شناسهٔ خبر: 67607706 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

به همت پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو؛

همایش بین‌المللی باتری‌ لیتیومی در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد

آئین افتتاحیه اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی باتری‌ لیتیومی، در سالن آمفی‌تئاتر پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه علم و صنعت ایران، آئین افتتاح اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی باتری لیتیومی، با حضور نادری شریف مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع- توان، حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران، محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، خلخالی معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور، اعضای هیئت مدیره و هیئت علمی انجمن مهندسی خودروی ایران، رئیس و اعضای هیئت رئیسه و روسای دانشکده‌های دانشگاه علم و صنعت ایران و جمعی از محققان و صنعتگران و پژوهشگران حوزه باتری لیتیومی برگزار شد.

اولین سخنران مراسم افتتاحیه، داوود یونسیان بود که با خیر مقدم‌گویی به حاضران و تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان و درود به ارواح شهدا به ویژه شهید جمهور، در خصوص اهمیت باتری لیتیومی در ایران و جهان سخن گفت. رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران موضوع باتری لیتیومی و ذخیره‌سازی انرژی، را از مهمترین گلوگاه‌های صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو، هوافضا و صنایع دفاعی معرفی و گفت: مدل‌های مختلفی در بومی‌سازی صنایع ارائه و عملیاتی شده اما مدل موفق دنیا، پرداختن به نقاط گلوگاهی صنعت است تا کل صنعت.

وی در حوزه خودرو، اولین گلوگاه اصلی بحث باتری و ذخیره‌سازی انرژی است و این موضوع به طور اهم در حوزه دفاعی نیز خود را نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: از بُعد فلسفی، ذخیره‌سازی انرژی معنای متضادی در خود دارد چرا که انرژی با دینامیک و حرکت همراه است و ذخیره‌سازی آن پیچیده به نظر می‌آید.

وی در بخش دوم سخنان خود با تقدیر از اهتمام جدی سازمان توان به حوزه باتری لیتیومی و ارتباط آن با دانشگاه‌ها، پایه‌گذاری پژوهشکده باتری لیتیومی در دانشگاه علم و صنعت با مشارکت این سازمان را از اقدامات موثر ارتباط صنعت و دانشگاه برشمرد.

یونسیان با اشاره به پتانسیل دانشگاه علم و صنعت ایران و سابقه همکاری آن با صنایعی مانند صنایع دفاعی؛ تاسیس و راه‌اندازی دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران در قریب به ۲۰ سال قبل را با توجه به دستاورها و تربیت‌شدگان آن، از نگین‌های افتخار دانشگاه دانست.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در خاتمه، با تشکر از زحمات همه برگزارکنندگان این همایش آرزو کرد اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی باتری لیتیومی، به لحاظ علمی، کنفرانس قابل استفاده و موثری باشد.

شجاعی‌فرد رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو نیز با اشاره به اینکه این همایش با همراهی جدی سازمان توان، در کنار دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می‌شود، به ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش طی دو روز پرداخت و گفت: در این کنفرانس ۱۸۰ مقاله پذیرفته شده است که ۸۰ مقاله به صورت شفاهی در چهار نشست موازی ارائه و حدود ۱۰۰ مقاله نیز به صورت پوستری خواهد بود.

دبیر این همایش گفت: دو سخنرانی کلیدی از دو کشور چین و آمریکا در این همایش پیش‌بینی شده است و در کنار همایش نیز نمایشگاهی از صنایع مختلف مانند توان، کرمان موتور، سازمان فضایی و شرکت‌های دست‌اندرکار برگزار می‌شود.

وی گزارش داد ۵ کارگاه آموزشی در طی دو روز برگزاری همایش ارائه می‌شود و مقالات برتر و صنعت برتر باتری لیتیومی پس از داوری، در مراسم اختتامیه معرفی و تقدیر می‌شوند.

مدیرعامل سازمان توان، معاون فناوری وزارت علوم و رئیس سازمان فضایی ایران، دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی باتری لیتیومی بود.

نادری شریف در سخنانش با بیان اینکه استفاده و تکیه بر سوخت‌های فسیلی، باعث عقب ماندگی کشور در حوزه تولید انرژی و فناوری‌های وابسته شده است، تاکید کرد: باتری‌های لیتیومی یک فناوری و محصول راهبردی در دنیاست و باید به سمت این فناوری حرکت کنیم، زیرا که توسعه حوزه انرژی به این فناوری وابسته است.

مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع- توان با اشاره به فعالیت این سازمان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: سازمان توان، اولین مجموعه‌ای در کشور است که نخستین نسل توربین بادی مقیاس متوسط بومی را طراحی و تولید و از آن در راستای توسعه زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و حفظ محیط زیست استفاده کرده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع با بیان اینکه تهیه و تدوین نقشه‌ راه برای توسعه فناوری‌های مرتبط با ذخیره ساز‌ها با چگالی انرژی بالا مانند باتری‌های لیتیومی بسیار حیاتی است، تصریح کرد: در این مسیر باید برنامه‌ریزی کاملی در راستای تامین زنجیره‌ ارزش این حوزه، از معدن تا بازیافت انجام شود و این مهم نیازمند حمایت دستگاه‌های مسئول و جلوگیری از خروج باتری‌های فرسوده لیتیومی از کشور است.

نظر شما