شناسهٔ خبر: 67607403 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

اصلاح حق عائله مندی در فیش حقوقی بازنشستگان

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار گفت: بسیاری از خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به‌ویژه خدمات درمانی به صورت رایگان به بیمه‌شدگان این سازمان ارائه می‌شود.

صاحب‌خبر -
روزنو :
حق عائله مندی بازنشستگان تامین اجتماعی اصلاح شد

در نشست عسگریان، عملکرد سه‌ساله وزارت کار در حوزه‌های رفاه اجتماعی و طرح‌های حمایتی از جمله طرح کالابرگ الکترونیکی، طرح یسنا و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی تشریح شد.

 نشست خبری دولت مردمی، رفاه اجتماعی و آینده نظام بازنشستگی در ایران، با حضور علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار برگزار شد. 

در این نشست عملکرد سه‌ساله وزارت کار در حوزه‌های رفاه اجتماعی و طرح‌های حمایتی از جمله طرح کالابرگ الکترونیکی، طرح یسنا و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی تشریح شد. 

عسگریان در ابتدای این نشست گفت: در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به معیشت مردم شد. تورم و تحریم‌ها تنگناهایی ایجاد کرد و دولت سعی کرد به معیشت مردم از طرق مختلف کمک کند. امیدواریم دولت چهاردهم نیز این مسیر را ادامه و حتی ارتقا دهد. 

وی گفت: در این راستا در زیرساخت شبکه ملی اعتبار سه طرح اساسی و بسیاری طرح جزئی را اجرا کردیم. مهمترین طرح ما طرح کالابرگ بود و زیرساخت شبکه ملی اعتبار باید می‌توانست این طرح سنگین را راهبری کند. 

عسگریان بیان کرد: طرح کالابرگ را به صورت پایلوت از یک استان شروع کردیم و بعد در سطح کشور گسترش دادیم. در ادامه‌ی اجرای طرح به دنبال بالا بردن رضایت مرم بودیم و پرداخت یارانه ۲۲۰ هزار تومانی را به عنوان یارانه مضاعف شروع کردیم که مورد استقبال قرار گرفت. 

وی در مورد طرح‌های فجرانه گفت: این طرح به مدت سه ماه ادامه یافت. استقبال طرح‌های فجرانه بود که به مدت سه ماه ادامه یافت. مشمولان این طرح در قالب ۷ دهک به وسعت ۶۱ میلیون نفر از مزایای این بهره‌مند شدند. استقبال ۸۶.۴ درصد در چارچوب طرح فجرانه به ثبت رسید. این حجم استقبال مردمی در استفاده از طرح مذکور به خوبی از طرف سیستم مدیریت شد. 

عسگریان افزود: بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد غذایی در قالب طرح کالابرگ جابه‌جا شد و این امنیت غذایی کشور را نشان داد. در این طرح با تجهیز بیش از ۱۰ هزار فروشگاه نیز مدیریت دریافت گوشت انجام شد. توزیع ۱۵۹ میلیون بسته غذایی از نکات برجسته طرح کالابرگ و فجرانه محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: طرح دیگر اجرا شده در سال‌های اخیر، طرح کودکان نیازمند بسته غذایی بود. سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ این طرح عملیاتی شد. در قالب این طرح در دهک‌های یک تا ۷ تعداد ۱۳۴ هزار کودک مشمول دریافت یارانه شدند. امسال ۱۶۵ هزار کودک مشمول در قالب طرح مذکور از مزایای درنظر گرفته شده استفاده کردند. طرح اشاره شده با نظارت وزارت بهداشت و با اجرای وزارت کار اجرایی شد. 

عسگریان تاکید کرد: طرح یسنا نیز برای استفاده مادران دارای کودکان زیر ۲ سال در مدن اشاره شده اجرایی شد که در قالب این طرح یک میلیون نفر از مادران مشمول، یارانه مجزا دریافت می‌کردند. ناظر این طرح نیز وزارت بهداشت بود. 

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار گفت: زیرساخت‌های بسیار خوبی در دولت سیزدهم طراحی شد. یارانه دریافتی ۸۱ میلیون نفر از افراد جامعه در قالب پایگاه رفاه ایرانیان وسع‌سنجی می‌شود. داده‌های این پایگاه هر شش ماه یکبار به روز می‌شود اما ما به صورت سالانه عمل می‌کنیم. پایگاه مذکور اواخر سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۵۰ سرویس در حوزه‌های بخشی ارائه داده است. 

عسگریان افزود: همچنین شناسایی فقرا از طریق داده‌های اطلاعاتی پایگاه رفاه ایرانیان صورت گرفت و به صورت دقیق این افراد مشخص شدند. بر این اساس ۱۶ میلیون نفر زیر خط فقر شناسایی شدند که ۶ میلیون نفر آنان تحت پوشش سازمان‌های حمایتی قرار دارند. 

وی ادامه داد: همزمان با پایگاه رفاه ایرانیان پایگاهی با عنوان بهره‌مندی تدوین و اجرایی شد. به عبارتی دیگر، پایگاه رفاه ایرانیان، وسع محور و پایگاه بهره‌مندی، محیط‌محور است. که سنجش داده‌ها را از طریق این دو پایگاه عادلانه‌تر صورت می‌پذیرد. 

معاون وزیر کارهمچنین گفت: خدمات بیمه‌ای بسیار خوبی در دولت سیزدهم اجرایی و ارائه شد. اصلاح نظام بیمه‌ای و بازنشستگی و اصلاحات سنجه‌ای در این دوره مورد توجه قرار گرفت. ما به دنبال نظام فراگیر بیمه‌ای برای پوشش گروه‌های مختلف اجتماعی بودیم. 

عسگریان افزود: تا انتهای سال ۱۴۰۲ تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی سازمان تأمین‌اجتماعی مشمول پوشش بیمه‌ای شدند. 

معاون وزیر کار بیان کرد: در دوره سه‌ساله اخیر رشد حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اتفاق افتاد. 

او در ادامه توضیح داد: تصویب لوایح اشاره شده در حوزه بیمه‌های اجتماعی کمک بسیار مهمی به راهبری صندوق‌های بازنشستگی خواهد کرد. 

عسگریان اضافه کرد: در این دوره تا انتهای سال ۱۴۰۲ از ۱۴ میلیون و۵۵۰ هزار بیمه‌پرداز اجباری سازمان تأمین‌اجتماعی به ۱۶ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر رسیدیم. همچنین با اجرایی شدن قانون نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای، بخش قابل توجهی از مشکلات بیمه‌شدگان در این حوزه حل شده است. در حال حاضر این نقل و انتقال حداکثر ظرف یک‌ماه برای افراد انجام می‌شود. 

وی همچنین گفت: اصلاح پرداخت حق عائله‌مندی از ۷۲۰ روز به مدت ۳۰ روز نیز از خدمات دیگر سازمان تأمین‌اجتماعی در این دوره محسوب می‌شود. 

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار در رابطه با بیمه کارگران ساختمانی گفت: برای کارگران ساختمانی راه‌اندازیِ سامانه بسیار مهم بود و این اتفاق خیلی خوب افتاد. کارکرد سامانه این بود که کارگر ثبت نام کند و سازمان تامین اجتماعی و انجمن صنفی آن را بررسی کنند. از وقتی این سامانه راه افتاده است چیزی حدود ۷۰ هزار نفر به جمع ۷۰۰ هزارنفری بیمه‌شدگان کارگر ساختمانی اضافه شدند. 

عسگریان گفت: در این دوره همچنین تدوین اساسنامه بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی در شورای عالی رفاه در دستور کار قرار گرفت. برای اولین بار در تاریخ کشور مجامع به روز شد. این مجامع وقفه‌ی ۶ساله داشت. 

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ میزان ۶۶ همت در حوزه صندوق‌های بیمه‌ای سرمایه‌گذاری را محقق کردیم و این میزان در سال قبل و سال ۱۴۰۳ به اندازه ۱۰ درصد افزایش داشته است. 

عسگریان افزود: ۱۲۰ قلم دارویی در این دوره در حوزه بازارهای داروی کشور در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار تولید شد. 

وی همچنین بیان کرد: تا انتهای سال ۱۴۰۲ دولت ۱۵۶ همت از بدهی‌های خود به سازمان تأمین‌اجتماعی را پرداخت کرد. 

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار گفت: بسیاری از خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به‌ویژه خدمات درمانی به صورت رایگان به بیمه‌شدگان این سازمان ارائه می‌شود. 

وی ادامه داد: الزام پیوست تأمین‌اجتماعی طرح‌ها و لوایح مختلف باید در سطوح مختلف مورد توجه باشد. 

معاون رفاه وامور اقتصادی وزیر کار بیان کرد: لایحه تنظیم‌گری نیز به‌زودی مصوب خواهد شد. این لایحه ضمن جلوگیری از اجرای سیاستگذاری‌های سلیقه‌ای، مزایای بسیاری برای جامعه بازنشستگان به همراه خواهد داشت. 

عسگریان توضیح داد: امسال ۱۲۴ پروژه ایجادی اقتصادی را در دستور کار وزارت کار داریم. سال‌جاری انحلال، تهاتر و واگذاری در ارتباط با ۲۴۰ شرکت زیرمجموعه وزارت کار انجام خواهد شد. 

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار بیان کرد: امیدواریم تا زمان ثبت تورم یک رقمی طرح‌هایی نظیر کالابرگ و طرح یسنا در دولت بعد ادامه پیدا کند. 

او همچنین افزود: ما اکنون دغدغه شناسایی مادران محروم را نداریم و امیدواریم که با ایجاد یک صندوق برای این افراد، بخشی از مشکلات آنان را برطرف کنیم. 

عسگریان اضافه کرد: ما در وزارت کار باید ظرفیت حدود ۱۵ درصدی از شرکت‌های زیرمجموعه را به بورس وارد کنیم. 

وی در پایان با اشاره به صندوق بیمه اجتماعی کشاوررزان و روستاییان و عشایر گفت: در حال حاضر بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در حال تبدیل شدن به دومین بیمه اجتماعی کشور است. در دولت سیزدهم حدود ۷۰۰ هزار بیمه‌پرداز جدید تحت پوشش این صندوق قرار گرفتند. فقط در یک سال ۳۴۰هزار بیمه شده جدید داشتیم.

 

نظر شما