شناسهٔ خبر: 67604067 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بیرگانی مطرح کرد؛

شعار روز جهانی مقابله با گردوغبار امسال با ابتکار ایران تعیین شد

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران ۱۲ جولای هر سال را به عنوان روز جهانی" مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار" در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد طهماسبی بیرگانی، مشاور رئیس سازمان و دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گردوغبار گفت: به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، تقویم جهانی، ۱۲ جولای هر سال را به عنوان روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار تعیین کرد و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

وی با اشاره به اینکه مبتکر شعار امسال این روز جمهوری اسلامی ایران است، تاکید کرد: کمک به تاب‌آوری در برابر گردوغبار از طریق آگاهی بخشی عمومی، همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی و اقدام دانش پایه به عنوان شعار این روز بین‌المللی تعیین شده است.

طهماسبی بیرگانی تاکید کرد: سال ۱۳۹۷و۱۳۹۸ ستاد ملی در گام اول نسبت به شناخت منشأ های داخلی و خارجی گردو غبار اقدام و در گام دوم برنامه‌های عمل داخلی و خارجی را عملیاتی نمود که تعیین خسارت‌های گردوغبار، دستور عمل اطلاع‌رسانی و سایر کارهای نرم افزاری از جمله این اقدامات بود.

وی اضافه کرد: در بعد خارجی از سال ۱۴۰۱ با دست پر به رایزنی با کشورهای همسایه پرداختیم و در همین راستا در فروردین ماه به اتفاق ریاست محترم سازمان به کشورهای عراق، سوریه، قطر امارت، کویت سفر کردیم.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گردوغبار اضافه کرد: این اقدامات گسترده باعث شد تا در تیر ماه ۱۴۰۱ کنفرانس منطقه‌ای گردوغبار با حضور ۱۱ کشور و ۶ نهاد بین‌المللی برگزار شود و در بیانیه نهایی به اشتراک گذاشتن برنامه‌های عمل زیر منطقه‌ای که ابتکار جمهوری اسلامی ایران بود، اضافه شود.

وی تاکید کرد: ایجاد یک صندوق منطقه‌ای در خصوص پدیده گردوغبار پیشنهاد شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی بود و این پیشنهاد بعد از کنفرانس و بیانه پایانی به سازمان ملل فرستاد شد

طهماسبی بیرگانی اضافه کرد: ما در این زمینه پیشگام بوده و پیشنهاد دادیم تا ۱۲ جولای به عنوان روز جهانی مقابله با گردوغبار تعیین و در این زمینه مکاتبات متعددی صورت گرفت و نمایندگان کشورمان در سازمان ملل متحد با تلاش فراوان موضوع را پیگیری و سرانجام در خرداد ماه ۱۴۰۲ این روز تحت عنوان روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار به تصویب اعضا ملل متحد رسید.

نظر شما