شناسهٔ خبر: 67604503 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

قراردادهای بلندمدت اجاره مسکن مشمول معافیت‌های مالیاتی ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه انعقاد قراردادهای بلندمدت اجاره مشمول معافیت‌های مالیاتی ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی هستند از تجهیز بنگاه‌های معاملات املاک به دستگاه کارتخوان اندروید خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، یاسر دستمالچیان ضمن اعلام برگزاری جلسه‌ای با حضور ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده اتاق اصناف، نماینده سازمان امور مالیاتی و رؤسای اتحادیه‌های بنگاه‌های معاملات املاک در ساختمان دادمان به تشریح برخی از تصمیمات اخذ شده در این نشست پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه طبق ماده یک قانون ساماندهی بازار املاک و مستغلات معافیت‌های مالیاتی برای افرادی که قراردادهای خود را در سامانه خودنویس ثبت می‌کنند در نظر گرفته شده است، افزود: موجران و مستاجرانی که قراردادهای خود را در سامانه خودنویس ثبت کنند، طبق تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم شامل معافیت مالیاتی می‌شوند که این مالیات برای مالکان تهرانی واحدهای تا ۱۵۰ متر مربع و برای مالکانی که در سایر مراکز استان‌ها هستند، واحدهای تا ۲۰۰ متر مربع را شامل می‌شود.

قراردادهای بلندمدت اجاره مشمول معافیت‌های مالیاتی ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی هستند

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات ادامه داد: همچنین مالکانی که متراژ واحدهای مسکونی مورد اجاره آنها بیش از ۱۵۰ متر مربع در تهران و بیش از ۲۰۰ متر مربع در سایر مراکز استان‌هاست، چنانچه قرارداد واحدهای خود را بلندمدت منعقد کنند برای معاملات دوساله تا ۷۰ درصد و برای معاملات سه‌ساله تا ۱۰۰ درصد مشمول مالیات خواهند شد. این دسته از مالکان چنانچه واحدهای مسکونی خود را به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر یا خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و یا سه دهک پایین درآمدی اجاره بدهند مشمول ۱۰۰ درصد معافیت مالیاتی می‌شوند.

الزام بنگاه‌های معاملات املاک به عقد قراردادهای اجاره با سقف مصوب

دستمالچیان با بیان اینکه با توجه به اینکه سقف افزایش اجاره‌بها ابلاغ و به‌زودی لازم‌الاجرا می‌شود، گفت: طبق ماده ۷ قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره‌بها، بنگاه‌های معاملات املاک ملزم هستند در قراردادهایی که می‌خواهند ثبت کنند سقف افزایش اجاره‌بها را در نظر بگیرند. موجران توجه داشته باشند چنانچه سقف افزایش اجاره‌بها را رعایت نکنند معافیت‌های مالیاتی مشمول حال آن‌ها نمی‌شود و مستأجر تا پنج سال پس از انعقاد قرارداد حق شکایت از موجر در مرجع صالح را دارد و بعد از طی مراحل آن، اضافه دریافت به مستأجر عودت داده می‌شود و مستأجر سه برابر مبلغ غیرمجاز افزایش اجاره‌بهای یک ماه، جریمه در حق دولت محکوم می‌شود.

بنگاه‌های معاملات املاک مجهز به دستگاه کارت‌خوان اندروید می‌شوند

وی از مجهز شدن اتحادیه بنگاه‌های معاملات املاک به دستگاه‌های کارت‌خوان اندروید برای شفافیت در پرداخت‌ها خبر داد و افزود: بعضی اتحادیه‌ها، دستگاه‌های کارت‌خوان اندروید مطابق ضوابط سازمان امور مالیاتی را تنظیم کردند که در پرداخت شفافیت ایجاد می‌کند. مقرر شد تا سایر رؤسای اتحادیه‌ها با همکاری سازمان امور مالیاتی در مراکز استان‌ها و در همکاری با این شرکت این کار را در مراکز استان‌ها انجام دهند تا در پرداخت مالیات‌ها تسهیلگری شود و بتوانند به‌راحتی از طریق این کارت‌خوان‌ها با سازمان امور مالیاتی تعامل برقرار کنند.

به گفته دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی، طبق تبصره ۳ ماده ۷ قانون ساماندهی بازار زمین، املاک و اجاره، حق‌الزحمه هریک از خدمات مشاوران املاک توسط سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور محاسبه و به صورت خودکار در قراردادها و مبایعه‌نامه‌ها ثبت می‌شود. مشاوران املاک موظف هستند حق‌الزحمه را حداکثر تا مبلغ محاسبه شده توسط این سامانه و به وسیله دستگاه کارت‌خوان متصل به سامانه امور مالیاتی کشور اخذ کنند.

نظر شما