شناسهٔ خبر: 67607643 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در نشست احتمال تجاوز حمله رژیم صهیونیستی به لبنان مطرح شد؛

جنگ حقیقی اسرائیل در جنوب لبنان و در آب های یمن است

تهران-ایرنا- سفیر پیشین ایران در اردن گفت: آنچه در غزه اتفاق می افتد بیش از یک جنگ، که جنایت علیه بشریت است و جنگ حقیقی اسرائیل در جنوب لبنان و در آب های یمن در حال وقوع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، مجتبی فردوسی پور سفیر پیشین ایران در اردن و رئیس مرکز مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه صبح امروز چهارشنبه در نشست تخصصی که با محورهای مختلفی چون «احتمال جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان، نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به مسئله فلسطین، جنگ غزه و گفت و گوهای آتش بس و چالش های داخلی رژیم صهیونیستی» برگزار شد، با اشاره به احتمالات در خصوص جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان اظهارداشت: برای کاسته شدن فشار از مردن فلسطین جریان های محور مقاومت به صحنه نبرد امر اجتناب‌ناپذیری بود.

وی گفت: آنچه در غزه اتفاق می افتد بیش از یک جنگ، که جنایت علیه بشریت است و جنگ حقیقی اسرائیل در جنوب لبنان و در آب های یمن در حال وقوع است.

رئیس مرکز مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه تصریح کرد: در همان هفته های اولیه ورود جریان های مقاومت به صحنه اگر حضور آمریکا نبود سقوط رژیم صهیونیستی محتمل بود. ارتش اسرائیل قدرت فرماندهی را ازدست داده و سنتکام و ناتو اکنون صحنه گردان اصلی است.

فردوسی پور با بیان اینکه دو رکن و مولفه اصلی در معادله جنگ وجود دارد، تاکید کرد: نتانیاهو به دنبال کشاندن خود تا زمان انتخابات نوامبر آمریکا هست تا در آن زمان بتواند خودش را از سقوط و محاکمه نجات دهد. اولین رکن این است که رژیم به دنبال گسترش جنگ به سمت لبنان است. آنچه مبنی معادلات رژیم و لبنان است توافق ۱۷۰۱ است که ارتش لبنان و مقاومت نیز بر اجرای آن تاکید دارد.

وی ادامه داد: مبتنی بر این توافق باید ۱۵۰۰۰ هزار نیروی ارتش لبنان به همراه یونیفل باید کنترل مرز را بر عهده بگیرند و حزب الله تا پشت لیتانی نباید حضور نظامی داشته باشد. اسرائیل شاهد تغییر معادلات در مرز های شمالی سرزمین های اشغالی است.

سفیر پیشین ایران در اردن تصریح کرد: حزب الله ۴۰۰۰ موشک را به سرزمین های اشغالی در شمال شلیک کرده و حزب الله عمق ۱۰ کیلومتر در عرض ۱۰۰ کیلومتری را هدف قرار داده و این ۴۵ شهرک را شامل می شود. آمار رسمی ۱۰۰ هزار و آمار دقیق تر حاکی از آوارگی و فرار ۲۰۰ هزار شهرک نشین از این مناطق است.

فردوسی پور بیان کرد: بر اساس آمار ۵۰ هزار نفر از شهرک نشین ها حاضر به بازگشت به این شهرک ها در شمال سرزمین های اشغالی نیستند. در صورت مصالحه بازگشت به ۱۷۰۱ یک‌نمایه از سوی لبنان آست که اسرائیل نمی پذیرد و خواهان تغییر آن است که از سوی فرانسه و آمریکا عنوان می شود.

وی گفت: رژیم صهیونیستی خواستار عقب نشینی ده کیلومتری حزب الله و عدم حضور ارتش لبنان است که از سوی لبنان و حزب الله پذیرفته نیست. اسرائیل به زعم خود به دنبال رسیدن به هدفش از طریق نظامی است.

رئیس مرکز مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه ادامه داد: در این شرایط سه گزینه در اینجا مطرح میشود، گزینه اول ادامه وضعیت موجود است که مبتنی بر آن زمان برای اسرائیل از دست می‌رود و بازگشت شهرک نشینان ناممکن میشود و این منجر به تضعیف حکمرانی اسرائیل در شمال است.

فردوسی پور تصریح کرد: گزینه دوم اقدام نظامی گسترده و فراگیر است که نیازمند حمایت بین المللی به خصوص از سوی آمریکا هست و از سویی دیگر نیازمند وحدت داخلی نیز در درون رژیم است و گزینه سوم نیز انجام عملیات محدود در لبنان است که مستلزم هزینه گزافی هست و دستاورد ناچیز برای اسرائیل دارد.

وی بیان کرد: تنها راه رژیم صهیونیستی پیش بردن راهبرد مذاکره و کنار آمدن با آن است. جنگ در لبنان بسیار وسیع تر و همه جانبه تر از حمله رژیم صهیونیستی به غزه است. این جنگ تبعات بسیاری برای این رژیم دارد.

نظر شما