شناسهٔ خبر: 67607118 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

از سوی وزیر علوم؛

اقدامات وزارت علوم برای جذب و نگهداشت نخبگان اعلام شد

زهرا سیفی

وزیر علوم تحقیقات و فناوری برنامه این وزارتخانه را برای جذب و نگهداشت نخبگان اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی زلفی گل درباره روش های نگهداشت نخبگان در کشور گفت: در این زمینه یک عزم فرابخشی لازم است و فقط یک وزارت خانه نمی تواند تمام اقدامات را انجام دهد. در درجه اول تضمین شغل دغدغه نخبگان ما است. مرحله بعدی تامین مسکن و در نهایت امکان ازدواج و امکانات رفاهی است که باید عزم فرابخشی در این زمینه شکل بگیرد.

وی ادامه داد: البته ما در وزارت علوم توانستیم بخشی از این را فراهم کنیم. به طوریکه طی تفاهم نامه با معاونت علمی ریاست جمهوری سال گذشته ۱۳۸۰ نفر از نخبگان برتر را بورس کردیم که پس از طی مقطع دکتری به عنوان هیات علمی جذب دانشگاه ها خواهند شد.

زلفی گل افزود: سال گذشته ۲۰۰ نفر با سهمیه بنیاد ملی نخبگان بورسیه شدند اما امسال با تقاضای وزارت علوم این میزان به ۵۰۰ نفر افزایش یافت.

وی ادامه داد: همچنین راه اندازی بورس صنعت از دیگر اقدامات وزارت علوم است که صنایع دانشجویان برتر را بورس کنند تا این افراد نگران آینده شغلی خود نباشند. همچنین در خارج از تقویم آموزشی در تابستان ها نیز این دانشجویان می توانند در آن صنعتی که بورس شده اند برای کارورزی کارآموزی حضور داشته باشند بنابراین مجموعه ای از اقدامات انجام دادیم.

وی ادامه داد: کار دیگری که برای جذب و نگهداشت دانشجویان انجام دادیم پذیرش استاد محور دانشجویان استعداد درخشان است. اساتید دانشگاه هایی که برنامه پایان نامه دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری خود را در راستای نیازهای ثبت شده در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) تعریف کنند، این اساتید می توانند از بین دانشجویان استعداد درخشان، ۲۰ درصد ورودی رشته و مقطع خود را برای مقاطع بالاتر بدون نظر گروه، دانشکده و سازمان سنجش مستقیما دانشجو جذب کنند.

نظر شما