شناسهٔ خبر: 67608910 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آمریکا تداوم حضور پایگاه نظامی خود در قطر را بررسی می‌کند

ایراندخت آذر شکیب

کنگره آمریکا همکاری نظامی با قطر را زیر سوال برده و خواستار بازبینی حضور یک پایگاه هوایی آمریکایی در منطقه به دلیل همکاری دوحه با حماس شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پیش‌نویس «قانون اختیارات دفاع ملی ۲۰۲۵» سنای آمریکا شامل متمم مورد حمایت سناتور جمهوری‌خواه «ریک اسکات» است که در آن از پنتاگون خواسته است تا گزارشی درباره ارزش عملیاتی پایگاه نظامی آمریکایی در دوحه منتشر کند.

به نقل از پایگاه خبری میدل ایست آی، در پیش‌نویس مذکور آمده است: «این گزارش باید شامل تاثیر عملیات نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه در صورت استقرار مجدد نیروها از پایگاه هوایی العدید و منابعی که برای جابجایی این نیروهاست، شود.»

این پایگاه بزرگترین پایگاه هوایی آمریکایی در منطقه و محلی برای اجرای عملیات تمامی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا موسوم به سنتکام است. ۱۰ هزار سرباز آمریکایی در قطر مستقر هستند.

این متمم نشان‌دهنده ناامیدی طولانی‌مدت بسیاری از قانونگذاران طرفدار رژیم صهیونیستی از میزبانی قطر از مقامات سیاسی حماس در دوحه است. قطر و مصر، طرفین اصلی آمریکا با حماس در مذاکرات آتش‌بس هستند.

در ماه آوریل، «استنی هویر» قانونگذار ارشد دموکرات نیز در واکنش به آنچه به گفته او ناتوانی قطر در وادار کردن حماس برای دستیابی به یک توافق برای آزادی اسرای اسرائیلی بود، از ایالات متحده خواست که روابط خود با دوحه را مورد «بازنگری» قرار دهد.

این اظهارات با انتقاد شدید سفارت قطر در واشنگتن مواجه شد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سرزنش و تهدید میانجی، سازنده نیست به ویژه زمانی که هدف، یک دوست و متحد اصلی غیر ناتو باشد.»

«مشعل بن حمد آل ثانی» سفیر قطر در آمریکا نیز در مقاله‌ای برای روزنامه وال استریت ژورنال نوشته بود که کشورش از حماس حمایت نمی‌کند.

انتهای پیام

نظر شما