شناسهٔ خبر: 67440965 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر علوم خبر داد؛

جذب دانشجویان نمونه به عنوان هیات علمی خارج از فراخوان

زهرا سیفی

وزیر علوم از ارسال نامه به بنیاد ملی نخبگان خبر داد و گفت: تا از این طریق دانشجویان نمونه کشوری هم جزو بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته و خارج از  فراخوان جذب هیات علمی شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تجلیل از برترین‌های سی‌ویکمین دوره جشنواره دانشجوی نمونه کشوری صبح امروز با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر بهرام‌عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

محمد علی زلفی گل وزیر علوم با تبریک به دانشجویان نمونه و خانواده آنان گفت: قهرمان و پهلوان شدن و دانشجوی نمونه شدن کار سختی است ولی حفط دانشجوی نمونه بودن سخت تر است.

وی ادامه داد: معمولا جایی که دانشگاه احداث می شود آنجا ارزش پیدا می کند. دانشجویان نمونه باید خیلی مراقب کردار و رفتار خود باشند چون الگوی دانشجویان دیگر هستند . شخصیت علمی یک‌کشور باید متوازن باشد کاریکاتوری نباشد و به تمام زیر نظام ها توجه شود.

وزیر علوم افزود: باید هم به تولید علم و هم به مصرف علم توجه کنیم، به تبدیل علوم به فنون هم باید توجه کنیم. خدا رو شکر در دولت مردمی سیزدهم با حمایت دکتر رئیسی به گونه ای عمل شد که برنامه های وزارتخانه های علم طوری بود که شخصیت علمی کشور حالت توازن خود را حفط کرند.

وی ادامه داد: در این دوره در وزارت علوم فعالیت هایی در زمینه نگهداشت و جذب نخبگان، زیرساخت ها، توجه به امکانات رفاهی دانشجویان و ایجاد خوابگاه های متاهلی انجام شد همچنین در این دوره دستور العمل انتخاب دانشجویان سرآمد برای اولین بار تدوین و ابلاغ شد و پذیدش دانشجوی استاد محور برای اولین بار اجرایی شد.

وی همچنین درباره درخواست دانشجویان نمونه گفت: نامه دو امضایی با امضای دکتر عین اللهی وزیر بهداشت تهیه کرده و برای بنیاد ملی نخبگان ارسال می‌کنیم تا دانشجویان نمونه کشوری هم جزو بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته و خارج از فراخوان جذب هیات علمی شوند.

وزیر علوم همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای حفظ و نگهداشت نخبگان نیازمند عزم فرابخشی هستیم، گفت: ما در وزارت علوم توانستیم اقداماتی در این زمینه انجام بدهیم. به طوریکه طی تفاهم نامه با معاونت علمی ریاست جمهوری سال گذشته ۱۳۸۰ نفر از نخبگان برتر را بورس کردیم که پس از طی مقطع دکتری به عنوان هیات علمی جذب دانشگاه ها خواهند شد.

وی به تشریح جزییات عضویت دانشجویان نمونه در بنیاد ملی نخبگان پرداخت و گفت: اگر این دانشجویانی که امروز به عنوان دانشجویان نمونه برگزیده شدند عضو بنیاد شوند خارج از فراخوان به عنوان هیات علمی در دانشگاه ها جذب خواهند شد و اگر هم در مقاطع پایین تر یعنی کارشناسی ارشد و کارشناسی هستند می توانند برای ادامه تحصیل اقدام کنند و ما تصمیم داریم با هماهنگی این بنیاد دانشجویان نمونه کشوری نیز بتوانند خارج از فراخوان به دانشگاه ها معرفی و به عنوان عضو هیات علمی جذب شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه یکی از اقدامات خوبی که در دولت مردمی شهید رییسی اتفاق افتاد احداث خوابگاه های متاهلی بود که بر این اساس ما دانشگاه ها را تشویق کردیم با مولد سازی املاک خود در سطح شهر بتوانند خوابگاه های متاهلی را احداث کنند.

وزیر علوم تاکید کرد: چندین دانشگاه از جمله تهران، یزد و فرودسی مشهد توانستند در حوزه تاسیس خوابگاه های متاهلی ورود کنند و سایر دانشگاه ها نیز در این حوزه فعال هستند. همچنین در حوزه تاسیس خوابگاه های مجردی نیز تاکید کردیم املاک بلااستفاده خود را تبدیل به احسنت کرده و در این حوزه ورود کنند.

زلفی گل یاد آور شد: اگر بخواهیم بدانیم ارزش یک دانشجوی نمونه چقدر است باید فرایند انتخاب دانشجوی نمونه را با دقت بررسی کنیم. در واقع این افراد از گروه های آموزشی پرونده خود را ارسال می کنند ابتدا در سطح دانشکده بعد دانشگاه و در نهایت وزارت علوم مورد بررسی قرار می گیرند و بهترین ها به عنوان دانشجوی نمونه انتخاب می شوند و فرایند این انتخاب برای ما اصل رقابت پذیری در جریان علمی است. چرا که این افراد به عنوان الگو معرفی و در آینده به سرمایه های نمادین کشور تبدیل می شوند.

وی تاکید کرد: ما در وزارت علوم تلاش می کنیم دانشجویان نمونه به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه ها استخدام شوند.

وزیر علوم به روش های نگهداشت نخبگان در کشور اشاره کرد و گفت: در این زمینه یک عزم فرابخشی لازم است و فقط یک وزارت خانه نمی تواند تمام اقدامات را انجام دهد. در درجه اول تضمین شغل دغدغه نخبگان ما است. مرحله بعدی تامین مسکن و در نهایت امکان ازدواج و امکانات رفاهی است که باید عزم فرابخشی در این زمینه شکل بگیرد.

وی ادامه داد: البته ما در وزارت علوم توانستیم بخشی از این فراهم کنیم. به طوریکه طی تفاهم نامه با معاونت علمی ریاست جمهوری سال گذشته ۱۳۸۰ نفر از نخبگان برتر را بورس کردیم که پس از طی مقطع دکتری به عنوان هیات علمی جذب دانشگاه ها خواهند شد.

زلفی گل افزود: سال گذشته ۲۰۰ نفر با سهمیه بنیاد ملی نخبگان بورسیه شدند اما امسال این میزان به ۵۰۰ نفر افزایش یافت. همچنین راه اندازی بورس صنعت از دیگر اقدامات وزارت علوم است که صنایع دانشجویان برتر را بورس کنند تا این افراد نگران آینده شغلی خود نباشند.

نظر شما