شناسهٔ خبر: 67604574 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

زنگ خطر تب دنگی به صدا درآمد | آغاز همه گیری از شهریور

به گفته مسئولان و کارشناسان، شیوع تب دنگی در شهریور و مهرماه پس از خنک شدن هوا اتفاق خواهد افتاد.البته این بیماری مانند کرونا و مالاریا از انسان به انسان قابل انتقال است و خوشبختانه دستورالعمل درمانی آن هم در کشور وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پارس نیوز ، اطلاعات نوشت: پرونده ورود پشه «آئدس» و ابتلا به تب «دنگی» ناشی از گزیدگی این حشره در کشورمان در حالی در مناطق مختلف کشورمان به ویژه استان های شمالی کشور گشوده شده که دیروز با مرگ ناگهانی یک پزشک در خراسان رضوی، بیش از گذشته مورد توجه مردم و متخصصان قرار گرفت و وارد مرحله تازه ای شد.

به گفته مسئولان و کارشناسان، شیوع تب دنگی در شهریور و مهرماه پس از خنک شدن هوا اتفاق خواهد افتاد، لذا اتخاذ تدابیر لازم برای آمادگی مواجهه با آن ضروری است که بر همین اساس طی روزهای گذشته مسئولان حوزه بهداشت و درمان با ارائه اطلاعاتی از این بیماری، خواستار مراقبت مردم شده اند تا خدای ناکرده ماجرای همه گیری شبیه کرونا رقم نخورد.

سخنگوی شبکه بهداشت و درمان قوچان درباره مرگ ناگهانی یک پزشک و انتشار اخباری مبنی بر ابتلای او به تب دنگی، گفت: هیچ مدرکی دال بر مرگ دکتر محدثه خاکپور پزشک قوچانی براثر تب دنگی وجود ندارد و بهداشت و درمان شهرستان پیگیر این موضوع است.

مهدی حاتمی در گفتگو با تسنیم، اظهار داشت: متاسفانه دکتر خاکپور یکی از همکاران شبکه بهداشت و درمان شهرستان قوچان که فوق تخصص نوزادان داشت، فوت کرد، اما با توجه به این که او بیماری دیگری هم داشت، اخبار  مبنی بر این که این پزشک براثر بیماری تب دنگی فوت شده است، صحت ندارد و شایعه است.

به گفته سخنگوی شبکه بهداشت و درمان قوچان فعلا هیچ مدرکی دال بر مرگ این پزشک براثر تب دنگی وجود ندارد و بهداشت و درمان شهرستان پیگیر این موضوع است.

حاتمی در پایان گفت: در صورت وجود هرگونه خبری مبنی بر مشخص شدن علت مرگ ناگهانی دکتر خاکپور از طریق شبکه بهداشت و درمان شهرستان اطلاع‌رسانی می‌شود.

از سویی دیگر رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: اکنون پشه های ائدس به علت گرمای هوا در خانه ها مستقر شده اند و با خنکی هوا بیرون می آیند و همه گیری بیماری تب دانگ در شهریور و مهرماه آغاز می شود و باید مردم به هشدارهای وزارت بهداشت توجه کنند.

شهنام عرشی اظهار داشت: اکنون در کیش و قشم این پشه ها هستند هر چند هنوز انتقال محلی گزارش نشده است، لذا ضرورت دارد افراد از اسپری‌ها یا محلول های دور کننده های پشه و یا از پشه بند استفاده کنند.

عرشی با بیان این که در مشهد و قم پشه ائدس پیدا شده است، اظهار داشت: اقدامات بهداشت محیطی و کنترل ناقلان خیلی شدید باید در استان‌های جنوبی و درگیر انجام شود.همچنین بهسازی، آموزش و سم پاشی در این استان ها توسط کارشناسان بهداشت محیط ضروری است.

به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: ۱۲۵بیمار تب دنگی در کشور امارات مبتلا شده و به ایران آمدند و با توجه به تحریم و کمبود امکاناتی که داریم تلاش می کنیم که اقدامات اساسی را در رابطه با مقابله با این بیماری انجام دهیم.

وی افزود: اکنون سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان پرخطر هستند و در استان های شمالی به علت نوع پشه آئدس قدرت آلودگی کمتر است، اکنون رفت و آمد به کشور امارات زیاد است، ، دیر یا زود همه گیری خواهیم داشت.

همچنین حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت :هچ مورد ابتلا از زایران ایرانی در مکه و جده به بیماری تب دنگی گزارش نشده است، بیشترین نگرانی ما برای زایران اربعین است که باید آموزش های لازم در برای مقابله با این بیماری داده شود.

وی ادامه داد: تب دنگی مانند سایر بیماری های عفونی مانند کرونا و مالاریا از انسان به انسان قابل انتقال است و خوشبختانه دستورالعمل درمانی آن هم در کشور وجود دارد.

هشدار رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی

  رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: افراد مشکوک که تماس با پشه داشته و با افراد خارج از کشور ارتباط برقرار کرده اند، در صورت بروز علایم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

حسین حقایی عامل اصلی بروز بیماری تب دنگی را پشه زدگی و انتقال از طریق پشه  آئدس  به انسان عنوان کرد و اظهار داشت: هیچ گزارش و مورد حتمی از این بیماری در آذربایجان شرقی و حتی استان های همجوار واصل نشده است. به گفته وی استان های هرمزگان،سیستان و بلوچستان و فارس مواردی از بیماری تب دنگی گزارش و ثبت شده است و بر اساس آخرین گزارش ها وجود پشه آئدس در استان گیلان هم محرز است.

حقایی با تاکید بر مراقبت و حساسیت مردم در خصوص بیماری تب دنگی، یادآور شد: با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما و افزایش دمای هوا، احتمال این که محل های زیست پشه روز به روز گسترش یافته و بیماری مذکور هم شیوع پیدا کند، وجود دارد.

وی علایم عمومی بیماری تب دنگی را همچون سرماخوردگی دانست و ادامه داد: تب ملایم تا شدید از علایم بسیار مهم این نوع بیماری است و نشانه های همچون اسهال، استفراغ، ضایعه های پوستی هم برای مبتلایان وجود دارد که این علایم در رده های سنی کودکان بیش از بزرگسالان بروز پیدا می کند.

حقایی سردرد، کمردرد، حساسیت‌های پوستی مشابه سرخک و درد در ماهیچه‌ها و مفاصل را از دیگر نشانه‌های بروز تب دنگی برشمرد و ادامه داد: کسانی که چنین علایمی را در خود مشاهده کردند، باید به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند.

تب دِنگی (Dengue fever) نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب استخوان‌شکن هم گفته‌اند و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، این بیماری در بیش از ۱۱۰کشور وجود دارد و سالانه ۵۰تا ۱۰۰میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند.

هرچند میزان مرگ ناشی از ابتلا به تب دنگ بسیار نادر است، اما مرگ سالانه حدود ۱۰هزار نفر تخمین زده می‌شود که بیشتر کشورهای عقب مانده و دارای مشکل در سامانه بهداشت و سلامت را شامل می شود.۸۰درصد موارد ابتلا به تب دنگی بدون علامت و ۲۰درصد دیگر هم دارای علائمی است.

نظر شما