شناسهٔ خبر: 67609021 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مافیای دارو قابل انکار نیست/ صادرات دارو نباید محدود شود

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه مافیای دارو قابل انکار نیست، گفت: برخی سیستم‌های دولتی، صادرات دارو را محدود کرده‌اند و آن را مانع تأمین داخلی می‌دانند، در حالی که این موضوع باعث می‌شود بازار خود را در رقابت جهانی از دست بدهیم.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی برادران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با بیان این که مافیای دارو در کشور وجود دارد و قابل انکار نیست، اظهار کرد: رئیس جمهور شهید بیان کرد که هر جا ما مافیا را نبینیم در تجهیزات پزشکی و دارو آن را شاهد هستیم اما کسانی که در واردات سهم داشتند، ایشان را مورد هجمه قرار دادند، در حالی که برخی از پرونده‌ها هنوز مفتوح بود. در برخی از موارد مکمل‌های تاریخ گذشته در دولت گذشته (دوازدهم) به کشور وارد شده بودند و یا داروهایی که تولید داخلی آن وجود داشت با تضعیف تولیدکننده داخلی،‌ با قیمت چندبرابر وارد کشور می‌شد. ما به این توانمندی رسیده‌ایم که کشور را از واردات بی‌رویه بی‌نیاز کنیم اما دست‌هایی پشت پرده بود که به مصادیق آن‌ها نیز در برخی از سریال‌های تلویزیونی پرداخته شده است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان این که برخی افراد به دنبال این هستند که دارو به صورت بی‌رویه وارد شود، تأکید کرد: باید از تولیدات داخلی و به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم.

وی با اشاره به محدودسازی صادرات دارو با هدف تأمین نیاز داخلی کشور گفت: برخی سیستم‌های دولتی صادرات دارو را مانع تأمین داخلی می‌دانند و صادرات را محدود کرده‌اند تا کمبود داخلی ایجاد نشود؛ این نگاه محدودکننده است و باعث می‌شود به مرور بازار خود را نیز در رقابت جهانی از دست بدهیم زیرا اگر با توجه به سطح نیاز جهانی به تولید بپردازیم می‌توانیم با افزایش ارزآوری، مشکلات کمبود داروی داخلی را نیز مرتفع کنیم و اهداف صادراتی تعیین شده در برنامه هفتم توسعه را نیز محقق کنیم.

برادران با ارائه مثالی افزود:‌ بازار داروی استامینوفن در جهان معادل 14 میلیارد دلار است که اگر جایگاه خود را در سطح جهان پیدا و در این زمینه اقدام به تولید و صادرات کنیم، مشکل تأمین سایر داروها نیز در کشور کاهش می‌یابد.

وی از تولید بیش از 98 درصد داروها در داخل کشور خبر داد و گفت: در زمان حاضر در تولید 72 درصد مواد مؤثره دارو خودکفا هستیم‌ و همچنین در تولید بسته‌‌بندی‌ محصولات دارویی به خودکفایی صد درصدی رسیده‌ایم.

انتهای پیام/

نظر شما