شناسهٔ خبر: 67609595 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رویِ خوشِ جامعه پزشکی به طب سنتی رویِ خوشِ جامعه پزشکی به طب سنتی

آیین‌نامه تاسیس مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی طب سنتی ایران تصویب شد.

صاحب‌خبر -

مشکل پروستات داشتم، به توصیه ننه‌جانم که ۱۰۰ساله است، چند وقت تخم کدو را به همراه جو دوسر و کمی نبات جوشاندم و خوردم. واقعاً جواب داد و مشکلم حل شد.» این را محمود ۷۶ ساله از استان همدان می‌گوید. 

آیین نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی ایرانی، ۱۷ تیر ماه در چهارمین نشست شورای راهبردی گیاهان دارویی تصویب شد. این درحالیست که طب سنتی ایران پیشینه‌ای هزار و ۲۰۰ ساله دارد و رشته تخصصی طب سنتی ایرانی سال ۸۶ در ایران راه‌اندازی شده است.

بر اساس رتبه‌بندی جهانی، در دو سال گذشته ایران رتبه چهارم تولید علم در حوزه طب مکمل را به دست آورده است و رتبه‌های اول تا سوم، مربوط به چین، هند و آمریکاست.

اکنون ۵۰۰ نفر پزشک فارغ‌التحصیل رشته طب سنتی در کشور هستند و ۵۰۰ نفر پزشک دیگر هم در حال تحصیل در این رشته تخصصی هستند. 

در مجموع ۲۱ دانشکده و گروه طب ایرانی و مکمل در سطح کشور فعال هستند.

ایران از جمله معدود کشور‌های صاحب طب سنتی در دنیاست که یک پتانسیل بسیار مهم برای کشور در عرصه بین‌الملل و در حوزه‌های مختلف آموزش، اقتصاد، ارزآوری، دیپلماسی علمی و گردشگری سلامت به شمار می‌رود.

بابک زمانی، متخصص مغز و اعصاب، می‌گوید که اکثریت جامعه پزشکی با مفهوم طب سنتی و ایرانی، مشکل دارند. در حقیقت «ما نمی‌فهمیم طب سنتی چیست و دغدغه بنده از طب سنتی، سست شدن بنیان‌های علم و آسیب به علم مدرن است.».

اما حسین رضایی زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، می‌گوید که «شرط ورود به رشته طب سنتی، فارغ التحصیلی در رشته‌های پزشکی یا داروسازی است و این افراد با دانش نوین کاملاً آشنا و مسلح به ابزار‌های تشخیصی، درمانی و دارویی پزشکی جدید هستند» پس جای هیچ نگرانی نیست.

کارشناسان معتقدند که از نظر قوانین و اسناد بالادستی کمبودی در زمینه طب سنتی ایرانی وجود ندارد، مشکل اصلی در بحث اجرای قوانین است. علاوه بر آن تعداد متخصصان طب سنتی ایرانی در کشور با توجه به تقاضا و نیاز مردم بسیار کم است که همین موضوع منجر به باز شدن پای افراد مدعی و سودجو در این عرصه شده است که نیازمند اقدامات پیشگیرانه جدی است تا به سلامت و اعتماد مردم ضربه نزند.

منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما