شناسهٔ خبر: 67605524 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

در نشست کمیته تبلیغات استان تهران مطرح شد؛

پاسداشت زبان فارسی از موضوعات مهم حوزه تبلیغات است

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران؛ سیصد و هشتاد و چهارمین جلسه کمیته تبلیغات استان تهران با موضوع بررسی نوع و نحوه کار شرکت‌های تبلیغاتی به لحاظ وابستگی اداری و تصمیم‌گیری به وسایل ارتباط جمعی با حضور علی فروزانفر مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، عباس محمدیان مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده کانون‌های تبلیغاتی، سه‌شنبه ۱۹ تیرماه برگزار شد.
در ابتدای جلسه علی فروزانفر ضمن گرامیداشت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، عنوان کرد: با توجه به اینکه تبلیغات و آگهی‌ها در همه فضاهای عمومی اعم از حقیقی و مجازی در معرض نگاه افراد است و به صورت مستقیم بر فکر، ذهن، احساس و فرهنگ جامعه تاثیر می‌گذارد، جلسه کمیته تبلیغات یکی از مهم‌ترین جلسات در حوزه مسائل مربوط به تبلیغات است.
وی افزود: یکی از مسائل مهم در حوزه تبلیغات نیز پاسداشت زبان فارسی است. از نکاتی که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد استفاده از خط و زبان فارسی، عدم استفاده از الفاظ بیگانه و نامانوس در سر درب اصناف و نام‌گذاری موسسات تجاری است. 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به گستردگی کانون‌های تبلیغاتی در استان و شهر تهران، عنوان کرد: استان تهران به لحاظ ظرفیت‌ها به نسبت سایر استان‌ها بسیار متفاوت و گسترده است. بزرگترین کانون‌های تبلیغاتی در استان تهران فعال هستند. از این جهت مسئله تبلیغات در این استان بسیار حائز اهمیت است و این نکته مسئولیت و وظیفه ما در اداره ارشاد را سنگین‌تر و حساس‌تر می‌کند.
فروزانفر با اشاره به جایگاه زبان فارسی و لزوم پاسداشت و محافظت از این میراث باارزش و با تاکید بر احساس مسئولیت و نقش‌آفرینی کمیته تبلیغات در فرهنگ جامعه، اظهار داشت: علاوه بر زبان فارسی از جمله مواردی که باید در امور تبلیغاتی مورد توجه قرار بگیرد مسائل قومی، فرهنگی، اخلاقی و مسائل کلان ملی است. گاهی بنابر اقتضائات زمان استفاده از برخی کلمات بار معنایی خاصی پیدا می‌کند.
وی افزود: زمانی که فضای جامعه ملتهب است، استفاده کردن از یک کلیدواژه نادرست می‌تواند برای کانون‌های تبلیغاتی بار حقوقی داشته باشد. در مقابل زمانی که کشور نیازمند اتحاد و انسجام ملی است، کمیته تبلیغات به کانون‌ها توصیه می‌کند در این جهت اقدام کرده و در تبلیغات شهری خود اتحاد، انسجام و همبستگی ملی را تقویت نمایند.
 
عکس بین خبر جلسه تبلیغات
 
فروزانفر، پیرامون سازوکار نظارتی بر فعالیت‌های کانون‌های تبلیغاتی استان تهران، مطرح کرد: کانون‌ها و مجموعه‌های تجاری ممکن است به دلایل متعدد تخلفاتی داشته باشند. در بسیاری از موارد در مرحله اول تذکر به مجموعه‌ها و در مرحله بعد جریمه‌های نقدی یا فرهنگی در دستور کار است. در برخی موارد نیز سطح‌بندی کانون‌های تبلیغاتی متخلف از سطح یک به دو و از دو به سه تنزل پیدا می‌کند.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، ادامه داد: بنای کار اداره فرهنگ و ارشاد در مواجهه با تخلفات تبلیغاتی بر تذکر، تعامل و تفاهم با کانون‌های تبلیغاتی است، در صورتی که پس از طی این مراحل باز هم موارد قانونی لحاظ نشود، لغو مجوز این مجموعه‌ها صورت می‌گیرد.
وی افزود: تقریبا تمام تبلیغات تجاری که افراد یا مجموعه‌ها در طول روز، ماه و هفته در سکوهای تبلیغاتی مختلف انجام می‌دهند به صورت روزانه توسط شهرداری‌ها و عوامل نظارتی اداره فرهنگ و ارشاد رصد و گزارش می‌شود. ضمن اینکه بازدید سرزده از کانون‌های تبلیغاتی و بررسی میزان انطباق فعالیت‌ها با قانون و مقررات نیز صورت می‌گیرد.
فروزانفر در پایان خاطرنشان کرد: هر امری که در حوزه تبلیغات صورت بگیرد چه در فضای حقیقی و تبلیغات شهری چه در فضای مجازی در حیطه رصد و بررسی کمیته تبلیغات قرار دارد. بنابراین اگر در فضای مجازی نیز تخلفی صورت بگیرد، پس از تذکر، سازوکار تنبیهی و توجیهی برای آن تعریف  و راه جبران تعیین می‌شود. اگر مجموعه‌ای به تذکرات توجه کرده و تخلف صورت گرفته را جبران کند از مراحل بعدی توجیهی و تنبیهی معاف می‌شود و در صورتی که این مسیر را کامل نکند به طور قطع لغو مجوز می‌شود.
گفتنی است در این جلسه مباحثی از جمله موضوعات مربوط به کانون‌های آگهی و تبلیغاتی از قبیل استعلام متقاضیان بعد از گذشت دو ماه و طرح تقاضا در جلسات کمیته، همچنین بررسی نوع و نحوه کار شرکت‌های تبلیغاتی از نظر عدم وابستگی اداری و تصمیم‌گیری به وسایل ارتباط جمعی و یا آگهی‌دهندگان طبق ماده ۵ آیین‌نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی مطرح شد.

نظر شما