شناسهٔ خبر: 67606617 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برندسازی و صادرات سیر همدان در گرو ایجاد شهرک سیر

بنت الهدی نوری

سیر همدان به عنوان یک برند خاص در سال ۱۳۹۶ ثبت ملی شد و سرانجام پس از سال‌ها پیگیری و اعلام رسمی دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی و فکری WIPO در ژنو سوئیس، ۱۸ خردادماه ۱۴۰۲ با شماره آگهی AO-۱۲۷۳ به ثبت جهانی رسید و هم اینک مسئولان و متولیان امر در گام بعدی به دنبال برندسازی و تسهیل روند صادرات این محصول راهبردی هستند.

صاحب‌خبر -

مرغوبیت بالا، طعم، بو و مزه منحصر به فرد سیر همدان مولفه‌های تاثیرگذاری هستند که مورد قبول ذائقه شهروندان کشورهای همسایه قرار گرفته و مسیر صادرات این محصول را هموار کرده است و همچنین نوع آب و هوا و خاک منطقه و تابش نور خورشید کافی سبب کیفیت خوب سیر و موسیر استان همدان است.

نبود کارخانه فرآوری تخصصی سیر، سردخانه‌های کافی برای نگهداری سیر و نبود صادرات این محصول از جمله چالش‌ها و مشکلات سیرکاران همدانی محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه سیر یکی از کالاهای استراتژیک همدان بوده و از نظر کیفیت و خاصیت منحصر به فرد است، طی چند سال اخیر متولیان امر به این نتیجه رسیدند که مشکل سیر همدان در گرو ایجاد شهرکی تخصصی است و با ایجاد این شهرک، تولیدکننده سیر که همان کشاورز است به‌طور مستقیم محصول خود را به صنایع تحویل می‌دهد و با فرآوری سیر موضوع برندسازی و صادرات این محصول استراتژیک همدان نیز انجام می‌شود.

موضوع پرتودهی محصولات استرتژیک از جمله سیر و سیب‌زمینی از دیگر برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی همدان بوده که به نظر می‌رسد هنوز در ابتدای راه ایجاد شهرک تخصصی مانده است.

حل مشکل بسته بندی و برندینگ و صادرات با راه‌اندازی شهرک سیر

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار همدان با بیان اینکه با راه‌اندازی شهرک سیر مشکل بسته بندی و برندینگ و صادرات این محصول حل می‌شود، گفت: باید از ثبت جهانی سیرهمدان به عنوان فرصتی برای صادرات سیرهمدان استفاده کنیم.

اسدالله ربانی‌مهردر گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید براینکه شهرستان همدان یکی از قطب‌های تولید سیر در کشور بوده به‌طوری‌که سیر این شهرستان شهرت جهانی دارد، اظهار کرد:  بعد از ثبت جهانی سیر همدان راه‌اندازی شهرک سیر یکی از مطالبات کشاورزان شهرستان همدان به ویژه در منطقه مریانج و سولان بوده است.

وی با بیان اینکه شهرک سیر در راستای توسعه این محصول در استان پیگیری شده است اما مشکل جانمایی زمین برای این پروژه به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی و جهادکشاورزی متولی راه‌اندازی این شهرک هستند که در زمینه جانمایی این پروژه هنوز به توافق نرسیده‌اند،به طوریکه چند نقطه مشخص شده اما جانمایی نهایی صورت نگرفته است.

ربانی مهر با اشاره به اینکه زمین مرود نیاز برای راه‌اندازی شهرک سیر باید از اراضی درجه دو و سه باشد، افزود: اراضی پیشنهاد شده از اراضی کشاورزی مرغوب بوده که جهاد کشاورزی با تغییر کاربری این زمین‌ها موافقت نکرده است.

راه‌اندازی شهرک سیر اولویت ۱۴۰۳ قرار بگیرد

وی با تأکید براینکه کشاورزان شهرمریانج و سولان که تولیدکنندگان عمده این محصول در استان هستند؛ درخواست دارند این شهرک در نزدیکی محل کشت باشد، گفت: جانمایی و راه‌اندازی شهرک سیر همدان باید در اولویت سال ۱۴۰۳ قرار بگیرد.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار همدان با اشاره به اینکه شهرک سیر با مشارکت بخش خصوصی و کشاورزان این منطقه راه‌اندازی خواهد شد، افزود: برای ایجاد شهرک سیر، در مرحله اول باید جانمایی صورت بگیرد که انتظار است با توجه به مطالبه کشاورزان این منطقه حتما در اولویت قرار بگیرد.

ربانی مهر با بیان اینکه بعد از ثبت جهان سیرهمدان با همکاری اتاق بازرگانی، واحدهای تولیدی در منطقه راه‌اندازی شده است، گفت: اما هنوز به شکلی که می‌خواهیم نتوانسته‌ایم در بحث برندسازی کارهای بزرگی انجام دهیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید از ثبت جهانی سیر همدان به عنوان فرصتی برای صادرات استفاده کنیم، تأکید کرد: سیر همدان جایگاه خاصی دارد، به طوری‌که  جزو ۱۰ محصول صادراتی کشور بوده و باید در برندسازی آن از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

اراضی پیشنهادی شهرک سیر قابلیت تغییر کاربری ندارد

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه اراضی پیشنهادی شهرک سیر جزو اراضی درجه یک آبی بوده که قابلیت تغییر کاربری ندارد، به ایسنا گفت: چندین زمین که ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر با همدان فاصله دارد برای استقرار ۶۰ تا ۷۰ واحد فراوری و بسته‌بندی سیر از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی استان پیشنهاد شده است.

حسن محمدی با تأکید براینکه در حال حاضر چهار واحد تخصصی سیر در استان همدان مجوز بهره‌برداری اخذ کرده‌اند، اظهارکرد: چهار واحد تخصصی پودر سیر و سیرسیاه با ظرفیت ۲۰۰۰ تن در استان مجوز اخذ کرده اند که سه واحد در شهرک صنعتی بهاران مستقر بوده و دو واحد آن فعال است.

وی با بیان اینکه ۹۰ واحد شوری و ترشی نیز ۹۰۰۰ تن از سیر تولیدی استان را فرآوری می‌کنند، تأکید کرد: باید به دنبال واحدهای تخصصی فرآوری سیر باشیم.

محمدی با بیان اینکه از ۵۰ هزار تن سیر تولیدی استان ۱۰ هزار تن فرآوری می‌شود، افزود: در برنامه چهارساله باید ۷۰ تا ۸۰ درصد از سیر تولیدی استان را فرآوری کنیم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به وجود یک سردخانه سیر با ظرفیت ۵۰۰۰تن در شهر مریانج، گفت: ۶۳ واحد سردخانه در استان همدان در حال احداث است که سه واحد آن با ظرفیت ۱۵ هزار تن مخصوص سیر است.

در زمینه صدور مجوز برای صنایع تبدیلی و سردخانه محدودیتی نداریم

وی با تأکید براینکه اگر شهرک سیر به نتیجه برسد خیلی از واحدها می‌توانند در آن مستقر شوند، اظهارکرد: در زمینه صدور مجوز برای ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی سیر در شهرکهای صنعتی استان هیچگونه مشکلی نداریم.

محمدی با بیان اینکه سیر و سیب‌زمینی از محصولات استراتژیک استان همدان بوده و در زمینه صدور مجوز برای صنایع تبدیلی و سردخانه محدودیتی نداریم، تصریح کرد: برای ایجاد سردخانه مخصوص سیر اراضی درجه سه به بالا می‌توانند استعلام تغییر کاربری بگیرند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در گذشته تمام سیر تولیدی استان به کرج می‌رفت، یادآور شد: در گذشته در استان امکانات نگهداری سیر وجود نداشت اما خوشبختانه امروز هم دانش آن را داریم و هم حمایت های لازم برای ایجاد سردخانه نگهداری سیر وجود دارد.

محمدی با بیان اینکه بخشی از سیر تولیدی استان در بازارهای داخلی و خارجی مصرف می‌شود، تأکید کرد: سیر محصولی کم آب‌بر بوده، بنابراین برای توسعه کشت این محصول باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و اگر برای ۵۰ درصد از تولیدات استان برنامه ریزی کنیم کافی است.

انتهای پیام

نظر شما