شناسهٔ خبر: 67609545 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

بهترین رنگ برای نمای ساختمان کدام است؟

همانطور که همه ما می‌دانیم برای نمای ساختمان‌ها از سنگ یا رنگ استفاده می‌کنند تا ظاهر آن زیبا و جذاب شود زیرا در صورتی که نمای یک ساختمان کثیف و فرسوده باشد، ساکنین ساختمان یا مهمانان هنگام ورود احساس بدی پیدا می‌کنند و ارزش مادی ساختمان نیز کاهش پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

معمولا سنگ کردن نمای ساختمان هزینه بالایی دارد و انجام آن بسیار طولانی خواهد شد اما رنگ کردن نمای ساختمان به نسبت سنگ‌کاری قیمت پایین‌تری دارد و سریع‌تر انجام می‌شود.

از آنجایی که تنوع رنگ‌های ساختمانی بسیار بالا بوده و انواع رنگ با قابلیت‌های گوناگون در بازار موجود است؛ در ادامه این مطلب قصد داریم تا بهترین رنگ‌ها برای نمای ساختمان را معرفی کنیم و نکاتی که هنگام انتخاب رنگ باید به آن توجه شود را مورد بررسی قرار دهیم.

برای انتخاب رنگ نما ساختمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

معمولا هنگام انتخاب رنگ برای نما باید به یک‌سری نکات توجه کرد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه

همانطور که می‌دانیم شهرهای ایران از لحاظ آب و هوا با هم تفاوت دارند مثلا شهرهای شمالی به دلیل وجود دریا و بارش باران، مرطوب هستند. پس بهترین رنگ نما برای ساختمان‌های شهرهای شمالی رنگی است که در برابر رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد.

توجه به قابلیت‌های رنگ

معمولا هر کدام از رنگ‌های ساختمانی که برای نمای ساختمان از آن استفاده می‌شود دارای یک‌سری ویژگی‌ها و قابلیت‌ها است. مثلا برخی از رنگ‌ها قابل شستشو هستند یا از بعضی از رنگ‌های ساختمانی آلودگی را به خود جذب نمی‌کنند. با این تفاسیر باید گفت که ساکنین شهرهای بزرگ و آلوده هنگام انتخاب رنگ نما باید به این دو نکته توجه کنند و رنگی را انتخاب نمایند که آلودگی‌ها را جذب نمی‌کند و قابل شستشو است.

توجه به مقاومت رنگ در برابر اشعه خورشید

از آنجایی که نمای ساختمان در معرض تابش نور خورشید و اشعه‌های آن قرار دارد پس رنگی که برای نما استفاده می‌شود باید در برابر اشعه خورشید مقاوم باشد و بافت آن تغییر نکند و پوسته پوسته نشود.

توجه به برند رنگ

رنگ‌های ساختمانی مناسب نما از نظر برند نیز انواع مختلفی دارند و هر کدام از برندها کیفیت و خواص منحصربفردی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند. از آنجایی که رنگ کردن نمای ساختمان کمی دشوار است پس باید رنگ نما از برندی انتخاب شود که نشان استاندارد روی محصول آن درج شده باشد و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

بهترین نوع رنگ‌ ساختمانی برای نما

بهترین رنگ برای نما ساختمان

تنوع بالای رنگ‌های ساختمانی باعث سردرگمی افراد هنگام انتخاب بهترین رنگ برای نمای ساختمان می‌شود. اما زمانی که افراد با ویژگی‌های رنگ‌های ساختمانی آشنا باشند، انتخاب کردن رنگ آسان‌تر خواهد بود. به طور کلی می‌توان گفت که رنگ‌های ساختمانی زیر جزو بهترین رنگ‌ها برای نمای ساختمان به حساب می‌آیند:

رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی یک رنگ مناسب برای نمای ساختمان محسوب می‌شود زیرا در برابر رطوبت، گرد و غبار، مواد شیمیایی مقاومت دارد. همچنین یک رنگ قابل شستشو است پس به راحتی می‌توان نمای ساختمان را شستشو داد و از همه مهم‌تر که این رنگ دارای خاصیت آنتی باکتریال است و به مرور زمان لکه یا زرد نمی‌شود.

رنگ روغنی

رنگ روغنی جزو رنگ‌های قابل شستشو به حساب می‌آید و مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. در نتیجه به جرات می‌توان گفت که یکی از بهترین رنگ‌های ساختمانی است که از آن می‌توان برای رنگ کردن نمای ساختمان استفاده کرد.

رنگ کنیتکس

رنگ کنیتکس روغنی جزو بهترین رنگ‌ها برای نمای ساختمان به حساب می‌آید زیرا این نوع رنگ تحمل گرما یا سرمای شدید را دارد و بافت آن در برابر نور خورشید تغییر نمی‌کند. همچنین یک رنگ قابل شستشو است و اگر نمای ساختمان به دلیل آلوده بودن هوا کثیف شود، به راحتی می‌توان نما را با آب شستشو داد. رنگ‌بندی متنوع و دوام بالا از دیگر خواص رنگ کنیتکس محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید اجرای کنیتکس نما ساختمان بهتر است توسط نقاش حرفه ای با وسایل به روز انجام شود.

رنگ نانو

رنگ نانو بهترین رنگ برای نمای ساختمان است زیرا امکان اجرای آن روی سطوح مختلف بتنی، سیمانی، گچی و… وجود دارد. این نوع رنگ عایق گرما و سرما است، دوام و ماندگاری بالایی دارد، پس از اجرا سریع خشک می‌شود، قابل شستشو است و هر ویژگی که رنگ نما باید داشته باشد را دارد.

رنگ فول الاستیک

رنگ فول الاستیک به خوبی روی سطوح مختلف فلزی، سیمانی وچوبی می‌چسبد. این نوع رنگ از فرمولاسیون خاصی برخوردار است و پس از اجرا روی سطح نما یک عایق رطوبتی ایجاد می‌کند. در نتیجه باید گفت که این نوع رنگ ساختمانی برای مناطق پربارش و شرجی بسیار مناسب است زیرا رطوبت هوا به داخل ساختمان نفوذ نمی‌کند.

رنگ اکرلیک

رنگ اکرلیک به دلیل مقاومت خوبی که در برابر رطوبت دارد، برای نمای ساختمان مناسب است. همچنین باید گفت که این نوع رنگ قابل شستشو بوده و در صورت کثیف شدن نما، امکان شستن آن وجود دارد. اجرای آسان، نداشتن بوی تند و زننده هنگام اجرا، قیمت مناسب و مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی و قلیایی از جمله ویژگی‌های رنگ اکرلیک به شمار می‌رود.

رنگ سیلیکون

رنگ سیلیکونی یکی از رنگ‌های ساختمانی است که نام آن باید در لیست بهترین رنگ برای نمای ساختمان قرار بگیرد زیرا دوام بسیار بالایی دارد و نمای ساختمان تا سال‌ها نیازی به رنگ آمیزی نخواهد داشت. همچنین این رنگ در برابر رطوبت و باران‌های اسیدی و اشعه خورشید مقاومت دارد و هیچ آسیبی به آن وارد نمی‌شود.

رنگ وینیل

رنگ وینیل به دلیل داشتن پلاستیک وینیل در ترکیبات خود، به این نام مشهور است. این نوع رنگ بر پایه آب بوده و زمان اجرا بوی تند و آزاردهنده‌ای در فضا پخش نمی‌کند و مدت زمان خشک شدن آن نیز بسیار کوتاه است. از آنجایی که امکان تمیز کردن رنگ وینیل وجود دارد پس می‌توان کفت که برای نمای ساختمان مناسب است.

در نظر داشته باشید با توجه به موارد بالا بهترین رنگ برای شرایط مختلف متفاوت است:

رنگ دیوار سیمانی

  • بهترین رنگ برای نمای سیمانی: رنگ سیلیکونی که دارای ترکیبات آکریلیک است بهترین رنگ برای نمای سیمانی به شمار می‌رود.
  • بهترین رنگ برای نمای ساختمان‌های شهرآلوده مانند تهران: رنگ اپوکسی بهترین رنگ برای رنگ کاری ساختمان در تهران است زیرا این مدل رنگ قابل شستشو است و در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد.
  • بهترین رنگ برای مناطق مرطوب: رنگ آلکیدی به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی مثل رزین الکید، روغن‌های خاص، رنگ‌دانه‌های دی‌اکسید تیتان و… مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد و برای مناطق مرطوب مناسب است.
  • بهترین رنگ برای مناطق گرم و آفتابی: رنگ سیلیکون مقاومت بالایی در برابر گرما دارد پس برای مناطق گرمسیر بسیار مناسب است.
  • بهترین رنگ برای مناطق خشک و کم رطوبت: رنگ پایه سیمان به دلیل چسبندگی خوبی که دارد بهترین رنگ برای مناطق خشک و کم رطوبت به حساب می‌آید.
  • بهترین رنگ برای مناطق سردسیر: رنگ کنیتکس در برابر سرمای شدید دوام دارد پس برای مناطق گرمسیر گزینه خوبی به شمار می‌رود.

نظر شما