شناسهٔ خبر: 67604020 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موتورسواران پایتخت تمایل به دریافت معاینه فنی ندارند

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: دریافت معاینه فنی موتورسواران به عنوان یک الزام در راستای کاهش میزان آلودگی هوا در تهران است اما موتورسیکلت‌داران تمایل چندانی به این موضوع ندارند به طوری که از ابتدای سال جاری حدود ۳۰۰ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شهر تهران دارای ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت است که میزان مراجعه موتورسواران به این مراکز تقریبا در حد صفر است. در سال گذشته میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه فنی شهر تهران تنها ۸۲۳ دستگاه بوده است که از این تعداد ۶۰ درصد آن از آلایندگی و ۲۰ درصد از آزمون ترمز مردود شده است.

وی با اشاره به اینکه همچنین برخی از موتورسیکلت‌ها نیز همزمان دارای چند نقص فنی بودند، اظهار کرد: مدیریت شهری درباره توسعه خطوط سیار معاینه فنی موتورسیکلت و پیش‌بینی طرح‌های تشویقی و حمایتی برنامه‌هایی را در دست اقدام دارد که بزودی اجرایی می‌شود.

موتورسواران پایتخت تمایل به دریافت معاینه فنی ندارند

وی ادامه داد: براساس قانون همه وسایل نقلیه ملزم به انجام دوره‌ای معاینه فنی هستند که موتورسیکلت‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند و باید با همکاری پلیس راهور و شهرداری تهران اقداماتی در این مسیر انجام شود که بزودی برخی از این برنامه‌ها عملیاتی خواهد شد.

به گفته میرزایی‌قمی، هر یک موتورسیکلت کاربراتوری میزان آلایندگی آن در مقایسه با یک موتورسیکلت با استاندارد تولید یورو چهار حدود ۱۱ برابر و نسبت به یک خودرو با استاندارد تولید یورو پنج در حدود ۱۳ برابر بیشتر است که همین امر موجب شده که موضوع معاینه فنی این وسایل حمل و نقل عمومی به جدیت دنبال شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران همچنین به تلاش مدیریت شهری برای گرفتن معاینه فنی ویژه موتورسواران پایتخت در راستای نظم‌بخشی به تردد موتورسواران اشاره کرد.

موتورسواران پایتخت تمایل به دریافت معاینه فنی ندارند

بیشتر موتورسیکلت‌ها کاربراتوری و فرسوده است

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: در ۱۰ سال اخیر سهم موتورسیکلت در جابجایی‌های روزانه شهر تهران از حدود هفت درصد به ۱۳ درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود این سهم جابجایی توسط موتورسواران حتی در آینده نزدیک به ۱۵ درصد برسد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد در حوزه حمل و نقل عمومی با توجه به ترافیک تهران استقبال شهروندان برای جابجایی با موتورسیکلت رو به افزایش است اما افزایش تردد موتورسیکلت‌ها موجب افزایش تصادف و کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

میرزایی‌قمی با بیان اینکه روزانه بیش از چهار میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارد، یادآور شد: طبق بررسی‌های پلیس راهور بیشتر موتورسیکلت‌ها کاربراتوری و فرسوده است که موجب مشکلات زیست محیطی در شهر می‌شود.

به گزارش ایرنا، روزانه حجم زیادی از موتورسیکلت‌های فرسوده در تهران تردد می‌کنند که این وسایل نقلیه علاوه بر آسیب‌رساندن به کیفیت هوای پایتخت به افزایش تصادفات در شهر نیز کمک می‌کند و ضروری است که مدیریت شهری با همکاری پلیس راهور برای نظم بخشی به معابر پایتخت اقداماتی در دستور کار قرار دهد.