شناسهٔ خبر: 67609394 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چین ناتو را مسئول تنش‌های منطقه‌ای دانست

سخنگوی وزارت خارجه چین به مناسبت آغاز نشست سران ناتو در واشنگتن این ائتلاف نظامی را به دلیل اقداماتش در منطقه آسیا و اقیانوسیه مورد انتقاد قرار داد و از ناتو خواست تا در رویکردهای خود تجدیدنظر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی"، با توجه به درگیری ها در منطقه هند و اقیانوس آرام، کشورهای عضو ناتو می خواهند در نشست سران خود در واشنگتن بیشتر بر چین تمرکز کنند. با این حال، پکن این ائتلاف نظامی غربی را مسئول تنش ها می داند. به زعم پکن ناتو باید تصویر نادرست خود از جمهوری خلق چین را اصلاح کند.

چین پیش از آغاز نشست سران ناتو در واشنگتن، این ائتلاف نظامی را به دلیل اقداماتش در منطقه آسیا و اقیانوسیه مورد انتقاد قرار داد و از ناتو خواست تا در رویکردهای خود تجدید نظر کند. "لین جیان"، سخنگوی وزارت خارجه چین در پکن گفت: پکن با تهمت های ناتو مخالف است و این مسئله را رد می کند که از چین به عنوان بهانه ای برای پیشروی در منطقه آسیا و اقیانوسیه و ایجاد تنش در آنجا استفاده شود.

در نشست سران ناتو در پایتخت ایالات متحده آمریکا معاملات بیشتر با چین و افزایش همکاری ناتو با شرکای هند و اقیانوس آرام مورد بحث قرار خواهد گرفت. لین ناتو را متهم کرد که به طور مستمر قدرت خود را در خارج از مرزهایش گسترش می دهد و درگیری ها را تحریک می کند.

وی تاکید کرد که از سوی دیگر، چین سازنده صلح جهانی است و به توسعه جهانی کمک می کند. لین گفت که پکن از ناتو می‌خواهد تصویر نادرست خود از چین را اصلاح کند و طرز فکر دوران جنگ سرد خود را کنار بگذارد.

در واشنگتن، سران کشورهای 32 کشور عضو می خواهند درباره گسترش بازدارندگی و دفاع و همچنین حمایت بیشتر از اوکراین بحث کنند. چین در این درگیری بی طرف است، اما از روسیه به عنوان مهم ترین متحد خود حمایت می کند. در ماه ژوئن، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، چین را متهم کرد که می‌خواهد این تصور را ایجاد کند که در درگیری‌ها عقب‌نشینی می‌کند تا از تحریم‌ها جلوگیری کند و تجارت را ادامه دهد.

وی تاکید کرد: اما واقعیت این است که چین به بزرگترین درگیری مسلحانه در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون دامن می زند. در عین حال، پکن می خواهد روابط خوب خود را با غرب حفظ کند. به گفته دبیر کل ناتو اگر چین مسیر خود را تغییر ندهد، در برخی مواقع، متحدان باید هزینه‌هایی را بخواهند.

لین جیان همچنین در واکنش به گزارش رسانه ژاپنی مبنی بر اینکه ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و نیوزلند با سران ناتو توافقنامه تقویت همکاری نظامی در آسیا و اقیانوسیه امضا خواهند کرد، اظهار داشت: ناتو به عنوان محصول جنگ سرد و بزرگترین ائتلاف نظامی جهان، در عین حال که ادعا می کند یک سازمان دفاعی منطقه ای است، به صورت مستمر از مرزها عبور می کند و قدرت های خود را گسترش می دهد؛ مناطق دفاعی را می شکند و [احتمال بروز] رویارویی را تحریک می کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم چندی پیش ناتو را به دخالت در امور داخلی چین و به چالش کشیدن جدی منافع و امنیت پکن متهم کرد.

وی گفت: این اتحاد سیاست های داخلی و خارجی چین را تحریف و تحقیر می‌کند.

اظهارات مائو پس از آن بیان شد که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه با روزنامه ژاپنی یومیوری گفت: چین با ارائه فناوری مورد استفاده برای ساخت سلاح، به طرف روسیه در جنگ با اوکراین کمک می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما