شناسهٔ خبر: 67604689 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

محرم تجلی ناب‌ترین آیین‌ها/ زیرخیمه حسین راه عاشقی باز است

ساری- محرم تجلی ناب‌ترین آئین‌های عاشورایی بوده که ریشه در جان مردمان دیار علوی دارد و تا همیشه در تاریخ پابرجا است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - علیرضا نوری کجوریان: دوباره علم و بیرق وکوچه‌هایی که هر روز سیاه پوش می‌شود تا همه زیر خیمه تو پناه بگیرند. حال و هوای شهر هم آرام آرام تغییر رنگ می‌دهد از شور سیاسی به محرم می‌رسد و نوای سنج و طبل و زنجیر شنیده می‌شود. «باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است».

دوباره صدای زنگ کاروانیان عاشورا به گوش می‌رسد. ما ایستاده‌ایم و تاریخ ما را به عمق واقعه عاشورا می‌برد. همه چیز از آن عصر پربلا شروع شد که آفتاب بر بلندای تل زینبیه رسیده بود و این زینب بود که روایت می‌کرد چیزی جز زیبایی ندیدم. او در این قربانگاه ۷۲ قربانی داد تا به ما بگوید ایستادیم تا از نفس نیفتید.

محرم تجلی ناب‌ترین آیین‌ها/ زیرخیمه حسین راه عاشقی باز است

آئین‌های عاشورایی در مازندران ریشه در تاریخ دارد و رسم و رسوم مردمان این دیار از فرهنگی نشأت گرفته که ریشه در خون دارد، خون سرخی که از کربلا در رگ‌های تاریخ جریان یافت و با خون جوانان وطن در امتداد ظهور جاری است.

آیین‌هایی از جنس علم بندان، تشت گذاری، علم گردانی و جوشی خوانی و غیره. این سنت‌های ناب عاشورایی نسل به نسل و سینه به سینه در گذر زمان تکرار و به دوره کنونی رسیده است و نمی‌توان از نقش پیرغلامان در حفظ و پاسداشت این ارزش‌ها به آسانی گذشت.

این سنت‌های ناب عاشورایی نسل به نسل و سینه به سینه در گذر زمان تکرار و به دوره کنونی رسیده است عقیل قلندری پیرغلامی از شهرستان قائمشهر که خادمی دوستداران امام حسین را مدال افتخاری برای خود می‌داند، می‌گوید: هرچه داریم به برکت امام حسین و سفره‌های عاشورایی است.

حاج عقیل با اشاره به اینکه به همراه بچه‌های هیأت علم و بیرق عزا را در مسجد محل برپا می‌کند، ادامه می‌دهد: عشق حسین (ع) سرمایه اول و آخر ما است و چیزی جز این نداریم.

وی به کارکرد اجتماعی هیئات مذهبی اشاره و اضافه می‌کند: در دوران کرونا هیأتها به میدان آمدند و به هر قشری که نیاز داشت اعم از آسیب دیدگان کرونا و محرومان خدمت کردیم.

امام حسین (ع) همیشه یاریگر است

این پیرغلام حسینی با بیان اینکه امام حسین همیشه یاریگر و کمک کننده بوده است، ادامه داد: بارها شاهد بودیم که نیازمندی مراجعه می‌کرد در آن لحظه نمی‌توانستیم نیازش را برآورده کنیم اما بعد با مدد امام حسین گره از مشکلش گشوده می‌شد.

وی تصریح کرد: عشق امام حسین و کار هیأتی کردن همواره لبخند رضایت بر چهره خدمت گیرندگان و نیازمندان می‌نشاند و این راز را فقط باید در عشق به امام حسین جستجو کرد.

نیت کنید و بگویید یا حسین

محرم که می‌شود هر کس به طریقی رسم شیدایی و عاشقی در پیش می‌گیرد یکی نوحه می‌خواند، دیگری سینه می‌زند و آن یکی هم چای می‌ریزد و یا جرعه آبی به عزاداران می‌نوشاند. اینجا زیر خیمه حسین راه عاشقی یک طرفه و یا مسدود نیست فقط کافیست نیت کنید و بگویید یا حسین.

محرم تجلی ناب‌ترین آیین‌ها/ زیرخیمه حسین راه عاشقی باز است

ولی الله رحمانی پیرغلامی که سال‌های سال برای عزاداران حسینی در میاندرود چای می‌ریزد، می‌گوید: بارها شاهد بودیم که در مجالس حسینی بیماران زیادی به برکت این شور و عشق شفا می‌گرفتند و این برایم بهترین خاطره محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در دستگاه امام حسین مقام و مسئول نداریم بلکه همه خادم هستیم، گفت: هر که خادم‌تر باشد اجر و مزدش بیشتر خواهد بود این مسئله‌ای است که محرم و هیئت را دیگر دستگاه‌ها متمایز می‌کند.

محمد تقی عابدی پیرغلام آملی که نوجوانی و جوانی‌اش را با عشق به امام حسین و خدمت به دوستدارانش در تکیه و حسینیه محل به میانسالی رسانده است می‌گوید: همزمان با محرم آئین‌ها و رسم‌های مختلفی در حسینیه و مسجد محل اجرا می‌کنیم که با استقبال عزاداران و شیفتگان حسینی روبرو می‌شود.

وی بر پایی ایستگاه صلواتی و آئین عزاداری و سینه زنی را از رسم‌های قدیمی عنوان می‌کند و می‌گوید: هر کسی با هر شغل و جایگاهی در این آئین‌ها حضور می‌یابد تا عشق و علاقه خود را به خاندان عصمت و طهارت نمایان کند.

آئین‌ها و رسم‌های عزاداری مازندران مملو از شور و شعور است که با جان و تن مردمان دیار علوی سرشته شده است و عشق به امام حسین و اهل بیت را نمی‌توان از آنان جدا کرد.

محرم تجلی ناب‌ترین آیین‌ها/ زیرخیمه حسین راه عاشقی باز است

شور و نشاط علوی و حسینی در دیار مازندران فراگیر شده و هیئات و گروه‌های مذهبی علم و بیرق عزاداری را برافراشتند. حجت الاسلام محمد مهدی شریف تبار مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به فعالیت بیش از ۴ هزار هیأت مذهبی در استان مازندران به برنامه‌های دهه اول ماه محرم در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: اعزام مبلغ و مبلغات از جمله برنامه‌هایی است که همزمان با دهه اول محرم اجرا می‌شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر اعزام بیش از ۳۸۰۰ مبلغ و مبلغه از برنامه‌ها بیان کرد و گفت: تأمین اقلام مورد نیاز هیئات مذهبی رأی برپایی مراسم‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی آزادگان عالم در خیمه امام حسین را شعار محوری ماه محرم سال جاری عنوان و اضافه کرد: با توجه به جنایاتی که علیه کودکان غزه صورت گرفته است مراسم شیرخوارگان حسینی امسال به صورت ویژه در استان برگزار می‌شود.

نقش محرم به‌عنوان یک میراث فرهنگی- مذهبی، همبستگی اجتماعی، تربیت نسل‌های جوان، تقویت ایمان و تاریخ‌نگاری ارزشمند است و برای مسلمانان و جوامع مذهبی از اهمیت فرهنگی و تاریخی بالایی برخوردار است.

نظر شما