شناسهٔ خبر: 67605642 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وزیر صهیونیست نسبت به فروپاشی ائتلاف حکومتی هشدار داد

ایسنا

وزیر فرهنگ رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه این رژیم برای توافق با حماس، برای امتیاز دادن آماده است، فاش کرد وضعیت ائتلاف حکومتی بد است و احتمالا متلاشی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «میکی زوهار»، وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی درباره احتمال «متلاشی شدن» ائتلاف حکومتی هشدار داد که می‌تواند منجر به «شکست در جنگ» در نوار غزه شود.

این در بیانیه‌ زوهار شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با کانال ۱۲ خصوصی عبری در سایه تشدید تنش بین اجزای ائتلاف تشکیل‌دهنده حکومت دست راستی به ریاست بنیامین نتانیاهو بیان شد.

زوهار درباره حزب لیکود به رهبری «نتانیاهو» گفت: «وضعیت ائتلاف بد است و ممکن است سقوط کند.»

وی افزود: رفتار امروز ائتلاف و سقوط آن می‌تواند منجر به شکست در جنگ شود.

وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به پیامدهای احتمالی انتخابات زودهنگام هشدار داد و گفت: انتخابات پاداشی به دشمنان ما خواهد بود.

اختلافات در دولت اشغالگر عصر دوشنبه به اوج خود رسید، زیرا «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی تصریح کرد که وی در ازای رای دادن به «قانون خاخام‌ها» در کابینه کوچکی که در مورد جنگ تصمیم گیری می‌کند قرار داده شود این در حالی است که عملا چنین کابینه‌ جنگی دیگر وجود ندارد.

بن گویر باعث شد پیش‌نویس قانون پیش از رأی گیری به دلیل عدم کسب اکثریت، که به معنای بحران جدید در ائتلاف حاکم است، پس گرفته شود، در حالی که حزب شاس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر را به از دست دادن کنترل بر دولت خود متهم کرد که این مساله دولت نتانیاهو را با تهدید به انحلال روبه‌رو می‌کند.

این پیش‌نویس قانون، انتقال اختیارات انتصاب خاخام‌ها در شهرها را از مقامات محلی به وزارت ادیان که توسط «موشه ملخیئیلی» از حزب شاس اداره می‌شود، واگذار می‌کند.

صبح سه‌شنبه، بن گویر در مصاحبه‌ای با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد که تا زمانی که نتانیاهو او را در تصمیم‌گیری‌های مربوط به جنگ غزه وارد نکند، به اخلال در اقدامات کابینه اشغالگر و قوانین پیشنهادی آن ادامه خواهد داد و به آن رأی نخواهد داد.

بن گویر معتقد است آنچه برای شاس اهمیت دارد پول و شغل است. همزمان با خشم شاس، یکی از احزاب که نماینده یهودیان مذهبی (حریدیم) در کنست است به تبادل اتهامات با بن گویر پرداخت و او را یک «بالون بادکرده» توصیف کرد. این در حالی است که اکثر مفسران صهیونیست رد می‌کنند دولت در آینده نزدیک بر سر این بحران منحل شود.

با وجود هرج و مرج شدید در داخل کابینه به دلیل جنگ در نوار غزه، این لزوماً به معنای انحلال آن در آینده نزدیک نیست، زیرا احزاب مختلف ائتلاف می‌دانند که در هیچ انتخابات نزدیک به اکثریت نخواهند رسید و نظرسنجی‌ها نیز به آن اشاره دارند. اما ممکن است این اتهامات خطرناک باشد و پایه‌های ائتلاف حاکم را بی‌ثبات کند. اگر نتانیاهو به از دست دادن کنترل دولت خود ادامه دهد و وضعیت داخلی خود را سامان نبخشد، ممکن است اوضاع عملا به سمت پایان کار کابینه او تسریع یابد، به ویژه اینکه احزاب حریدی نتوانستند بسیاری از قوانین را که می‌خواستند و به شکلی که می‌خواستند تصویب کنند از جمله قانون معافیت حریدی‌ها از خدمت اجباری و اکنون «قانون خاخام‌ها» نیز مزید بر علت شده است، درحالیکه قوانین و مراحل دیگری هم به آن اضافه خواهد شد.

نظر شما