شناسهٔ خبر: 67604781 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

هادی مرزبان با «باغ شب‌نمای ما» در نیاوران

هادی مرزبان نمایش «باغ شب‌نمای ما» نوشته زنده‌یاد اکبر رادی را روی صحنه می‌برد.

صاحب‌خبر -

این کارگردان باسابقه تئاتر درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود به ایسنا گفت: این روزها مشغول آماده‌سازی نمایش «باغ شب‌نمای ما» هستم که قرار است بعد از ماه محرم و صفر روی صحنه برود.

او ادامه داد: از آنجاکه این نمایش یک کار کمدی است، اجرای ما بعد از ایام سوگواری خواهد بود و قرار است نمایش ما در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برود.

مرزبان که پیش‌تر همین نمایشنامه را اجرا کرده است، درباره اجرای دوباره آن توضیح داد: حدود ۲۳ سال پیش این نمایشنامه را اجرا کردیم ولی علاقه‌مند بودم دوباره با نگاهی تازه و با پاره‌ای تغییرات، آن را روی صحنه بیاورم که خوشبختانه در حال حاضر این شرایط فراهم شده است.

این کارگردان که از مدت‌ها پیش قصد داشت نمایش «نوبت دیوانگی» را نیز برای دومین بار اجرا کند، درباره وضعیت اجرای آن گفت: تصمیم داشتم که این نمایشنامه را مهر و آبان امسال اجرا کنم ولی سالن اجرا را برای بهمن و اسفند در اختیار ما می‌گذاشتند، به همین دلیل از اجرای این نمایش در سال جاری منصرف شدم و قرار شد اجرای «نوبت دیوانگی» به بهار سال آینده موکول شود.  

نمایش «باغ شب‌نمای ما» از جمله نمایشنامه‌های مشهور اکبر رادی است که در قیاس با تعدادی از نمایشنامه‌های او کمتر اجرا شده است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده:«شاه در پناه تخت‌طاووس ایستاده، خیره به باغ بیرونی، تصنیفِ «باباجان یکی یه پوله خروس» را به سوت می‌نوازد و آهسته بشکن می‌زند. عمله خلوت دست‌ها را جلو گذاشته، سرها به زیر، عین مهره‌های شطرنج که در خانه‌های خود درست چیده شده‌اند. فقط اعتمادالسلطنه است که نزدیک تخت دو زانو روی قالیچه نشسته، روزنامه‌ای به شکل طومار میان انگشتان خود گرفته عبوس است. کمی بعد آقا مردک از پشت تخت‌طاووس برمی‌خیزد و با یک گلدان نقره میان دو دست، کرنش‌کنان عقب می‌کشد. و آنگاه سرها نظاره‌کنان به شاه بالا می‌آید... در این صحنه درباریان و اهل اندرون می‌روند و می‌آیند و گویی در یک فضای سیالِ مه‌آلود، آرام شناورند.»

نظر شما