: دولت آمریکا فکر می‌کرد که رژیم اشغالگر با ارتش قدرتمند خود می‌تواند جنبش حماس را از بین ببرد اما مشخص شد که ارتش اسرائیل چنین قدرتی برای نابودی جنبش‌های مقاومت را ندارد. همچنین آمریکا معتقد بود که وضعیت فلسطین و مقاومت شبیه وضعیت نظام‌های عربی است که به دنبال رضایت آمریکا هستند و فکر می‌کرد که می‌تواند آنچه را که می‌خواهد دیکته و تحمیل کند اما در تحقق آن شکست خورد.

انتهای پیام

نظر شما