شناسهٔ خبر: 67607323 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سازمان بنادر: مشکل معطلی کشتی‌ها در بنادر تخصیص ارز است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه عدد واقعی اختلاس بندر امام را نمی‌دانم، گفت: مشکل معطلی کشتی‌ها در لنگرگاهها مربوط به تخصیص ارز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر صفایی در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص اینکه رقم واقعی اختلاس کارمند سازمان بنادر و دریانوردی در بندر امام با توجه به اینکه گفته می شود 2 میلیون دلار بوده چه میزانی بوده و طی سه ماه اخیر چه اقدامی در این رابطه انجام شده است، اظهار کرد: عدد واقعی اختلاس را نمی دانم، رقم اختلاس همانی است که آنرا اعلام کردم. عدد خاطرم نیست.

وی ادامه داد: در این رابطه اقدامات خوبی از سوی حراست سازمان بنادر ، اداره اطلاعات شهرستان و دستگاه قضایی شهرستان انجام شده است.

وی افزود: «خبرهایی خوبی داریم، اما به لحاظ قانونی و امنیتی نمی‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم. به محض اینکه به خبرهای خوبی برسیم آنرا می گوییم، اما روند، روند خوبی است.»

وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در خصوص دلیل معطلی کشتی‌های حامل کالای اساسی در لنگرگاه ها، گفت: با اقدامات دولت و قوه قضاییه، تخلیه اساسی کشتی‌ها را داشتیم. در بنادر کشور معطلی تخلیه و بارگیری در رابطه با تجهیزات نداریم. 

وی ادامه داد: مشکل این کشتی‌ها اسنادی و تخصیص ارز است. بر اساس آمار در یک روز 16 تا 17 هزار تن تخلیه بار از یک کشتی را نیز داشته ایم.

به گزارش تسنیم، صفایی در ابتدای این نشست با اشاره به برنامه سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه همه جانبه بنادر کشور با توجه به امور زیربنایی، نیروی انسانی، زیرساخت‌های مدیریتی و... اظهار کرد: در سال 1402 تجارت دریابرد به 237 میلیون تن افزایش یافت. در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل تجارت دریابرد با رشد 10 درصدی به 60 میلیون تن رسیده است.

وی با اشاره به رشد 56 درصدی صادرات غیرنفتی در سال جاری نسبت به سال گذشته، افزود: در بخش سرمایه خارجی با  5 کشور از جمله هند به قرارداد و کار اجرایی رسیده‌ایم. در این راستا قرارداد سرمایه گذاری 120 میلیون دلاری شرکت هندی در بندر چابهار امضا شد، ضمن اینکه بر اساس این قرارداد 250 میلیون دلار سرمایه به صورت فاینانس جذب خواهد شد این مبلغ تا یک میلیارد دلار قابل افزایش است.

وی با اشاره به ترانزیت یک میلیون تن کالا در سال گذشته، تصریح کرد: در بخش جذب سرمایه داخلی نیز 62 همت بخش خصوصی در بنادر در حال اجرا بوده یا اینکه در مرحله امضای قرارداد دارد. همچنین از حوزه زیرساخت 167 پروژه با 47 همت به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل سازمان بنادر با یادآوری اینکه ظرفیت بنادر کشور از 280 میلیون تن به 300 میلیون تن، گفت: در حال حاضر 405 پروژه زیربنایی با اعتبار 148 همت در دست اقدام است که می توان به بندر جدید لنگه اشاره کرد که در مرحله طراحی قرار دارد.

صفایی از در دست ساخت بودن 292 شناور و تجهیزات استراتژیک خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان بنادر شفاف سازی و مقابله با فساد بودن است. به عنوان مثال کل شبکه نرم‌افزاری حوزه دریایی به نرم‌افزار جامع بندری تبدیل شده است. 

وی با بیان اینکه روزانه 700 هزار حمله به سازمان بنادر می شود، تاکید کرد: اگر سیستم بنادر دچار مشکل شود حداکثر ظرف 3 ساعت سیستم جایگزین عملیاتی می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما