شناسهٔ خبر: 67606334 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

حواشی ساخت قسمت جدید سن‌پترزبورگ بعد ۱۵ سال

همشهری آنلاین

«سن‌پترزبورگ۲» درحالی پس از ۱۵ سال تولید می‌شود که رامبد جوان جای بهروز افخمی را پشت دوربین این فیلم خواهد گرفت. کسی که به نظر می‌رسد پس از تجربه «نگار» و «قانون مورفی»، با دقتی بیشتر نسبت به کارگردان قبلی، بتواند این فیلم را روی مرز واقع‌گرایی و فانتزی پیش ببرد. 

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

تولید سری دوم فیلم‌ها دارد به اتفاقی معمول در سینمای ایران تبدیل می‌شود. اتفاقی که جدید هم نیست، اما حالا روی دور تندی قرار گرفته است. خبر ساخت دومین قسمت از سن پترزبورگ که پانزده سالی است هر ازچندگاهی تیتر رسانه‌ها می‌شود، حالا با تغییر کارگردان آن گره خورده تا قسمت دوم این فیلم را بیش از پیش در مرکز توجه قرار دهد.

نخستین قسمت سن پترزبورگ را بهروز افخمی کارگردانی کرده است. وی در زمان اکران این فیلم با تهیه‌کننده به مشکل خورد و بحث میان آن‌ها رسانه‌ای هم شد. تهیه‌کننده درباره بالا بردن هزینه فیلم به دلیل وقفه‌ای که افخمی در تولید انداخته بود، از او گله داشت.

بهروز افخمی در زمان اکران «سن پترزبورگ» با تهیه‌کننده بر سر بالا بردن هزینه فیلم به دلیل وقفه‌ای که خودش در تولید انداخته بود، دچار مشکل شده بود

با این همه، اما بحث بر سر ادامه کارگردانی قسمت دوم این فیلم توسط افخمی در میان بود. افخمی در مصاحبه‌های خود درباره حق مالکیتی که از قسمت اول در فیلم داشت، صحبت می‌کرد و حدودا برای همه مسجل شده بود که قسمت دوم این اثر را نیز خود او کارگردانی خواهد کرد. هرچند در جشنواره فیلم فجر سال ۹۲ عنوان کرد که به دلیل مشغله دو بازیگر اصلی، قسمت دوم این اثر هیچ‌گاه ساخته نخواهد شد.

اعتباریان از سال ۹۲ درباره این فیلم مصاحبه کرد و گفته بود که قصد دارد قسمت دوم این اثر را تولید کند. اعتباریان بیش از افخمی در مصاحبه ها، بر روی حضور پیمان قاسم‌خانی تاکید داشت و منتظر بود تا او مجالی بیابد و این اثر را بنویسد.

از سوی دیگر، حضور محسن تنابنده در سریال داوود میرباقری دلیل دیگری شد که ساخت سن پترزربوگ۲ در بازه‌های متفاوت به تعویق بیفتد. هرچند حالا هم باید منتظر پایان تصویربرداری پایتخت۷ ماند تا تنابنده بتواند به این پروژه بازگردد.

از ماجرای یک اختلاف تا سابقه تهیه‌کننده در تغییر کارگردان فیلم‌هایش

اعتباریان طی مصاحبه‌ای در سال ۹۸، در روز‌های فیلم‌برداری ملاقات با جادوگر، اعلام کرد که زمستان همان سال، سن پتزربورگ را جلوی دوربین می‌برد. ملاقات با جادوگر آخرین فیلمی است که اعتباریان آن را پس از سن پتزربورگ تهیه کرده است. اما در آن سال نیز این اتفاق عملی نشد.

نکته جالب توجه این سوژه، حول اعتباریان تهیه کننده این اثر است که در کارنامه او، یک فیلم چندقسمتی دیگر هم به چشم می‌خورد. البته این فیلم سه قسمت دارد و جالب آنکه در هر سه قسمت با فریدون جیرانی همکاری کرده است. این سه فیلم که به سه‌گانه ستاره‌ها معروف است، برخلاف سن پترزبورگ در دو سال متوالی تولید و اکران شدند. این اولین بار نیست که قسمت دوم یک اثر سینمایی توسط اعتباریان تهیه می‌شود و جالب آن‌که اولین بار نیست که کارگردان اثر او تغییر می‌کند

این اولین بار نیست که قسمت دوم یک اثر سینمایی توسط اعتباریان تهیه می‌شود و جالب آن‌که اولین بار نیست که کارگردان اثر او تغییر می‌کند. سال ۹۷ اعتباریان در گفت‌وگویی خبر داد که از همکاری با محمدحسین لطیفی برای ساخت ملاقات با جادوگر، خوشحال است، اما در نهایت جمشید بهرامیان این اثر را ساخت.

سن پترزبورگ در جشنواره فیلم فجر سال ۸۸ حضور پیدا نکرد و با اینکه اعتباریان دلیل آن را مشکلات فنی و مسائل تدوین عنوان کرده بود، اما برخی رسانه‌ها گمانه‌های دیگری داشتند که به اختلاف کارگردان و تهیه‌کننده و مسائل سیاسی بازمی‌گشت.

رامبد جوان و راه رفتن روی مرز واقع‌گرایی و فانتزی در «سن پترزبورگ»

با این حال سن پتزربورگ که پس از اکران بسیار مورد اقبال قرار گرفت، قرار است به زودی نسخه دومی به کارگردانی رامبد جوان داشته باشد. کسی که تولید فیلم خود او یعنی زودپز از سال گذشته مورد توجه رسانه‌ها بود و با وجود پایان فیلمبرداری، به جشنواره فیلم فجر سال گذشته نرسید. رامبد جوان مسئولیت سنگینی به دوش دارد و باید علاوه بر حفظ انسجام فیلم، با دو بازیگری همکاری کند که هر کدام به اندازه ۱۵ سال تغییر کرده و چالاکی گذشته را ندارند

رامبد جوان که بیش از سینما، در تلویزیون به چهره‌ای شاخص تبدیل شد، آخرین اثر خود یعنی قانون مورفی را ۷ سال پیش تولید و در سال ۹۷ روانه سینما کرد. اثری کمدی به سبک اسلپ‌استیک که ماجراجویانه در شهر‌های شمالی ایران تولید شد و فروشی حدود ۱۰ میلیارد تومان داشت.

او حالا مسئولیت سنگینی را به دوش دارد و باید علاوه بر حفظ انسجام سن پتزربورگ در ادامه فصل قبلی، با دو بازیگری همکاری کند که هر کدام به اندازه ۱۵ سال تغییر کرده و طبق گفته خود او چالاکی گذشته را ندارند.

با این حال به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین گزینه برای کارگردانی سن پتزربورگ که ترکیبی سیال میان واقع‌گرایی و فانتزی است، رامبد جوان باشد. کسی که دو اثر اخیر او یعنی نگار و قانون مورفی نیز ترکیبی از همین دو عنصر بوده و احتمالا با دقتی بیشتر نسبت به کارگردان پیشین این اثر بتواند سن پترزبوگ را روی مرز این دو عنصر با چاشنی طنز پیش ببرد.

نظر شما