شناسهٔ خبر: 67608285 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

ورود «مرد بی سر» به بازار نشر/قصه مردی که حَجاج یوسف را نفری... -

اقتصاد ایران: کتاب «مرد بی سر» نوشته سید سعید هاشمی توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و راهی بازار نشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «مرد بی سر» نوشته سید سعید هاشمی به تازگی با تصویرگری حامد الحسینی توسط انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب روایت زندگی سعید بن جبیر یکی از اصحاب امام سجاد (ع) است.

سعید بن جبیر یکی از اصحاب نزدیک امام سجاد (ع) و یکی از پنج یار نزدیک ایشان است که در قیام عبدالرحمن بن محمد بن اشعث علیه حجاج بن یوسف ثقفی شرکت کرد. بعد از شکست ابن اشعث مدتی مخفیانه در اصفهان و قم زندگی کرد. در یکی از این سفرهایش به مکه دستگیر شد و در سال ۹۵ قمری به دست حجاج بن یوسف ثقفی حاکم ظالم عراق به طرز وحشیانه‌ای به شهادت رسید.

سید سعید هاشمی نویسنده این اثر متولد ۶ بهمن ۱۳۵۳ در قم، شاعر و نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان است که از شانزده سالگی نوشتن طنز و سرودن شعر برای کودکان و نوجوانان را آغاز کرد. در ۱۷ سالگی عضو تحریریه ماهنامه سلام بچه‌ها شد. او از معدود شاعران معاصر فعال در حوزه طنز کودک و نوجوان است که از آبان ۱۳۹۴ مجله‌ای در زمینه طنز و کاریکاتور برای کودکان و نوجوانان با نام «لوبیای سحرآمیز» را منتشر می‌کند؛ این مجله در حال حاضر، تنها مجله طنز بچه‌های ایران است. او در حال حاضر سردبیر ماهنامه «سلام بچه‌ها» است که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر می‌شود. از او تاکنون ۷۰ اثر در حوزه کودک و نوجوان منتشر شده است. «صبح و بوی نان»، «پیرمرد و صندلی»، «قصه‌های ترمه کوچولو»، «فرشته و عصا»، «پر از پروانه کن جیب جهان را»، «سلام بر گل نجمه»، «خبر ناگهان پخش شد»، «باغ خنده»، «محله میکروب خان»، «ماجرای عجیب در بغداد» و… برخی از عناوین کتاب‌های هاشمی است که برای گروه سنی کودک و نوجوان در انتشارات به‌نشر چاپ و منتشر شده است.

هاشمی در ابتدای این کتاب با بیان اینکه کتاب «مرد بی‌سر» برای مخاطب نوجوان نوشته شده، می‌گوید: سعید بن جبیر یکی از اصحاب امام سجاد (ع) بود که با ایشان ارتباط داشت؛ اما در منابع تاریخی چگونگی ارتباط او با امام اطلاعاتی چندانی وجود ندارد. این اثر اولین و تنها اثر خاص در مورد زندگی سعید بن جبیر است که سعی شده در قالب پرداخت شخصیت‌های فرعی در رمان، ارتباط او با امام بیان شود.

وی با اشاره به اینکه نگارش این اثر حدود ۷ ماه زمان برد، افزود: زندگی سعید بن جبیر بار دراماتیک و داستانی خوبی برای خلق رمان داشت. هم چنین من از کودکی با مطالعه کتاب‌های مختلف تاریخی با زندگی این صحابه امام سجاد (ع) آشنا بودم. از این رو با بهره‌گیری از منابع تاریخی صدر اسلام و روایت‌هایی که از علما در مورد سعید بن جبیر نوشته شده بود، استفاده کردم.

نویسنده کتاب «مرد بی‌سر» با اشاره به اینکه در خلال روایت داستانی این اثر مخاطب علاوه بر زندگی سعید بن جبیر با زمانه و زندگی امام سجاد (ع) آشنا می‌شود، بر این‌باور است که در کتاب‌های تاریخی، اطلاعاتی مبنی بر ارتباط چهره به چهره سعید بن جبیر با امام سجاد (ع) وجود ندارد یا اگر هم این ارتباط بوده، اثری در مورد آن نوشته نشده است. از امام صادق (ع) روایت‌هایی مبنی بر ارتباط امام سجاد (ع) با سعید بن جبیر وجود دارد. هم چنین سعید بن جبیر در یکی از سفرهایش به مکه همراه امام سجاد (ع) بوده که در بخشی از این رمان هم به این سفر پرداخته شده است. به دلیل وجود اطلاعات ناکافی از ارتباط امام سجاد (ع) با سعید بن جبیر سعی کردم در قالب پرداخت شخصیت‌های فرعی نحوه ارتباط امام را با او نشان دهم.

هاشمی با اشاره به ارتباط عنوان اثر و نحوه شهادت سعید بن جبیر گفت: در این اثر سعی کردم به جز شخصیت‌های مثبت، ویژگی‌های رفتاری دشمنان تشیع همچون حجاج بن یوسف ثقفی را هم بیان کنم. حجاج بن یوسف ثقفی مخالف شیعیان، حاکمی خون‌ریز و ظالم بود. گفته‌اند که به دستور او روزی یک شیعه را جلویش سر می‌بریدند. سعید بن جبیر آخرین مقتول به دست حجاج بود که سر از تنش جدا کردند. گفته می‌شود سعید بن جبیر پیش از کشته شدن، حجاج را نفرین می‌کند به همین دلیل پس از شهادت او، حجاج زیاد زنده نمی‌ماند.

این کتاب با ۲۲۴ صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و قیمت ۱۳۰ هزار تومان عرضه شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما