شناسهٔ خبر: 67604139 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر نخست وزیر هند به اتریش؛ مودی پیک صلح یا سفیر هشدار؟

تهران- ایرنا- «نارندرا مودی» نخست وزیر هند همزمان با هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک با اتریش، به وین سفر می‌کند؛ سفری که به گمان تحلیلگران می‌تواند حامل پیامی دو سویه میان طرفین جنگ اوکراین باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نخست وزیر هند در هفتاد و پنجمین سالگرد این روابط که در سال ۱۹۴۹ برقرار شد، به وین سفر می‌کند.

این سفر از چند زاویه قابل توجه است، چراکه این نخستین سفر نخست وزیر هند به اتریش در ۴۱ سال گذشته است. آخرین نخست وزیر هند که به وین سفر کرد، ایندیرا گاندی در سال ۱۹۸۳ بود. تحلیلگران می‌گویند سفر مودی به اتریش بر چندین حوزه کلیدی، از جمله زیرساخت‌ها، انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری پیشرفته و توسعه استارتاپ‌ها متمرکز شود.

وینی موهان کواترا، قائم مقام وزیر امور خارجه هند، هفته گذشته در یک نشست ویژه در دهلی نو بر پتانسیل همکاری دوجانبه در این بخش‌ها تاکید و به نقاط قوت اتریش در زیرساخت‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد.

سفر نخست وزیر هند به اتریش؛ مودی پیک صلح یا سفیر هشدار؟

روابط هند و اتریش

هند و اتریش سابقه طولانی در تعامل دیپلماتیک مشترک دارند. در سال ۱۹۵۳، هند نقش مهمی در مذاکرات اتریش با اتحاد جماهیر شوروی ایفا کرد که منجر به استقلال اتریش در سال ۱۹۵۵ شد. جواهر لعل نهرو، نخست وزیر وقت هند، همچنان برای تاریخ اتریش، شخصیت ارزشمندی به شمار می‌آید.

روابط دیپلماتیک بین دو کشور با ایجاد کمیسیون اقتصادی مشترک هند و اتریش در سال ۱۹۸۳ شکوفا شد. این کمیسیون بیش از ۲۰۰ پروژه از جمله همکاری‌های فنی و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه هایی مانند فولاد ، فناوری ساخت، حمل و نقل ریلی و متالوژی را آسان کرده است.

در سال ۲۰۲۳، تجارت دوجانبه بین هند و اتریش بالغ بر ۲ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار بود. تجارت بین هند و اتریش تا حدی متعادل است و هند کالاهای الکترونیکی، منسوجات و کفش به این کشور اروپایی صادر و ماشین‌آلات، قطعات توسعه و مرمت راه‌آهن و فولاد از اتریش وارد می‌کند.

در سال ۲۰۱۳، موسسه تحقیقات فضایی هند، دو ماهواره اتریش را به فضا پرتاب کرد و همکاری قوی در فناوری فضایی میان دو کشور ادامه دارد.

در فوریه ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱) ، «پل استارتاپی هند و اتریش» برای تقویت نوآوری و کارآفرینی بین دو کشور راه اندازی شد، هدف از این ابتکار ایجاد یک پلتفرم قوی برای استارتاپ‌های دو کشور برای همکاری و پیشبرد پیشرفت‌های فناوری است.

مودی همواره روابط صمیمانه خود را با اتریش حفظ کرده است. او در اولین دوره نخست وزیری خود با کریستین کرن صدراعظم وقت اتریش در سال ۲۰۱۷ در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ دیدار کرد. در دوره دوم نیز با صدراعظم الکساندر شالنبرگ در جریان اجلاس آب و هوایی (COP-۲۶) در گلاسکو در سال ۲۰۲۱ ملاقات کرد.

کارل نهمر، صدراعظم اتریش، درباره سفر مودی گفت: این سفر افتخار ویژه‌ای است زیرا اولین سفر نخست وزیر هند در بیش از ۴۰ سال گذشته و نقطه عطف مهمی است زیرا ما ۷۵ سال روابط دیپلماتیک با هند را جشن می‌گیریم.

سفر نخست وزیر هند به اتریش؛ مودی پیک صلح یا سفیر هشدار؟

هندی‌ها در اتریش

جامعه هندی در اتریش، که بیش از ۳۱ هزار نفر تخمین زده می‌شود، اغلب شامل متخصصان بخش مراقبت‌های بهداشتی، بازرگانان و دانشجویان و بیشتر از ایالت‌های کرالا و پنجاب هستند.

هند و اتریش ماه مه سال گذشته میلادی (اردیبهشت ۱۴۰۲) توافقنامه جامع مهاجرت و جابه‌جایی را امضا کردند.

پیامی درباره جنگ اوکراین؟

مودی از زمان تصدی مقام نخست وزیری هند در سال ۲۰۱۴، همواره سعی کرده است سیاست همه‌جانبه‌گرایی یا چند هم‌سویی را در پیش بگیرد. به نظر می‌رسد سه سفر او پس از سومین دوره نخست وزیری، مهمان ویژه گروه هفت، سفر به مسکو و سفر به وین، نکته مشترکی برای گفت و گو داشته باشد.

در حالی که اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای برگزاری اجلاسی با موضوع جنگ اوکراین در واشنگتن دور هم جمع شده اند، نخست وزیر هند به دیدار رئیس جمهوری روسیه می‌رود و پس از آن به اتریش به عنوان یک کشور بی‌طرف در جنگ سفر می‌کند.

گمانه‌زنی ها بر این نکته تاکید دارند که مودی از دیدار گروه هفت پیامی برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آورده است و پاسخ آن را به صدراعظم اتریش خواهد داد،

تحلیلگران در انتظار بازخورد دیدار پوتین و مودی هستند که آیا نخست وزیر هند در سفر به اتریش پیک صلح است یا سفیر هشدار؟

نظر شما