شناسهٔ خبر: 67604604 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کوسه‌های مکانیکی «آرواره‌ها»، برگ برنده استیون اسپیلبرگ

تهران- ایرنا- از استیون اسپیلبرگ به عنوان یکی از نوابغ سینمای جهان یاد می شود و این شهرت را مدیون ذهن ایده‌پروری است که یکی از بزرگترین فیلم‌های تاریخ سینما را از تیتر روزنامه محلی در شهر کوچک و ساحلی مالیبو لس‌آنجلس ساخت: «کوسه جان یک شناگر را گرفت».

صاحب‌خبر -

«آرواره‌ها» پنجمین فیلم اسپیلبرگ است که با ساخت تریلر جاده‌ای و مهیج «دوئل» و «شرگرلند اکسپرس» نشان داد که سر جسوری دارد.

گرچه جرقه ساخت «آرواره‌ها» با آن تیتر در ذهن اسپیلبرگ زده شد، اما فیلم‌ساز ۲۹ ساله برای بخشیدن غنای بیشتر، به کتاب پرفروش «آواره‌ها» پیتر بنچلی مراجعه کرد و محتوای این اثر را با کمی تغییر، مبنای فیلم شگرف خود قرار داد.

روی شایدر، رابرت شاو و ریچارد دریفوس گرچه نقش اصلی را ایفا می کردند اما «کوسه» قاتل نقش پررنگی در «آرواره‌ها» داشت و البته پرخرج و گران قیمت!

تهیه کنندگان «آرواره ها» در ابتدا قصد داشتند با تربیت یک کوسه سفید بزرگ، صحنه ای نفس‌گیر جدال این دریازی خونخوار با شکارچیان را بسازند، اما متوجه شدند که این امکان پذیر نیست، بنابراین سه کوسه پنوماتیک(با گاز فشرده) با قطعات متحرک در اندازه و ابعاد واقعی ساخته شد.

کوسه‌ها طی سه ماه با همراهی تیمی متشکل از ۴۰ تکنسین افکت و ۱۴ اپراتور برای کنترل و هدایت اعضای بدن کوسه ها ساخته شدند.

«آرواره‌ها» نخستین فیلم بزرگی بود که در اقیانوس گرفته شد، از این رو فیلم‌برداری دشوار بود و بر هزینه ها افزود.

هزینه در نظر گرفته شده برای «آرواره‌ها» چهار میلیون دلار بود اما با ۹ میلیون دلار پایان یافت که سه میلیون دلار خرج ساخت کوسه‌ها شد!

اما نبوغ اسپیلبرگ جواب داد و اعجاز تعلیق و دلهره ناشی از باورپذیری این اثر به حدی بود که بسیاری از مردم پس از تماشای «آرواره‌ها» به هنگام مراجعه به سرویس بهداشتی نگران بودند مبادا از درون سرویس کوسه ای خارج شود و آنها را ببلعد!!؟

اسپیلبرگ با «آرواره‌ها» به شهرت فراوانی رسید و فیلم توانست به فروش ۴۷۰ میلیون دلای دست یابد و موفق به کسب اسکار بهترین موسیقی، بهترین تدوین و میکس صدا شد.

«آرواره‌ها» ۲۰ ژوئن ۱۹۷۵ اکران شد و همواره در صدر برترین آثار تاریخ سینما جای دارد، اما در کنار این موفقیت ها منجر به کشف کارگردان بزرگی شد که سینما به او مدیون است.

فیلم‌سازی که گفته هر که یک ایده جدید در چند کلمه به من بدهد، از آن بزرگترین فیلم تاریخ سینما را خواهم ساخت. «آرواره‌ها» از ایده‌ای چند کلمه ای متولد شد.

نظر شما