شناسهٔ خبر: 67589139 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر کار و رفاه تشریح کرد

شناسایی ۱۶ میلیون نفر زیر «خط فقر» در کشور/ ۸۱ میلیون ایرانی «یارانه» دریافت می‌کنند

نجمه محمودی‌نیا

معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح اقدامات این معاونت در دولت سیزدهم گفت: در طرح فجرانه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد غذایی جابجا شد و همین موضوع نشان داد که کشور از نظر موضوع غذا و کالاهای اساسی، امنیت بالایی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علیرضا عسگریان صبح امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در دولت سیزدهم به معیشت مردم توجه ویژه‌ای شد، چراکه تورم و تحریم‌های بی‌رحمانیه باعث ایجاد تنگناهای شد و به همین دلیل دولت به دنبال کمک به صورت‌های مختلف بود، اظهار کرد: مهمترین طرح، کالابرگ بود که در راستای آن شبکه ملی اعتبار شکل گرفت تا رفتارهای اعتباری را برای مردم تعریف کند؛ تاکنون این شبکه سه دستور کلی داشته است.

وی افزود: پایگاه رفاه ایرانیان زیرساخت کالابرگ و زیر ساخت شبکه ملی اعتبار محسوب می‌شود؛ این زیرساخت باید به گونه‌ای بود که می‌توانست این طرح را راهبری کند.

عسگریان با اشاره به اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیک و توسعه آن، گفت: در طرح فجرانه که از ۱۸ بهمن ماه شروع شد و تا ۱۸ اردیبهشت به مدت سه ماه ادامه داشت، با استقبال خوبی همراه شد. پوشش این طرح از دهک یک درآمدی شروع شد و به هفت دهک درآمدی معادل ۶۱ میلیون نفر از جمعیت کشور، ارتقاء یافت.

معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میزان استقبال از طرح فجرانه را بیش از ۸۶ درصد اعلام کرد و گفت: این استقبال عجیبی نسبت به قبل از اجرای طرح فجرانه بود. همچنین میزان استقبال در سه دهک اول درآمدی با ۹۰ درصد همراه بود.

به گفته وی، در این طرح بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد غذایی طی سه ماه جابجا شد و همین موضوع نشان داد که کشور از نظر موضوع غذا و کالاهای اساسی، امنیت بالایی دارد.

بنابر اظهارات معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توزیع ۱۵۹ میلیون بسته غذایی از نکات برجسته این طرح بود.

عسگریان اظهار کرد: در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ طرح امنیت غذایی کودکان اجرا شد که ۱۲۴ هزار کودک تحت پوشش قرار گرفتند. با شناسایی وزارت بهداشت، در سال ۱۴۰۳، ۱۶۴ تا ۱۶۵ هزار کودک مشمول این طرح خواهند بود.

وی در ادامه به اجرای طرح یسنا و مادران نیازمند تغذیه مضاعف اشاره کرد و گفت: سال گذشته طی اجرای سه مرحله‌ای این طرح، ۲۴ هزار مادر از ۸ استان تحت پوشش قرار گرفتند که تعداد افراد تحت پوشش در انتهای سال ۴۰ برابر شد و پوشش آن به یک میلیون مادر ارتقاء یافت.

معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت سیزدهم زیرساخت‌های بسیار خوبی طراحی شد که این زیرساخت‌ها، ضمانت‌کننده اصابت طرح‌ها به هدف بوده است‌. اکنون نیز دو پایگاه بزرگ این موضوع را پوشش می‌دهند که پایگاه رفاه ایرانیان مهمترین آن محسوب میشود.

به گفته وی، در حال حاضر ۸۱ میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند.

وی گفت: پایگاه رفاه ایرانیان در سال ۱۴۰۲، ۲۵۰ سرویس ارائه داده و بالغ بر ۶ طرح ملی داشته است.

عسگریان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پایگاه رفاه ایرانیان کار شناسایی فقرا که در نوع خود بی‌نظیر بود را انجام داد، افزود: براساس داده‌های پایگاه رفاه ایرانیان، میزان فقرا مشخص شد و مشخص کرده که این افراد چه کسانی هستند. ۱۶ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و ۶ میلیون نفر آنها در دستگاه‌های حمایتی و دارای شناسنامه و مددجو هستند.

وی در مورد حوزه بیمه تامین اجتماعی و اقدامات دیگر، خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم خدمات بیمه‌ای خوبی ارائه شد. سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و قرار بود ما لوایح ذیل آن را بنویسیم؛ هفته گذشته لایحه اصلی که ساماندهی نظام بازنشستگی که تعیین‌کننده حقوق و دستمزد و ضرایب و معادلات است، از کمیسیون اصلی عبور کرد و در دولت قرار دارد.

وی افزود: همچنین از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال نظام فراگیر بیمه‌ای بودیم که در نظام چند لایه دیده شد اما پیش از آن که این نظام به قانون تبدیل شود، طرح بیمه فراگیر خانوار ایرانیان مطرح شد که تا انتهای سال ۱۴۰۲، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار بیمه شدند که اقدام شایسته‌ای است.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های ما برای اشتغال بیمه اجباری افراد است، گفت: اکنون ۱۶ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه اجباری قرار گرفتند و پوشش بیمه‌ای ۴ درصد افزایش پیدا کرد.

معاون امور رفاهی و اقتصادی این وزارتخانه همچین درباره اقدامات حوزه اقتصادی نیز اظهارکرد: در این حوزه برنامه مفصلی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد. البته جهش تولید باید محقق شود، اما اینکه صفت با مردمی‌سازی به آن الحاق شده باید جهشی به واسطه مردم باشد.

عسگریان با بیان اینکه برنامه‌هایی در این حوزه وارد صندوق‌ها و حوزه‌های اقتصادی شدند تا به نتیجه برسند، یادآور شد: امسال در وزارت تعاون ۱۲۴ پروژه بزرگ، ۳۴ پروژه بازسازی صنعتی و ۱۷ پروژه دانش‌بنیان را در دستور کار داریم و همچنین امسال ۲۹۰ شرکت یا انحلال می‌شوند یا تهاتر یا واگذار می‌شوند.

عسگریان در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص بدهی تامین اجتماعی گفت: بزرگترین ابر بدهکار در کشور بودیم. تامین اجتماعی ۱۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی داشت که در این دولت تسویه شد و دیگر این سازمان یک ابر بدهکار بانکی نیست. در سال ۱۴۰۱ وزارت تعاون ۶۶ همت سرمایه‌گذاری انجام داد که نسبت به سال قبل از آن، ۷۰ درصد افزایش یافت و این سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به میزان ۱۰ درصد رشد داشت.

عسگریان در حوزه دارو نیز اعلام کرد: ۱۲۰ قلم دارویی جدید داشتیم که ۴۴ قلم آن به عنوان داروی جدید برای نخستین بار به چرخه داروها اضافه شدند.

وی درباره طرح‌هایی که برای امسال برنامه‌ریزی شده است، گفت: مهم‌ترین طرح کالابرگ است که به عنوان کسی که مجری این طرح هستم امیدوارم این طرح ادامه یابد. همچنین طرح کودکان نیز ادامه یابد و طرح یسنا که منحصر به مادران است نیز بتواند از شکل پایلوت خارج شده و به شکل کشوری ایجاد شود.

انتهای پیام

نظر شما