شناسهٔ خبر: 67606261 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ویدیویی از بازرسی ارتش روسیه از لابراتوار تسلیحات شیمیایی اوکراین

علی مدنی

وزارت دفاع روسیه تصاویری از بازرسی نظامیان این کشور از آنچه که یک لابراتوار موقت اوکراینی مخصوص تولید مواد مورد استفاده در تسلیحات شیمیایی خوانده، منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ژنرال «ایگور کریلوف»، مسئول بخش تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی وزارت دفاع روسیه اظهار کرد تاسیسات مذکور در نزدیکی شهر «آودیوکا» در جمهوری خلق دونتسک کشف شده است. این شهر در ماه فوریه گذشته از سوی نیروهای روسیه آزاد شد.

بر اساس اعلام کریلوف آثار اسید سولفوریک و سیانید سدیم و همچنین آنیون‌ سیانید – ترکیبات شیمیایی سمی از گروه سیانو در این محل پیدا شدند. از اسید سولفوریک و سیانید سدیم می‌توان برای تولید سیانید هیدروژن – یک ماده بسیار سمی که در زمان جنگ جهانی اول به عنوان سلاح شیمیایی استفاده می‌شد – استفاده کرد.

در تصاویری که ارتش روسیه از این تاسیسات منتشر کرده یک سرباز ملبس به لباس ایمنی و ماسک ضدگاز در حال جمع‌آوری نمونه‌هایی از تجهیزات و بخش‌های مختلف دیده می‌شود. او یک ظرف شیشه‌ای حاوی یک ماده زرد رنگ جامد را مورد وارسی قرار می‌دهد. در ادامه این ویدیو دستگاهی که به نظر یک راکتور شیمیایی می‌آید مشاهده می‌شود.

سرباز روسی مشاهده شده در این ویدیو از یک آنالیزور شیمیایی پرتابل استفاده می‌کند. در ادامه این تصاویر تحویل نمونه‌های جمع‌آوری شده به یک سایت نظامی روسیه دیده می‌شود.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه این لابراتوار در یک ساختمان نیمه ویران و مملو از آوار ساختمانی کار گذاشته شده بود و در آن تعداد زیادی ظروف خالی  وجود داشت.

کریلوف در صحبت‌های روز دوشنبه خود گفت ارتش روسیه دست کم ۲ مورد استفاده ارتش اوکراین از سیانید هیدروژن را ثبت کرده است. او اظهار کرد در ماه مه ۲۰۲۴ غیرنظامیان ساکن منطقه آودیوکا علائمی از مسمومیت با سیانید هیدروژن را نشان دادند. این ژنرال روسی اضافه کرد آثار این مواد شیمیایی همچنین در تکه‌های مهمات یافت شده در منطقه بلگورود روسیه یافت شدند.

روسیه در سال ۲۰۲۲ اوکراین را به اداره کردن یک برنامه تسلیحات بیولوژیکی مخفیانه و داشتن برنامه برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد. کی‌یف داشتن هر گونه تسلیحات کشتار جمعی را تکذیب کرده است. آمریکا در راستای تداوم حمایتش از اوکراین ادعاهای روسیه را «پوچ» دانسته است.

انتهای پیام

نظر شما