شناسهٔ خبر: 67605951 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پرتاب موفقیت آمیز فضاپیمای آریان 6 اروپایی به فضا

صاحب‌خبر -

شفقنا- فضاپیمای آریان 6 روز سه‌شنبه، یک ساعت و شش دقیقه پس از برخاستن از مرکز فضایی کورو در گویان فرانسه، ماهواره‌های کوچکی را که با خود به فضا برده بود، در مدار قرار داده و موفقیت اولین پرواز این موشک اروپایی را رقم زد.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه اسکای نیوز عربی نوشت: «جوزف اشباکر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، درباره موفقیت این ماموریت گفت: «این یک روز تاریخی برای آژانس فضایی اروپا است و با این موفقیت، اروپا دوباره استقلال خود را در زمینه سفرهای فضایی به دست می آورد».

طبق این گزارش؛ برای اینکه این موفقیت کامل تلقی شود، باید منتظر بازگشت لایه بالایی خودرو از جو و فرود در اقیانوس آرام بود که قرار است تقریباً سه ساعت پس از پرتاب اتفاق بیفتد.

به گفته تونی تولکر-نیلسن، رئیس حمل و نقل فضایی آژانس فضایی اروپا، موفقیت این موشک 56 متری غول پیکر نشان دهنده بازگشت اروپا به بخش فضایی است.

از آخرین پرواز فضاپیمای آریان 5 در یک سال پیش، اروپایی‌ها دیگر نتوانسته‌اند ماهواره‌ای را به تنهایی در مدار قرار دهند: از زمان حمله به اوکراین، آنها دیگر به موشک‌های سایوز روسی و وگا دسترسی نداشته‌اند. -راکت C از اواخر سال 2022 پس از یک حادثه از خدمت خارج شده است.

فضاپیمای آریان 6 در اولین پرواز خود، 11 ماهواره کوچک دانشگاهی، تجهیزاتی برای آزمایش‌های مختلف و همچنین دو کپسول برای ورود مجدد به جو حمل کرده است.

این خبر را در وبگاه اسکای نیوز عربی ببینید

 

نظر شما