شناسهٔ خبر: 67607061 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

در نشست مدیرعامل ستاد معاینه فنی و رئیس مرکز تخصصی مهارت و فناوری خودرو سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مطرح شد؛

همگام‌سازی دانش تخصصی و فنی کارکنان مراکز معاینه فنی با تکنولوژی نوین خودروها

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران پیشنهاد کرد: در راستای افزایش اثربخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا آلایندگی ناکس نیز در خودروها مورد پایش و ارزیابی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی، در روز سه شنبه مورخ ۱۹ تیر ماه نشستی با حضور سید محمد مهدی میرزایی قمی مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، رفعتی رئیس مرکز تخصصی مهارت و فناوری خودرو ۹ دی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و جمعی از مدیران با موضوع هم افزایی و تعامل دو مجموعه در برگزاری دوره های آموزشی تخصصی خودرو جهت کارکنان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه رفعتی رئیس مرکز ۹ دی با اشاره به تاسیس مرکز در سال ۲۰۰۷ توسط آژانس همکاری بین المللی کره جنوبی توضیح داد: این مرکز تخصصی خودرو در طرحی مشترک فی مابین کشور ایران و کره جنوبی راه اندازی شده و یکی از مرکزهای تخصصی در بخش آموزش خدمات پس از فروش خودروها در کشور محسوب می شود. در این طرح مشترک ابنیه و نیروهای متخصص توسط کشور ایران و بحث آموزش و تجهیزات توسط کشور کره جنوبی تامین گردیده است.
وی با اشاره به صدور گواهی های بین المملی در آن مرکز افزود: کلیه ساختار و چیدمان این مرکز تخصصی با همکاری کره جنوبی انجام شده و در این مرکز دو سطح گواهی برای کارآموزان صادر می گردد. یک گواهی مربوط به حضور در دوره های تخصصی است و یک سطح گواهی که با آزمون های کتبی و علمی دانشجو ارزیابی می گردد به صورت گواهی بین المللی می باشد.
رفعتی با اشاره به این موضوع که در این مرکز آموزش های مربوط به خودروهای برقی و هیبریدی نیز ارائه می شود گفت: با توجه به ورود خودروهای برقی به کشور لازم است که هر چه سریعتر آموزش های مورد نیاز برای کنترل و معاینه فنی این خودروها در کشور انجام شود.
رئیس مرکز ۹ دی ضمن اعلام آمادگی جهت برگزاری دوره های آموزشی خودرو و معاینه فنی برای کارکنان مراکز معاینه فنی گفت: یکی از راهکارهایی که در ارتقاء سطح کیفی خدمات و ایجاد وحدت رویه انجام معاینه فنی در کشور می تواند اثرگذار باشد بحث آموزش کارکنان مراکز است. داشتن دانش فنی لازم و کافی کارکنان می تواند در تشخیص درست ایرادات فنی خودرو و راهنمایی صحیح رانندگان خودرو جهت رفع نقص موثر باشد.
در ادامه میرزایی قمی مدیر عامل ستاد معاینه فنی ضمن قدردانی از برگزاری این نشست مشترک و دغدغه مند بودن سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستای ارتقاء استاندارد و سطح خدمات در مراکز معاینه فنی خودرو کشور تصریح کرد: محور همکاری این دو مجموع ایجاد رویه و تدوین برنامه ای برای آموزش کارکنان مراکز معاینه فنی شهر تهران و تسری آن برای سایر کشور است.
میرزایی قمی با اشاره به این موضوع که گذراندن دوره آموزشی به صورت مستمر برای کارکنان مراکز معاینه فنی الزامی است گفت:هدف از استفاده از ظرفیت سازمان فنی و حرفه ای برای بحث آموزش، ارتقا دانش عمومی کارکنان در زمینه خودرو، استانداردسازی و اخذ گواهی های معتبر مربوطه در این زمینه است. بدون تردید آموزش و داشتن دانش تخصصی کاربران یکی از اقدامات حائز اهمیت برای کیفی سازی این خدمات محسوب می شود.
وی با اشاره به این موضوع که تجهیزات سنجش آلایندگی در یک ماه گذشته در مراکز معاینه فنی شهر تهران نوسازی شده و این تجهیزات جدید قابلیت اندازه گیری آلایندگی اکسیدهای نیتروژن در خودرو را دارند بیان کرد: اکسید های نیتروژن یا ناکس از جمله آلاینده‌های هوا است. در فصل تابستان در شهر تهران با آلایندگی ازن روبرو هستیم که یکی از عوامل ایجاد آن ناشی از ناکس تولیدی از منابع متحرک است.
میرزایی قمی با توضیح این مسئله که به رغم قابلیت اندازه گیری ناکس در مراکز شهر تهران الزاماتی برای پایش و کنترل این گاز آلاینده وجود ندارد اظهار داشت: به علت عدم ثبت آن در سامانه ملی معاینه فنی (سیمفا) و نداشتن حدود مجاز در حال حاضر این آلایندگی در خودروها ارزیابی نمی شود ولی با عنایت به اطلاعات گردآوری شده و دانش تخصصی و فنی لازم، جهت تعیین حدود مجاز آلایندگی ناکس برای وسایل نقلیه این مجموعه آمادگی دارد تا در این زمینه با سازمان محیط زیست که در این حوزه دارای مسئولیت است همکاری نماید. بدون تردید پایش این آلایندگی در خودروها می تواند در بحث ارزیابی کیفیت و عملکرد کاتالیست و تدوین استاندارد لازم برای شرایط کاتالیست در چرخه تردد(پس از فروش) به عنوان راهکاری برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران موثر باشد.
مدیر عامل ستاد معاینه با اشاره بدین موضوع که شهر تهران از بضاعت ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت برخوردار است گفت: میزان مراجعات موتورسیکلت به مراکز تقریبا صفر است. در سال گذشته میزان مراجعات موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران تنها ۸۲۳ دستگاه بوده که از این تعداد ۶۰ درصد آن از آلایندگی و ۲۰ درصد از آزمون ترمز مردود شده اند. گفتنی است برخی از موتورسیکلت ها همزمان دارای چند نقص فنی بوده اند. در بحث ساماندهی موتورسیکلت ها علاوه بر ارتقاء استاندارد تولید، نیازمند یک تغییر رویکرد در بحث کنترل معاینه فنی این وسایل نقلیه و بروزرسانی ضوابط حدود مجاز آزمون های معاینه فنی آن توسط دستگاه های ذی ربط هستیم.
میرزایی قمی ضمن اعلام آمادگی برای حضور کارکنان معاینه فنی شهر تهران در دوره های آموزشی سازمان فنی و حرفه ای گفت: حدود ۷۶۹ مرکز معاینه فنی در کشور در حال ارائه خدمات می باشند که شهر تهران با توجه به اهمیت ارتقاء آموزش جهت عملیاتی شدن این موضوع در کشور به عنوان پیشگام در این زمینه آماده همکاری با سازمان فنی و حرفه ای است.
وی با توضیح این موضوع که در شهرداری تهران بخشی به صورت متمرکز متولی بحث آموزش های لازم به کارکنان براساس مسئولیت و جایگاه سازمانی ایشان است گفت: مراکز معاینه فنی به واسطه ارائه خدمات تخصصی به خودرو ها نیازمند استفاده از ظرفیت سایر بخش های خودرویی و بروزرسانی دانش تخصصی خود منطبق با پیشرفت تکنولوژی نوین خودروها هستند. با ملحوظ نظر قراردادن این موضوع که بنا بر تلاش و همیت مدیریت شهری خودروهای برقی وارد چرخه تردد گردیده لذا نیاز به ارتقاء دانش همکاران در این ارتباط اجتناب ناپذیر بوده و تحقق این موضوع مستلزم همکاری با مراکز تخصصی وتدوین استانداردهای لازم برای نحوه کنترل و پایش این خودروها است.
در پایان حاضرین در این نشست از نحوه فعالیت و تجهیزات مرکز تخصصی مهارت و فناوری خودرو ۹ دی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بازدید کردند.

انتهای پیام/

نظر شما