شناسهٔ خبر: 67607683 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

طی ۲ ماه اخیر انجام شد؛

رهاسازی ۸۰ میلیون متر مکعب آب از دو سد بزرگ مازندران

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: میزان آب رهاسازی شده از دو سد بزرگ استان طی دو ماه اخیر حدود ۸۰ میلیون متر مکعب بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، جواد دادویه صبح امروز _چهارشنبه بیستم تیر_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای فصل کشاورزی تاکنون با برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته برای توزیع آب از منابع سطحی، بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز کشتزارهای مازندران به کمک تأسیسات آبی استان شامل سدها، آب‌بندان‌ها و سردهانه‌های کشاورزی تأمین شد، اظهار کرد: بیشترین میزان آب توزیع شده در شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان مربوط به شبکه هراز است که از ابتدای سال تاکنون ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب کشاورزی در شبکه هراز تقسیم و توزیع شد.

وی با بیان اینکه تقسیم و توزیع آب از منابع سطحی در دشت هراز و سایر دشت‌های مازندران از پانزدهم اسفند پارسال آغاز شد و تا پایان فصل کشت ادامه دارد، افزود: در شبکه تجن حدود صد میلیون متر مکعب، در شبکه البرز ۶۶ میلیون متر مکعب و در شبکه گلورد نیز ۴۵.۵ میلیون متر مکعب آب کشاورزی توزیع شده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه نیاز آبی کشتزارهای مازندران بیش از دو میلیارد و ۹۵۰ میلیون متر مکعب در سال است که یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون متر مکعب این نیاز از منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها، تأسیسات بازچرخانی و سدها تأمین می‌شود، گفت: میزان آب رهاسازی شده از دو سد بزرگ استان طی دو ماه اخیر حدود ۸۰ میلیون متر مکعب بوده است.

دادویه بیان کرد: با توجه به شرایط مناسب ذخیره آب سدهای مازندران طی سال‌جاری، امسال رهاسازی آب مورد نیاز کشاورزی از سدآیت‌الله صالحی مازندرانی (البرز) در هفته نخست اردیبهشت آغاز شد و تاکنون طبق برنامه زمان‌بندی ۴۶ میلیون متر مکعب آب از این سد وارد شبکه البرز شده است.

وی با اشاره به میزان آب رهاسازی شده از بزرگترین سد استان عنوان کرد: رهاسازی از سد شهید رجایی ساری نیز سیزدهم خرداد سال جاری آغاز شد و طی حدود ۳۶ روز گذشته ۳۳ میلیون متر مکعب آب از این سد وارد شبکه تجن شد، یعنی به‌طور میانگین روزانه حدود ۹۱۶ هزار متر مکعب آب از این سد برای تأمین آب کشتزارهای پایین‌دست رهاسازی شد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به پیش‌بینی بروز تنش آبی در کشتزارهای جویبار اظهار کرد: تاکنون با استفاده از سامانه انتقال آب شبکه البرز به سیاهرود نزدیک به چهار میلیون متر مکعب آب از رودخانه سیاهرود وارد شالیزارهای جویبار شده است.

وی با بیان اینکه تلاش همکارانمان برای اجرای برنامه نوبت‌بندی توزیع آب کشاورزی در سال زراعی گذشته با وجود شدت خشکسالی نتیجه‌بخش بود، گفت: در سال جاری مساحت ۳۲ هزار هکتاری کشتزارهایی را که در ابتدای سال احتمال بروز تنش داشتند، به کمتر از دو هکتار کاهش داد.

دادویه با اشاره به اینکه طی فصل کشاورزی جاری حدود ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی در شبکه‌های هراز، البرز، گلورد و تجن توزیع شد، خاطرنشان کرد: امیدواریم سال جاری نیز با همراهی کشاورزان در سراسر استان مشکلات مربوط به تأمین آب کشاورزی به کمترین حد ممکن برسد.

نظر شما