شناسهٔ خبر: 67604798 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استولتنبرگ: گسترش ناتو تصمیم آسانی نیست

امیرمحمد سهرابی

دبیرکل ناتو گفت گسترش این ائتلاف و گشودن درب‌های آن به روی دیگر کشورها «انتخاب بدیهی و تصمیم آسانی نیست» و دلیل آن را نگرانی و ترس از رویارویی با روسیه دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اجلان سران ناتو به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این ائتلاف نظامی از روز سه‌شنبه در واشنگتن دی‌سی آغاز شده و این درحالیست که هنوز هیچ چشم‌اندازی برای صلح اوکراین وجود ندارد و از آنجایی که متحدان غربی به ارسال مداوم تسلیحات به کی‌یف ادامه می‌دهند، معلوم نیست چه زمانی مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین آغاز خواهد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گزارش کرد: «سوال مطرح شده این است که آیا ما حاضریم درهای ناتو را به روی دیگر کشورها باز کنیم یا خیر. برخی می‌ترسند که گسترش ناتو موجب تضعیف این ائتلاف و تحریک مسکو شود.»

استولتنبرگ در ادامه سخنرانی‌اش در جریان این اجلاس تاکید کرد: «گسترش ناتو انتخاب بدیهی و تصمیم آسانی نیست.»

او هم‌چنین با اشاره به جنگ اوکراین تصریح کرد: «جنگ اوکراین بزرگترین بحران امنیتی در نسل‌هاست. بزرگترین هزینه و خطر این خواهد بود که روسیه در جنگ اوکراین پیروز شود. علاوه بر این، حمایت ناتو از اوکراین با هزینه‌ها و خطرات احتمالی همراه است و قاعدتا انتخاب‌های امن و بدون خطری در طول جنگ وجود ندارد.»

دبیرکل ناتو با اتهام‌زنی به دیگر کشورها، گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم روسیه در جنگ اوکراین پیروز شود زیرا پیروزی روسیه دیگر دشمنان ناتو از جمله خود رئیس‌جمهور پوتین، کره شمالی، چین و ایران را تقویت خواهد کرد. آنها می‌خواهند ناتو شکست بخورد.»

وی افزود: «اوکراین شجاعت چشمگیری از خود نشان داده و حمایت‌های بی‌سابقه‌ای را ارائه داده است اما اجازه دهید صادقانه بگویم که حمایت‌های ما از اوکراین هم ساده و آسان نیست زیرا با هزینه‌هایی همراه است.»

انتهای پیام

نظر شما